Gemeente Elburg


INFORMATIE VOOR ONDERNEMERS
Vanaf vrijdag 17 oktober 2008 worden de verkeersmaatregelen uitgevoerd die de commissie Ter Steeg heeft voor- gesteld. Dat betekent dat er in de Vesting het nodige gaat veranderen in situaties die soms al `sinds mensenheugenis' zo zijn. In deze informatie beperken wij ons tot die onderdelen waarvan wij verwachten dat die de meeste gevolgen hebben voor u als ondernemer, voor uw klanten en voor uw leveranciers. U kunt de informatie in deze flyer die gericht is op de inwoners natuurlijk ook nog lezen voor een volledige beeldvorming. Het is bijna zover..... W at houdt het plan in?
De belangrijkste aspecten uit het verkeersbesluit die afwijken van de huidige situatie zijn: De verkeerssituatie in de binnenstad wijzigt Route doorgaand verkeer
Er komt eenrichtingsverkeer bij de Zwolschepoort (stad in) en bij de Mheenpoort (stad uit). Het éénrichtingsverkeer in de Bloemstraat en de Ledige Stede wordt omgedraaid (van Jufferenstraat naar Nunspeterweg). Hierdoor wordt het verkeer in één richting door de Vesting geleid. Bij `de Haas' kan men straks kiezen tussen 3 routes: UITVOERING VERKEERSBESLUIT BINNENSTAD (PLAN TER STEEG) a. linksaf, en dan via de Goorpoort (Nunspeterweg) de stad uit, b. rechtsaf, rondrijden via o.a. de Ellestraat, en dan alsnog via de Goorpoort de stad uit, c. of rechtsaf en dan via de Mheenpoort de stad uit. Informatie voor bewoners Vanaf vrijdag 17 oktober 2008 zal de verkeerssituatie in de binnenstad worden gewijzigd. Dat Het rondrijden via de ring is niet meer mogelijk. Om te voorkomen dat het verkeer vanuit de Vesting richting Oosthoek betekent dat u voortaan anders zult moeten rijden dan u gewend was, en misschien ook wel moet onnodig moet omrijden wordt de busbaan éénzijdig (van de Nunspeterweg naar de Zwolscheweg) opengesteld voor parkeren op andere plekken dan u gewend was. gemotoriseerd verkeer.
aarom is dat? Laad-/losplaatsen W Een aantal jaren geleden klaagden steeds meer bewoners, ondernemers en bezoekers over Verspreid over de ring zijn op goed manoeuvreerbare plaatsen 6 laad-/losplaatsen beschikbaar. De loopafstand naar de de verkeerssituatie in de binnenstad. Er werden verschillende suggesties gedaan, maar die hielden winkels is gemiddeld zo kort mogelijk. niet altijd rekening met de belangen van anderen. Vanaf volgend jaar mogen ontheffinghouders buiten winkeltijden niet meer parkeren op laad-/ losplaatsen, ook niet Daarom heeft de gemeenteraad de commissie Ter Steeg ingesteld, waarin bewoners en onderne- in het weekend. De laad-/losplaatsen zijn dan 7x24 uur beschikbaar voor laden/ lossen van motorvoertuigen, dus ook mers samen hebben nagedacht over de gewenste veranderingen in de verkeers- en parkeersituatie van auto's. Laden/lossen op de rijbaan ­waardoor de doorstroming van het verkeer wordt belemmerd- is en blijft in en om de binnenstad (Vesting). In 2005 heeft die commissie haar plan gepresenteerd. De kern- verboden. punten van dat plan zijn: Laden/lossen binnen de ring - minder doorgaand verkeer door de vesting; Laden/lossen binnen de ring (kruis+stegen) is toegestaan 's morgens van 7.00 tot 10.00 uur en 's avonds van - betere bereikbaarheid van de stegen voor de hulpdiensten; 18.00 t/m 21.00 uur, behalve op koopavonden (vrijdagavond). Ook binnen de ring wonende ontheffinghouders moeten - meer kortparkeerplaatsen beschikbaar voor de bezoekers. zich aan deze tijden houden voor laden/lossen voor de eigen deur. Het is wenselijk dat u uw leveranciers zo snel mogelijk over deze maatregelen informeert, zodat zij hun rij-schema's Dit plan is door de gemeenteraad goed ontvangen. Vervolgens zijn alle benodigde procedures en navigatiesystemen vroegtijdig hierop kunnen aanpassen. Wellicht heeft u dit naar aanleiding van de brief die u eer- doorlopen. Nu is het moment aangebroken om het plan uit te voeren. der van ons ontving al gedaan.
at houdt het plan in? Voetgangerszone W De belangrijkste aspecten uit het verkeersbesluit die afwijken van de huidige situatie zijn: Het gebied binnen de ring (kruis+stegen) wordt helemaal voetgangerszone; er mag niet meer worden geparkeerd. Er is dus ruim baan voor uw klanten. Fietsen is echter wel toegestaan. Verkeerscirculatie
- et eenrichtingsverkeer in de Bloemstraat en Ledige Stede wordt omgedraaid;
---
Parkeren - n de Zwolschepoort wordt eenrichtingsverkeer ingesteld de binnenstad in; parkeerontheffing-
---
Uw klanten kunnen parkeren op de parkeerschijfzone-plaatsen (met een blauwe streep) in de ring. Ontheffinghouders/ ouders krijgen geen ontheffing van dit verbod;
---
bewoners mogen hier vanaf volgend jaar tijdens winkelopeningstijden (maandag t/m donderdag: 8.00-18.00 uur; - n de Mheenpoort wordt eenrichtingsverkeer ingesteld de binnenstad uit; parkeerontheffing-
---
vrijdag: 8.00-21.00 uur; zaterdag: 8.00-17.00 uur) niet meer parkeren. Deze plaatsen zijn dan dus uitsluitend ouders krijgen wel ontheffing van dit verbod;
---
bestemd voor uw klanten, ook op koopavonden en zaterdagen. Hierdoor komen er voor uw klanten in de praktijk 50% - n tegenstelling tot de oorspronkelijke plannen blijft het eenrichtingsverkeer op de Oude
---
meer parkeerplaatsen beschikbaar. leeksweg, de Kamperweg en de Kamperdijk ongewijzigd;
---
De maximale parkeertijd blijft 1 uur. Voor langer parkeren kan men nog steeds gratis terecht op Het Schootsveld en op - e door de bestemmingsplanvrijstelling geboden mogelijkheid voor onbeperkt autoverkeer
---
het parkeerterrein Havenkade. ver de busbaan wordt ingeperkt door op de busbaan eenrichtingsverkeer in te stellen van de
---
regorystraat naar de Zwolscheweg.
---
Op het Jos Lussenburgplein, dat in de praktijk nogal eens gebruikt werd door winkelpersoneel, mag alleen nog door ontheffinghouders geparkeerd worden. Wilt u uw personeel instrueren dat permanent parkeren buiten de Vesting dient Parkeren te gebeuren. Het verzetten van parkeerschijven is strafbaar! - et J. Lussenburgplein en het gemeentelijke parkeerterrein tussen de Nunspeterweg en het
---
ieuwe Feithenhof gaan deel uitmaken van de parkeerschijfzone; er komen hier echter geen
---
M eer informatie lauwe vakken, zodat in de praktijk op beide parkeerterreinen uitsluitend geparkeerd mag
---
Het kaartmateriaal is vanaf 17 oktober ook te downloaden vanaf de site www.elburg.nl. Daar is ook meer achter- orden door ontheffinghouders (binnenstadbewoners); dat laatste geldt overigens ook voor
---
grondinformatie over het plan Ter Steeg te vinden (via thema's en projecten/verkeer en vervoer/binnenstad e parkeerterreinen waar vroeger de gasfabriek en de lagere school gestaan hebben;
---
Elburg, bereikbaarheid en leefbaarheid). - et gedeelte van de Nunspeterweg tussen de binnenstad en de Gregorystraat gaat deel uit
---
aken van de parkeerschijfzone; hier komen wel blauwe vakken, zodat hier niet langer dan 1
---
ur mag worden geparkeerd (ook niet door ontheffinghouders).
---

