Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt

Nieuw product-markt-combinaties binnen grensverleggend ondernemen.

Agrarische ondernemers die hun activiteiten verbreden op het gebied van innovatieve producten en innovatieve product-markt-combinaties, vergeten nogal eens serieuze aandacht te besteden aan de vermarkting van hun producten.

Vragen waar je mee komt te zitten zijn; hoe doe ik dat?, met welke middelen?, welke partijen kunnen mij als ondernemer helpen?, waar moet ik op letten bij innovatie?, wat doen andere ondernemers ondertussen? en welke vragen heb ik als ondernemer zelf? Vaak een lastig traject waar ik zelf als dagelijks bestuurlid van het NAJK momenteel kansen zie liggen.

Elk bedrijf richt zich met specifieke producten op markten en deelmarkten met gemeenschappelijke kenmerken en behoeften zoals; een akkerbouwer aardappelen produceert voor de frites industrie en een viskwekerij vis produceert voor de visafslag. Beide zijn het producenten van producten voor levering op een bepaalde bulkmarkt. Maar er liggen volgens mij kansen in de toekomst om producten een meerwaarde mee te geven en ze niet alleen te produceren tegen een zo laag mogelijke kostprijs. Waarbij de ene technische innovatie de volgende opvolgt.

Maar hoe doe ik dit dan, hoe geef ik die meerwaarde mee, onderzoek de kenmerken en behoeften in de verschillende deelmarkten, ook markten waarin je nog niet actief bent. Onderzoek trends, is er nu nog geen behoefte, volgend jaar misschien wel. Ontwikkel samen met een ander bedrijf een nieuw product of product-markt-combinatie. Kijk in welke markten je met welke producten actief bent. Zoek de juiste kennisinstellingen bij elkaar. Zo ontdek je de gaten en kun je actief worden op een andere markt als je een product aanpast of ontwikkeld.

Redeneer vanuit de markt is mijn mening, als je actief bent in een deelmarkt is het eenvoudig om naast bestaande producten een nieuw product te lanceren; een akkerbouwer die een nichemarkt bedient door een nieuw gewas te telen als streekproduct. Doordat je de klanten kent kun je gemakkelijker een product of dienst ontwikkelen en de distributie kanalen zijn al bekend. Veelal wordt er door de ondernemer geredeneerd vanuit het product en wordt hier veel tijd en energie in gestopt, zonder te kijken naar de vermarkting van het product. Terwijl de vermarkting juist leidt tot professionalisering van de verbredingactiviteit binnen het bedrijf.

Het vinden van een nieuw product-markt-combinatie is geen makkelijke opgave. In sommige gevallen is de waarde van een innovatie direct duidelijk, bijvoorbeeld door een run op het product! Van de meeste nieuwe producten of diensten die een succes worden is de werkelijke waarde pas later duidelijk. Het zijn vaak bevindingen die niemand verwacht. Echter zijn de meeste weloverwogen pogingen om waarde te creëren, speurtochten naar het reeds bekende. Als een dergelijk succes wordt geboekt, is dat meestal door uitbreiding van bestaande producten of diensten. Ik concludeer dat in de toekomst de consument meer gaat kijken naar producten en de waarde van een niche product zal inzien.

Door Jean-Pierre van Wesemael

* Datum: 16 oktober 2008