Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

Recorddeelname aan achtste AutoWeek Tevredenheids Trofee

Europa wederom geen partij voor Japan

Amsterdam, 14 oktober 2008 - De achtste editie van de AutoWeek Tevredenheids Trofee heeft - evenals de zeven voorgaande edities - een Japanse winnaar opgeleverd. De winnaar in het totaalklassement bleef zelfs dezelfde als vorig jaar: de Honda Jazz behaalde wederom het hoogste aantal punten. Veel Japanse producten deden het dit jaar weer erg goed bij de Nederlandse consument. Alleen BMW en Mercedes-Benz komen met enkele modellen in de buurt van de tevredenheid met Japanse producten. Dit jaar namen maar liefst 11.025 Autoweek-lezers deel aan dit onderzoek, een recordaantal. De AutoWeek Tevredenheids Trofee is het grootste automobilistenonderzoek van Nederland.


* Het grootste autopanel van Nederland heeft beslist
* Meer 11.000 automobilisten spraken zich uit over hun nieuwe auto
* 6 modelklassen onder de loep, van compact tot SUV
* 106 automodellen kritisch beoordeeld

106 modellen
Door de toegenomen deelname konden dit jaar nog meer modelanalyses gemaakt worden. Onderzoektechnisch dienen er tenminste 30 respondenten per model te zijn om betrouwbare uitspraken te kunnen doen. In totaal voldeden 106 modellen aan deze entreedrempel. De individuele modelscores zijn vervolgens afgezet tegen hun eigen modelklasse. Voor bijvoorbeeld bezitters van een auto in de compacte klasse kunnen andere aspecten een belangrijke rol spelen dan voor bezitters van een auto uit de SUV-klasse. De tevredenheid met een model is bepaald aan de hand van de antwoorden op 27 vragen.

Niet over één kam
Vijf van de zes modelklassen kennen een Japanse winnaar, het zijn modellen van Honda of Toyota. De executive-klasse (met uitsluitend Europese deelnemers) werd gewonnen door de BMW 5-serie. De algehele teneur - evenals in vorige edities - is toch dat Japanse auto's hun eigenaren tot grotere tevredenheid stemmen dan Europese of Koreaanse auto's. Ter illustratie: in de top-25 van de totaalrangorde vinden we negentien Japanners en zes Europeanen. Veelzeggende cijfers, dat zeker. Maar het gaat te ver om auto's vanwege hun afkomst over één kam te scheren. Zo levert bijvoorbeeld Mercedes-Benz dit jaar een goede prestatie door met drie modellen in de top-25 te zijn vertegenwoordigd. Het grote aantal Franse modellen dat matig scoort blijft evenwel opvallend.

Betrokkenheid
Dat de deelname aan dit onderzoek een groeiende belangstelling kent, zegt iets over de betrokkenheid van veel automobilisten bij dit onderwerp. In 2006 koos AutoWeek ervoor om uitsluitend nog bezitters van de twee voorgaande bouwjaren te laten deelnemen, om daardoor meer focus op de jongste modellen te krijgen. Ook komen op die manier de jaarlijkse veranderingen beter aan het licht. In de Tevredenheids Trofee 2008 gaat het dus om auto's van de bouwjaren 2006 en 2007. Het veldwerk voor dit onderzoek is evenals voorgaande jaren verzorgd door bureau Trendbox uit Amsterdam.

Uitslag
De volledige uitslag van de AutoWeek Tevredenheids Trofee 2008 is te lezen in de nieuwste AutoWeek 42, die morgen verschijnt. Vanaf vanavond 19.00 uur wordt de complete uitslag ook op www.autoweek.nl gepubliceerd.

Over Sanoma Men's Magazines
Sanoma Men´s Magazines (SMM) is uitgever van AutoWeek, Belegger.Magazine, Computer Idee (50%), De Nationale Botenbank, Duck Out, Fiets, FietsActief, FORMULE 1 RaceReport, Gamer.Magazine, Golfers Magazine, GOLFjournaal, GolfNieuws, Grasduinen, GTO, James, KIJK, MOTO73, MOTOR, Motorjacht, Revu, Panorama, Playboy, Procycling, Sportweek, Start met Wielrennen, Triv', Truckstar, TV Film, Zeilen, Zo Zit Dat en talloze succesvolle websites, waaronder AutoWeek.nl , Belegger.nl, Playboy.nl en Gamer.nl. Sanoma Men's Magazines is een 100% dochter van Sanoma Uitgevers. Voor meer informatie over Sanoma Men's Magazines: www.smm.nl.

Over Sanoma Uitgevers
Sanoma Uitgevers B.V. is met bijna 80 publiekstijdschriften (inclusief bijbehorende extensies en evenementen) en ruim 200 websites de grootste multimediale uitgever in Nederland. In 2007 haalden Sanoma Uitgevers en haar dochters en deelnemingen - Sanoma Magazines Netherlands - een omzet van 539,8 miljoen euro. In Hoofddorp werken circa 1100 medewerkers op redacties en ondersteunende afdelingen. Bij de dochterondernemingen Sanoma Men's Magazines, Jonge Gezinnen, Mood for Magazines en ilse media werken nog eens ruim 750 medewerkers. Meer informatie over Sanoma Uitgevers: www.sanoma-uitgevers.nl.

Sanoma Uitgevers maakt sinds 2001 deel uit van Sanoma Magazines, de internationale tijdschriftendivisie van het Finse mediaconcern SanomaWSOY. Sanoma Magazines is met meer dan 300 tijdschriften in 13 landen een van de grootste publiekstijdschriftenuitgeverijen in Europa.

Sanoma Uitgevers geeft dit jaar voor de vijfde keer de charity glossy Pink Ribbon uit, waarvan de opbrengsten voor 100% naar de Stichting Pink Ribbon gaan. Het magazine dient twee doelen: enerzijds het inzamelen van geld en anderzijds het informeren over borstkanker. Pink Ribbon Magazine 2007 heeft een recordbedrag van totaal ¤ 1.030.323,80 opgebracht. Meer informatie op: www.pinkribbonmagazine.nl.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met (