Ingezonden persbericht


Persbericht

14 oktober 2008

Europese bedrijven verspillen jaarlijks miljarden euro's aan inefficiënte veranderingen van bedrijfsprocessen

Logica en Economist Intelligence Unit: eenderde van de projecten mislukt

West-Europese bedrijven verspillen jaarlijks miljarden euro's aan inefficiënte veranderingstrajecten van hun bedrijfsprocessen. Eén op de drie trajecten voldoet niet aan de verwachting en kan als een mislukking worden beschouwd. In Nederland haalt zelfs 40% van de veranderingstrajecten een onvoldoende. Onder West-Europese ondernemingen met minder sterke financiële prestaties is dit percentage 49%.

Dit blijkt uit een recente studie onder 380 grote bedrijven uit verschillende sectoren in West-Europa, waaronder ook Nederlandse ondernemingen. Deze groep ondernemingen verspilt jaarlijks alleen al ¤10 miljard aan niet succesvolle pogingen om hun bedrijfsprocessen te veranderen. Het onderzoek is door de Economist Intelligence Unit (EIU) uitgevoerd in opdracht van Logica Management Consulting. De resultaten van het onderzoek zijn gepresenteerd in het rapport: 'Securing the value of business process change'. Het volledige rapport kunt u hier downloaden.

De invloed van mislukte veranderingstrajecten op de strategie en resultaten van ondernemingen is groot. Voor veel bedrijven zijn veranderingen onderdeel van de dagelijkse praktijk. Circa 84% van de ondervraagde bedrijven geeft aan in de afgelopen drie jaar twee of meer veranderingstrajecten te zijn ingegaan. Eenvijfde van de Nederlandse bedrijven meldt in de afgelopen drie jaar tenminste negen trajecten te hebben doorlopen.

Leon Manet, verantwoordelijk voor Business Change Management bij Logica Management Consulting: 'Logica heeft onderzocht hoe bedrijven succesvoller veranderingstrajecten kunnen managen. De kritieke succesfactoren hebben we vertaald in richtlijnen en do's en don'ts. Bedrijven die deze richtlijnen toepassen, zijn significant succesvoller in hun veranderingstrajecten gebleken. Daar slaagt namelijk circa 80% van deze groep bedrijven. We willen dan ook graag bedrijven, die in een veranderingstraject zitten of opstarten, adviseren om dit rapport te lezen zodat zij zich het nodige leergeld kunnen besparen.'

Top-3 tips om veranderingstracten succesvol te maken


1. Pro-actief: zorg voor verandering voordat de markt verandert


2. Open: betrek klanten en business partners bij het proces


3. Project: maak er een zelfstandig project van met bijbehorende monitoring en bijsturing

Als het gaat om de grootste oorzaken van falende veranderingstrajecten in Nederlandse bedrijven, is dit de druk van de alledaagse bezigheden (37%), gebrek aan interne samenwerking (33%), slechte planning (33%) en gebrek aan IT/infrastructuur/applicaties (30%). Meer dan driekwart van de bedrijven spendeert tussen de één en zes procent van hun omzet aan veranderingstrajecten. Ruim de helft van de ondervraagde Nederlandse bedrijven is van plan tenminste 4% van hun omzet te besteden aan veranderingstrajecten.

Maar liefst tweederde van de Europese organisaties geeft aan dat de belangrijkste reden om veranderingstrajecten in te zetten, een hogere brutowinst (ebitda: earnings before interest, taxes, depreciation and amoritization) is. Uit de praktijk blijkt dat slechts 29% erin slaagt een gezond hogere brutowinst groei te realiseren.