GroenLinks

Frisse minister met onfrisse ideeën

22 oktober 2008

Camiel Eurlings is een frisse minister met onfrisse ideeën. Die conclusie trekt GroenLinks uit zijn Mobiliteits Aanpak; vol oplossingen van gisteren voor de problemen van vandaag en morgen. Eurlings hobbelt voort op de heilloze weg die zijn voorgangers insloegen, met de bekende resultaten: de uitstoot van broeikasgassen door het verkeer stijgen nog steeds, de lucht in de stad is verziekt en hoe breed we ze ook maken: de wegen blijven bomvol.

Eurlings stoere kwalificaties van zijn eigen beleid als 'stevig doorpakken' en 'van Olympisch niveau' kunnen niet verhullen dat zijn antwoorden de verkeersproblemen niet oplossen en de milieuproblemen verergeren. Ze zijn stoffig en ouderwets. Waar blijven de voorstellen om Nederland voorop te laten lopen bij een razendsnelle omschakeling naar elektrische autos? Waarom opent Eurlings geen fonds om de talrijke plannen voor moderne tramsystemen in steden als Nijmegen en Maastricht een steuntje in de rug te geven? Waarom stelt hij geen recht op thuiswerk voor, nu blijkt dat dat een probaat middel tegen files is?

In plaats daarvan bereidt hij de stokpaardjes van zijn voorgangers. Als vanouds rijden de asfaltwagens uit, mogelijk gemaakt door de meest basale rechtsbescherming voor omwonenden van de Dutch-American Highways met voeten te treden. Ook wil hij een hogere snelheid op provinciale wegen, en sluit hij de ogen voor de te verwachten verkeersdoden en extra uitstoot. Enkel in de Randstad wordt er iets aan het spoor gedaan, zij het op kosten van de spoorsector zelf. Intussen blijft het kwakkelen met de kilometerheffing, waarvan de milieudoelen steeds verder uit zicht raken, wil de chipcard maar niet deugen en begint de (onbereden) HSL al de eerste roestplekken te vertonen. De frisse fascade van Eurlings zal barsten als een frisse wind door zijn mobiliteitsbeleid achterwegen blijft.

Kees Vendrik