Gerechtshof 's-Gravenhage
Fijnstoftax in strijd met EG-recht
Den Haag, 14 oktober 2008 - Het Gerechtshof `s-Gravenhage heeft op 14
oktober bepaald dat de fijnstoftax op dieselauto's in strijd is met
het EG-recht. Dat is de uitspraak in een kort geding van RAI en BOVAG
tegen de Staat der Nederlanden. De Minister van Financiën mag de
belastingmaatregel over vier weken niet meer uitvoeren.
In het kader van de vergroening van het belastingstelsel geldt per 1
april 2008 de zogenaamde fijnstoftax in Nederland. Deze belasting
houdt in dat schone dieselauto's, die weinig fijnstof uitstoten omdat
zij zijn uitgerust met een roetfilter, een korting krijgen op de
belasting van personenauto's en motorrijwielen (BPM). Dieselauto's die
meer fijnstof uitstoten, moeten daarentegen een verhoging op de BPM
betalen. Hoe hoger de uitstoot, hoe groter de verhoging. Deze
belastingmaatregel is bedoeld om kopers van nieuwe dieselauto's te
stimuleren een schonere auto aan te schaffen.
In EU-verband zijn afspraken gemaakt over de milieunormen waaraan
personenauto's moeten voldoen, onder andere over de hoeveelheid
fijnstof die zij mogen uitstoten. Onderdeel van die afspraken is dat
de autoindustrie de tijd krijgt om zich op de nieuwe normen in te
stellen. Daarom is tussen de lidstaten afgesproken dat de strengere
normen voor fijnstofuitstoot (die alleen kunnen worden gehaald door
het monteren van een roetfilter) pas vanaf 1 september 2009 voor
nieuwe typen auto's en vanaf 1 januari 2011 voor bestaande typen
gelden.
RAI en BOVAG, die optreden voor importeurs en dealers van dieselauto's
in Nederland, hebben een kort geding aanhangig gemaakt tegen de Staat
der Nederlanden. Zij vorderen dat de fijnstoftax wordt ingetrokken,
omdat zij van mening zijn dat deze maatregel in strijd is met de
Europese afspraken op dit punt.
Het Gerechtshof in Den Haag heeft RAI en BOVAG in het gelijk gesteld.
Het hof acht aannemelijk dat de import van dieselauto's zonder
roetfilter door de fijnstoftax ernstig wordt belemmerd. Die auto's
worden door de fijnstoftax over het algemeen een stuk duurder, wat er
in een aantal gevallen toe leidt dat dergelijke auto's in Nederland
onverkoopbaar worden en door de importeur niet meer worden ingevoerd.
Dit acht het hof in strijd met de afspraken die in EU-verband zijn
gemaakt. Volgens die afspraken mogen dieselauto's zonder roetfilter
vooralsnog in alle lidstaten van de EU worden ingevoerd.
Het hof beveelt de Staat om binnen vier weken de toepassing van de
fijnstoftax te beëindigen.
LJ Nummer
BF8225
Bron: Gerechtshof 's-Gravenhage
Datum actualiteit: 14 oktober 2008 Naar boven