abcdefgh
De voorzitter van de Tweede Kamer
de Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA Den Haag
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
21 oktober 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
RWS/SDG/NW2008/1232/70374 2070829580
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij doe ik u de antwoorden toekomen op de vragen van de leden Jacobi en Kuiken
over de zeeverkeerscentrale Waddenzee.
1. Kent u de convenantafspraken die door uw ambtsvoorganger 2003 zijn gemaakt met
de Waddeneilanden over de zeeverkeerscentrale Waddenzee en de ontmanteling van
de vuurtorens?
1. Ja, de afspraken zijn vastgelegd in de getekende Intentieverklaring van juli 2004.
2. Is het waar dat in deze convenantafspraken is vastgelegd dat er niet gestart mag
worden met de ontmanteling van de vuurtorens alvorens er een zeeverkeerscentrale
beschikbaar is en getest is, die ten minste in staat is huidige veiligheidsniveau te
garanderen c.q. te verbeteren?
2. Alhoewel in de Intentieverklaring geen afspraken zijn gemaakt over de ontmanteling
van de vuurtorens, is het vanzelfsprekend dat de verkeersbegeleiding van de Brandaris
pas verhuist naar de Zeeverkeerscentrale als deze is getest en goed bevonden. Na het
in gebruik nemen van de nieuwe centrale op Terschelling start tevens de toegezegde
proef om een vergelijking te maken tussen de directe visuele waarneming vanaf de
vuurtoren op Schiermonnikoog en de visuele waarneming vanuit de
zeeverkeerscentrale, waar met behulp van camera's op de vuurtoren te
Schiermonnikoog beelden van de Waddenzee rond Schiermonnikoog worden
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1, Den Haag Fax 070 351 78 95
Internet www.minvenw.nl
Bereikbaar met tramlijn 9 vanaf station Den Haag Centraal en Den Haag HS
RWS/SDG/NW2008/1232/70374
verkregen. Gedurende circa een jaar zal de waarneming op beide wijzen plaats vinden,
waarna een objectieve evaluatie kan plaats vinden.
Verder is in de Intentieverklaring afgesproken dat, vanwege de vermindering van de
kwetsbaarheid, de (radar)datatransmissie van alle vuurtorens naar de
zeeverkeerscentrale Waddenzee mogelijk wordt gemaakt en dat daarbij ook
geïnvesteerd wordt in de vergroting van de visuele toezichthoudende functie door
camera's te plaatsen op de onbemande vuurtorens van Texel, Ameland en Vlieland.
3. Is het waar dat Rijkswaterstaat inmiddels is gestart met het aanbesteden van
zeeverkeerscentrale Waddenzee?
3. Ja.
4. Zo ja, welk veiligheidsniveau wordt er in de aanbesteding voor de zeeverkeerscentrale
gehanteerd? Zijn er inmiddels zeeverkeerscentrales in de praktijk getest?
4. De eisen aan het radar- en camerasysteem zijn afgeleid van de gemaakte afspraken
(zie uw vraag 2) en zijn beduidend hoger dan de prestaties van het huidige
radarsysteem, zodat de waarneembaarheid door radar beduidend wordt verbeterd.
Ook wordt de radardekking op de Waddenzee uitgebreid ten behoeve van het VTS
gebied tot aan Harlingen en Kornwerderzand.
De Zeeverkeerscentrale voor de Westerschelde in Vlissingen functioneert in de praktijk
al jaren tot volle tevredenheid. In deze centrale wordt gebruik gemaakt van
vergelijkbare radar- en scheepvaartvolgsystemen.
5. Op welke wijze denkt u te realiseren dat de zeeverkeerscentrale in alle
weersomstandigheden hetzelfde veiligheidsniveau garandeert?
5. Voor varen op zee geldt geen gegarandeerd veiligheidsniveau onder alle
weersomstandigheden. Het bieden van verkeersbegeleiding heeft tot doel om in alle
weersomstandigheden de zeevaart dusdanige informatie te kunnen geven dat zij veilig
de havens kunnen bereiken. De beoogde uitbreiding van het VTS gebied tot aan
Harlingen en Kornwerderzand heeft als doel de zeevaartschepen over de gehele
vaarroute van zee naar Harlingen en Kornwerderzand verkeersbegeleiding te geven.
