Gemeente Anna Paulowna


Rookmelder ook dit jaar centraal tijdens Brandpreventieweken

Tijdens de brandpreventieweken, die plaats vinden tussen 4 en 25 oktober, staat de rookmelder centraal. Dit jaar is gekozen verder te gaan met waar in 2006 en 2007 al begonnen is, het thema Rookmelders. De laatste twee jaar is een stijging van ruim vier procent waar te nemen in het aantal huishoudens dat een rookmelder heeft aangeschaft tijdens de Brandpreventieweken. Om verder te borduren op deze winst, wordt de campagne deze maand herhaald.

Zonder rookmelder 100% hogere overlijdenskans

Een recent Engels onderzoek (2007) toont aan dat de overlijdenskans bij brand honderd procent hoger is in huizen zonder rookmelders. Jaarlijks komen minstens zeventig mensen om door brand en enkele honderden raken ernstig gewond. Dit aantal kan drastisch omlaag als er in alle huizen rookmelders zouden hangen. Dit is echter niet het geval. In een groot aantal woningen in Nederland ontbreekt een rookmelder. Reden genoeg voor de Stichting Nationale Brandpreventieweek om ook dit jaar samen met de brandweer en Brandwonden Stichting een de rookmeldercampagne van afgelopen jaren voort te zetten. Een extra focus in campagne de van dit jaar gaat uit naar huishoudens met een laag inkomen en allochtone huishoudens. Zij vormen de grootste doelgroep van binnen de rookmelderloze huishoudens.

Acties

De rookmeldercampagne bestaat dit jaar uit advertenties in dagbladen, radio- en tv-spots en banners op internet. Er komen voor speciale voorlichting- en verkoopacties. In onze regio wordt de campagne aangevuld doordat veel brandweerkorpsen voorlichtingsacties geven. Een aantal korpsen breidt haar takenpakket uit door rookmelders tegen een speciale actieprijs te verkopen.

Doel

De Brandpreventieweek is een initiatief van de Stichting Nationale Brandpreventieweek en wordt jaarlijks gehouden in oktober. Deze week is in het leven geroepen om voorlichting over brandveiligheid- en preventie effectiever bij het Nederlandse publiek over te brengen. Dit wordt zowel rechtstreeks vanuit de organisatie gebeuren als via brandweerkorpsen gedaan. Een toevoeging van een centraal thema zorgt ervoor dat de boodschap duidelijk overkomt. Het doel van de campagne is tweeledig. Enerzijds wil men mensen stimuleren rookmelders aan te schaffen; anderzijds wil men mensen die wel rookmelders hebben wijzen op de noodzaak van het controleren en vervangen van de batterijen en op het ophangen van rookmelders op de juiste plek. Meer informatie over de Brandpreventieweek is te vinden op: www.brandpreventieweek.nl.