Stichting Natuur en Milieu

22 oktober 2008 - In de vandaag gepresenteerde Mobiliteitsaanpak investeert minister Eurlings 7 miljard euro extra in infrastructuur. Goed dat er in openbaar vervoer wordt geïnvesteerd, aldus Mirjam de Rijk. Maar zorg ook dat er nu in concrete klimaatmaatregelen wordt geïnvesteerd en niet pas over een lange tijd.

Van de 7 miljard die minister Eurlings in nieuwe infrastructuur investeert, gaat er 4,5 miljard naar het spoor en 1,1 miljard euro naar regionaal openbaar vervoer. Een goede zaak aldus Mirjam de Rijk van Stichting Natuur en Milieu. Door investering in openbaar vervoer zal er minder CO worden uitgestoten. Maar we zijn er nog lang niet. Door de steeds maar toenemende groei van mobiliteit, wordt er in 2020 25 procent extra CO2 uitgestoten (tov 1990), terwijl het kabinet aangeeft dat er geen extra CO2 bij mag komen. De Mobiliteitsaanpak zou juist de uitgelezen mogelijkheid zijn om dit wel voor elkaar te krijgen. Mirjam de Rijk: Er vallen gaten. Als het om milieu gaat, verwijst de mobiliteitsaanpak naar allerlei mooie beleidsvoornemens zonder harde afspraken en de benodigde investeringen.

De toekomstige mobiliteit heeft meer nodig dan extra infrastructuur. Het is ouderwets denken om daar de nadruk op te leggen. Er moet worden gekeken waar verstedelijking plaatsvindt, waar en hoe mobiliteit een prijs krijgt en hoe nieuwe technieken van invloed zijn op het mobiliteitssysteem. Op deze vragen geeft de Mobiliteitsaanpak geen antwoorden.

Het is wel mogelijk om de klimaatdoelen te halen, bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat minimaal 10 procent van de personenautos volledig elektrisch wordt. Door het vervuiler betaalt principe echt toe te passen en niet de klimaatlasten van verkeer af te wentelen op de hele samenleving. De kilometerprijs moet zo worden ingezet dat die leidt tot maximale CO2 winst. Nieuwe plannen voor wonen en werken sluiten optimaal aan op OV knooppunten. Ook belangrijk is het om te zorgen dat er minder behoefte is om in de auto te stappen, door het slim bouwen van woningen en bedrijven in de stad. Dit levert meer CO2 reductie op dan in de Mobiliteitsaanpak staat. Mirjam de Rijk: Schuif milieu niet op naar de toekomst, maar ga er nu al mee aan de slag in de Mobiliteitsaanpak.

Publicatiedatum: 22-10-2008