Dit betekent een uitbreiding ten opzichte van de huidige situatie, waarin slechts vanaf
zee tot in de Blauwe Slenk verkeersbegeleiding wordt gegeven.
6. Is de nieuwe zeeverkeerscentrale tevens in staat vuur en rook te herkennen? Mocht
het systeem technisch uitvallen, hoe garandeert u dan zonder menselijk toezicht het
benodigde veiligheidsniveau?
6. Ja. Vuur en rook op schepen is vergelijkbaar waar te nemen als in de huidige situatie.
Er wordt voor gezorgd dat de camerabeelden minimaal hetzelfde resultaat bieden als
het huidige visuele zicht; de apparatuur wordt na plaatsing uitgebreid getest als
---
RWS/SDG/NW2008/1232/70374
onderdeel van de bouw van de centrale. Ook wordt TNO ingeschakeld om de
gevraagde kwaliteit te garanderen. De verwachting is dat de nieuwe apparatuur
betere resultaten geeft.
Ook in de huidige situatie met menselijk toezicht is de verkeersbegeleiding afhankelijk
van het radarsysteem en de marifonie. In geval van technisch uitvallen van die
systemen, is verkeersbegeleiding niet mogelijk. Dit is sporadisch voorgekomen en was
van zeer korte duur. In het nieuwe contract voor de zeeverkeerscentrale zijn
vergelijkbare eisen opgenomen met betrekking tot het voorkomen en herstellen van
systeemuitval als in de huidige onderhoudscontracten.
Daarnaast is het zo dat de vuurtorens blijven bestaan en het in uitzonderlijke situaties
nog steeds mogelijk is om (tijdelijk) menselijk toezicht vanaf de vuurtorens in te
stellen. In geval van uitval van stroom is een noodvoorziening aanwezig.
7. Wat zijn de structurele en incidentele kosten van de zeeverkeerscentrale ten opzichte
van de huidige kosten?
7. De incidentele kosten betreffen grotendeels de vervanging van de verouderde radar
en marifoon apparatuur, de uitbreiding van de radardekking door het plaatsen van
drie radarmasten langs de kust en de inrichting van de nieuwe verkeerscentrale. Over
de hoogte van deze kosten kan ik lopende de aanbesteding thans geen mededelingen
doen.
De structurele kosten betreffen de personele kosten voor de verkeersbegeleiding en
het onderhoud van het systeem. De personele kosten nemen toe door uitbreiding van
het VTS gebied met extra verkeersleiders. De onderhoudskosten zullen enigszins
toenemen door de uitbreiding van het totale systeem.
8. Is het waar dat er in Tiel en Nijmegen een proef is gedaan met een
zeeverkeerscentrale? Zo ja, wat zijn de bevindingen van deze proef?
8. Nee. In Tiel en Nijmegen staan verkeerscentrales voor de begeleiding van de
scheepvaart op de Waal. Alhoewel wel naar de ervaringen van deze verkeerspost/-
centrale is gekeken, is geen sprake van een proef. Daarbij komt dat de eisen aan de
apparatuur voor binnenposten en zeeverkeerscentrale verschillend zijn, zodat een
proef van bijvoorbeeld radars voor een zeeverkeerspost niet uitgetest kan worden bij
een binnenpost.
9. Wat zijn de toekomstige plannen en maatregelen ten aanzien van de bemensing van
de vuurtorens op Schiermonnikoog en Terschelling?
9. Zoals aangegeven in het antwoord op vraag 2 verhuist de verkeersbegeleiding van de
Brandaris pas naar de Zeeverkeerscentrale als deze getest is goed bevonden. Na in
gebruik name van de zeeverkeerscentrale blijft de vuurtoren van Schiermonnikoog
nog bezet. Zoals de minister ook op de persconferentie van 12 juli 2004 op
---
RWS/SDG/NW2008/1232/70374
Terschelling heeft gezegd, zullen pas na de evaluatie van de vergelijking van de
zeeverkeerscentrale met de verkeerspost Schiermonnikoog besluiten over en plannen
voor de verdere bemensing van de vuurtoren worden gemaakt.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat