ProRail

Persbericht

13-10-2008

NS en ProRail blindvriendelijk op Proefstation Leiden

Onder het motto âHet station is voor iedereenâ doen NS en ProRail van 14 t/m 16 oktober (tijdens de Week van de Toegankelijkheid) een aantal proeven op Proefstation Leiden. De Week van de Toegankelijkheid is een initiatief van de Chronische Zieken en Gehandicapten Raad (www.weekvandetoegankelijkheid.nl).


* RouteOnline, een âtom-tomâ voor blinden en slechtzienden. Deze werkt via de mobiele telefoons,

* Braille op trapleuningen, waardoor blinden kunnen voelen naar welk perron ze gaan of op welk perron zij zich bevinden,
* Buddyproject, een extra service om mensen met fysieke beperkingen te helpen op hun weg door het station tijdens verbouwingen,
* Nieuwe geleidelijnen, door een aantal technische verbeteringen voldoen deze aan de nieuwe Europese richtlijnen.

Op dinsdag 14 oktober vanaf 14.00 uur worden de CG-raad, Viziris (de netwerkorgani-satie voor mensen met een visuele beperking) en de gemeente Leiden door NS en ProRail nader geïnformeerd over Toegankelijkheid in de spoorsector en de concrete proeven tijdens de actieweek op station Leiden. Daarna worden de proeven worden gedemonstreerd en gestart.

Op donderdag 16 oktober zijn leden van Viziris door ProRail uitgenodigd om naar Leiden te komen om de proeven te doen en hun oordeel erover te geven.

Verder kan je met je rolstoel een kijkje nemen in de 3D-wereld: op het virtuele station van de toekomst kunnen reizigers die in een rolstoel zitten, het station van de toekomst bekijken. Natuurlijk kunnen ze ook fysiek station Leiden bezoeken, want er zijn liften en buddyâs.

De komende twee maanden staan proeven op het programma op het gebied van Beïnvloeding reizigersstromen (âFlowâ) en Reizigersbeleving (âAmbianceâ).

Proefstation Leiden

De reiziger van nu en morgen hecht grote waarde aan gemak, comfort en uitstraling. Om dit in de toekomst te kunnen bieden, werken ProRail en NS aan een visie voor het station van de toekomst. We doen dit op het station Leiden Centraal, het vijfde station van Nederland. De klant beslist mee. Via de site www.mijnproefstation.nl en tijdens proeven op het station zelf kunnen reizigers hun voorkeuren uitspreken. De bruikbare uitkomsten en resultaten worden toegepast in andere stationsprojecten. Zo wordt mede het station van de toekomst vormgegeven. Het gaat om beproeven, voorproeven en proeven.