ProRail
Persbericht
13-10-2008
NS en ProRail blindvriendelijk op Proefstation Leiden
Onder het motto âHet station is voor iedereenâ doen NS en ProRail van
14 t/m 16 oktober (tijdens de Week van de Toegankelijkheid) een aantal
proeven op Proefstation Leiden. De Week van de Toegankelijkheid is
een initiatief van de Chronische Zieken en Gehandicapten Raad
(www.weekvandetoegankelijkheid.nl).
* RouteOnline, een âtom-tomâ voor blinden en slechtzienden. Deze
werkt via de mobiele telefoons,
* Braille op trapleuningen, waardoor blinden kunnen voelen naar welk
perron ze gaan of op welk perron zij zich bevinden,
* Buddyproject, een extra service om mensen met fysieke beperkingen
te helpen op hun weg door het station tijdens verbouwingen,
* Nieuwe geleidelijnen, door een aantal technische verbeteringen
voldoen deze aan de nieuwe Europese richtlijnen.
Op dinsdag 14 oktober vanaf 14.00 uur worden de CG-raad, Viziris (de
netwerkorgani-satie voor mensen met een visuele beperking) en de
gemeente Leiden door NS en ProRail nader geïnformeerd over
Toegankelijkheid in de spoorsector en de concrete proeven tijdens de
actieweek op station Leiden. Daarna worden de proeven worden
gedemonstreerd en gestart.
Op donderdag 16 oktober zijn leden van Viziris door ProRail
uitgenodigd om naar Leiden te komen om de proeven te doen en hun
oordeel erover te geven.
Verder kan je met je rolstoel een kijkje nemen in de 3D-wereld: op het
virtuele station van de toekomst kunnen reizigers die in een rolstoel
zitten, het station van de toekomst bekijken. Natuurlijk kunnen ze ook
fysiek station Leiden bezoeken, want er zijn liften en buddyâs.
De komende twee maanden staan proeven op het programma op het gebied
van Beïnvloeding reizigersstromen (âFlowâ) en Reizigersbeleving
(âAmbianceâ).
Proefstation Leiden
De reiziger van nu en morgen hecht grote waarde aan gemak, comfort en
uitstraling. Om dit in de toekomst te kunnen bieden, werken ProRail en
NS aan een visie voor het station van de toekomst. We doen dit op het
station Leiden Centraal, het vijfde station van Nederland. De klant
beslist mee. Via de site www.mijnproefstation.nl en tijdens proeven
op het station zelf kunnen reizigers hun voorkeuren uitspreken. De
bruikbare uitkomsten en resultaten worden toegepast in andere
stationsprojecten. Zo wordt mede het station van de toekomst
vormgegeven. Het gaat om beproeven, voorproeven en proeven.