De ontheffinghouders kunnen al enige tijd parkeren op het parkeerterrein Gas- fabriek. Over enkele dagen kunnen ze ook parkeren op het J. Lussenburgplein en het parkeerterrein nabij het Feithenhof. De ontheffinghouders wordt verzocht hiervan al op korte termijn zoveel mogelijk gebruik te maken. In de loop van november is het parkeerterrein Oude School gereed. Vanaf 1 januari mogen ont- heffinghouders niet meer op de blauwe zone-parkeerplaatsen en in de stegen parkeren.
Voetgangersgebied

- innen `de ring' (Zuiderkerkstraat-Van Kinsbergenstraat-Noorderkerkstraat- b
llestraat-Bloemstraat-Ledige Stede) wordt een voetgangerszone inge teld, E s ie tussen 7 en 10 uur en tussen 18 en 21 uur (met uitzondering van d
oopavonden)mag worden ingereden ten behoeve van laden/lossen. k
Per auto de stad door
Per auto mag u dus voortaan eigenlijk alleen nog maar via de Zwolscheweg de stad in. (Per auto de binnenstad in via de Nunspeterweg kan alleen nog voor laden/lossen op het gedeelte van de Beekstraat tussen de Nunspeterweg en de `knip'. Via de Mheenpoort mogen alleen ontheffinghouders nog per auto de stad in.) Wie via de Zwolscheweg de stad in is gereden, kan bij restaurant De Haas, behalve rechtsaf, voortaan ook linksaf. In beide gevallen kunt u via de Nunspe- terweg de binnenstad verlaten. Wie bij De Haas rechtsaf slaat, kan natuurlijk ook via de Mheenpoort de stad verlaten. Wie per auto van bijv. de Smedestraat naar bijv. de Ledige Stede wil, kon altijd rechtstreeks via de Bloemstraat rijden. Vanaf nu moet u via de Nunspeterweg de stad uit en via de Gregorystraat en de busbaan weer de binnenstad in via de Zwolscheweg.
M eer informatie
Het kaartmateriaal is vanaf 17 oktober ook te downloaden vanaf de site www.elburg.nl. Daar is ook meer achtergrondinformatie over het plan Ter Steeg te vinden (via thema's en projecten/verkeer en vervoer/binnenstad elburg, be- reikbaarheid en leefbaarheid).