Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

25% van automobilisten weet niet dat één of meer schokdempers minimaal 50% zijn versleten

Verkeersveiligheid hangt nauw samen met de technische staat van de auto en is niet alleen afhankelijk van de ervaring en het gedrag van automobilisten. Uit de praktijk weet schokdemperfabrikant Monroe dat 1 op de 4 auto's met één of meerdere versleten schokdempers rondrijdt. Met als gevolg 'deinende' auto's die meer handelingen van de automobilist vergen en zorgen voor onnodige verblinding van tegenliggers. Monroe ziet hier een duidelijke samenhang met het effect van de autoverlichting. Zij voegt zich daarom bij de campagne Goed Licht Beter Zicht. Monroe zou het toejuichen als de controle-eisen voor schokdempers bij de APK sneller worden aangepast dan nu het plan is.

Eén gaat niet zonder ander
Maurits Binnendijk, woordvoerder van Monroe: "Automobilisten staan er niet bij stil dat een schokdemper per kilometer tussen de 5.000 en 7.000 op en neer gaande bewegingen maakt. Omdat een schokdemper een mechanisch apparaat is, treedt er daardoor slijtage op. Dat sluipt er heel langzaam in en dus merkt de bestuurder dat niet. Als tegenligger merk je het echter al te goed: je wordt verblind. Mankeert er dan ook nog wat aan je verlichting, zeker de koplampen, dan is er sprake van veel onnodige hinder en mogelijk verkeersgevaarlijke situaties. Uit onderzoek van Goed Licht Beter Zicht blijkt dat 1 op de 6 auto's defecte of verkeerd afgestelde lampen heeft. Voeg dat bij ons cijfer van het aantal auto's met gedeeltelijk of geheel versleten schokdempers en het is duidelijk dat er een grote winst voor de verkeersveiligheid is te behalen. Bovendien, wie met kwalitatief goede schokdempers rijdt, heeft ook een kortere remweg, vermindert bandenslijtage en verbetert de grip van zijn banden bij aquaplaning."

APK controle veranderen
Tenneco Automotive, de fabrikant van Monroe, pleit ervoor om bij de eerstvolgende hervorming van de eisen van de APK-keuring deze aan te passen. Binnendijk: "De keuringseisen voor schokdempers zijn nu visueel: zit hij goed vast en lekt hij niet. De échte inwendige staat van de schokdemper wordt niet getest. Daarom rijden er zoveel auto's met één of meer versleten dempers. Dat zal niet veranderen als we niet anders gaan keuren. We blijven daarom veel overlast houden van extra veel auto's met 'verkeerd licht'; niet alleen verkeerd afgesteld maar ook door onvoldoende werkende schokdempers. Dus blijft de verkeersveiligheid op een essentieel punt in het geding. Om automobilisten bewust te maken en de verkeersveiligheid te verbeteren maken we ons daar samen met de partners sterk voor. Vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid juichen wij het enorm toe als een uniforme wijze van testen van de werking van schokdempers op zo kort mogelijke termijn in de APK-eisen wordt opgenomen."

Over Monroe
De geschiedenis van fabrikant Monroe schokdempers gaat terug naar 1916. In 1919 werd de T-Ford met schokdempers van Monroe uitgerust. Inmiddels is Monroe, als onderdeel van Tenneco Automotive, uitgegroeid tot één van de grootste leveranciers van schokdempers voor fabrieksmontage en voor de after market.

EINDE BERICHT