Technische Universiteit Delft
EMBARGO TOT DINSDAG 14 OKTOBER 2008, 10:00 UUR

Consumenten geen moeite met kopen GM-voedsel

Een nieuw Europees onderzoek toont aan dat consumenten genetisch gemodificeerde (GM) -producten kopen wanneer deze beschikbaar zijn. De onderzoekers concluderen ook dat sommige mensen niet beseffen dat zij producten kopen met een GM-etiket, terwijl anderen denken GM-producten te kopen terwijl dat niet het geval is. Uit het rapport blijkt dat wat mensen zeggen dat ze gaan kopen, niet overeen komt met hun daadwerkelijke koopgedrag in de winkel. Het onderzoek in Nederland is uitgevoerd door de sectie Biotechnologie en Samenleving van de afdeling Biotechnologie van de TU Delft.

De afgelopen tien jaar zijn er talloze opiniepeilingen gehouden om uit te zoeken of consumenten GM producten kopen als ze aangeboden worden. In deze twee jaar durende studie is echter onderzocht wat consumenten daadwerkelijk doen. Het onderzoek vond plaats in tien Europese landen: Tsjechië, Estland, Duitsland, Nederland, Polen, Slovenië, Zweden en het Verenigd Koninkrijk.

In januari 2008 is een analyse gemaakt van het werkelijke koopgedrag van in totaal 41.000 consumenten in vijf van de tien landen. Dit is vergeleken met wat men zegt te zullen kopen. Van de Europese consumenten die producten met een GM-etiket hebben gekocht in het voorafgaande jaar, dacht bijna de helft dat zij dat niet hadden gedaan, 20 procent dacht van wel en 30 procent wist het niet. Dat geeft aan dat sommige consumenten het etiket niet lezen, of dat het hen eigenlijk niet kan schelen of ze wel of geen GM-producten kopen.

Nederlandse consumenten lijken GM-ingrediënten niet als een probleem te beschouwen wanneer ze eten kopen. Meer dan 55 procent van de Nederlandse consumenten zegt niet te weten of de voedingsmiddelen die ze kopen GM-ingrediënten bevatten. Slechts een kleine minderheid beweert producten met een GM-etiket te kunnen herkennen. En dat is niet verbazingwekkend, aangezien bijna tweederde zegt het etiket niet te lezen voordat ze een product kopen. Bovendien zegt 70 procent dat ze deze producten niet bewust negeren wanneer ze boodschappen doen. Deze resultaten worden bevestigd door studies in focusgroepen. Ook hierin bleek dat GM niet als punt van zorg genoemd werd.

'Wat deze studie aantoont is dat, wat mensen ook zeggen in opiniepeilingen, de meesten niet bewust GM-voedingsmiddelen negeren in de supermarkt. Dit geeft aan dat men niet erg bezorgd is over de GM-kwestie,' zegt professor Vivian Moses van Kings College in Londen, die het project heeft gecoördineerd.

Producten met een GM-etiket die in de tien verschillende landen verkocht worden, zijn voornamelijk slaolie en margarine, maar ook popcorn, vissticks, chips, crackers, mayonaise en chocoladerepen.

Het hele rapport kan gedownload worden op http://www.kcl.ac.uk/consumerchoice