FNV Bondgenoten: fraude met digitale tachograaf in transportsector

21/10/2008 20:00

FNV Bondgenoten

Vanavond besteed tv-programma Nova uitgebreid aandacht aan fraude met de digitale tachograaf in de transportsector. Met invoering van de digitale tachograaf zou het afgelopen zijn met het gesjoemel met rij en rusttijden. Maar sjoemelen is na invoering van de digitale tachograaf alleen maar eenvoudiger geworden. Dat blijkt uit een uitgebreid onderzoek in de sector door FNV Bondgenoten, dat vanavond in Nova wordt gepresenteerd.

FNV Bondgenoten kwam de fraude op het spoor toen een lid van de bond werd ontslagen, nadat hij zijn werkgever weigerde nog langer wet- en regelgeving te overtreden.

De fraude bestaat uit het plaatsen van een gewone magneet bij de versnellingsbak. Die stopt daardoor met het registreren van gereden kilometers en geeft de periode als rusttijd aan. Omdat vrachtwagens dan efficiënter kunnen worden ingezet, kunnen bedrijven groot economisch voordeel behalen.

Een ander gevolg is echter dat chauffeurs langer achtereen achter het stuur zitten zonder te rusten. Met alle gevolgen voor bijvoorbeeld de verkeersveiligheid van dien. "Door een simpele magneet wordt het mogelijk om door te rijden terwijl eigenlijk volgens de regels gerust zou moeten worden", zegt Jan de Jong, bestuurder FNV Bondgenoten. "Ik heb tot mijn schrik ontdekt dat chauffeurs door hun werkgever onder druk worden gezet en zelfs worden geïntimideerd om te frauderen. Dat is natuurlijk schandalig. Werkgevers brengen op deze manier hun werknemers en andere weggebruikers moedwillig in levensgevaarlijke situaties. Het rijtijdenbesluit is er niet voor niets!".

Deze vorm van fraude is vrijwel niet te traceren, alleen als chauffeurs op heterdaad betrapt worden. Zij lopen bij deze vorm van fraude dan ook veruit het meeste risico. Niet alleen door de verkeersonveilige situatie waar ze in terecht komen, omdat ze te weinig rust krijgen, maar ook strafrechtelijk gezien. De Jong: "De chauffeur is de klos als hij wordt gesnapt bij het frauderen. Hij draait op voor de torenhoge boetes. Een werkgever kan natuurlijk gemakkelijk in alle toonaarden ontkennen dat hij opdracht heeft gegeven. Volstrekt onacceptabel".

Behalve gevaar op de weg, leidt de tachograaffraude ook tot oneerlijke concurrentie. "Een frauderende werkgever maakt natuurlijk effectiever gebruik van zijn wagenpark en personeel", aldus De Jong. "En in een sector met zware concurrentie en kleine marges kan dat het verschil maken voor een bedrijf. Hiermee maakt de sector echter wel zichzelf kapot".

FNV Bondgenoten stuurt het dossier met een aantal vragen over de tachograaffraude naar minister Camiel Eurlings van Verkeer & Waterstaat, naar de vaste kamercommissie van Verkeer & Waterstaat en naar de Inspectie Verkeer & Waterstaat.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.fnvbondgenoten.nl