Gemeente Duiven


PROGRAMMABEGROTING 2009-2012 Duiven beweegt Samenhang in beleid
---

DEEL 1: WAT GAAN WE DOEN IN 2009?

De begroting voor de periode 2009 - 2012 is weer klaar. In dit artikel nemen we u in vogelvlucht mee door de belangrijkste ontwikkelingen en activiteiten die het college voor 2009 in de begroting heeft opgenomen.

Voor de duidelijkheid: dit artikel gaat over de voorstellen van ons college. De begroting wordt nog door de raad vastgesteld. Op maandag
10 november aanstaande vergadert de gemeenteraad over het voorstel van het college van B&W voor de Programmabegroting 2009-2012. Deze vergadering is openbaar en begint om 15.00 uur in de raadzaal van het gemeentehuis.

In deze Extra-Informeelpagina's worden enkele inhoudelijk onderwerpen uit de begroting voor 2009 toegelicht. Er wordt antwoord gegeven op de vraag: `Wat gaan we doen in 2009?'

Het volgende artikel dat binnenkort in deze Informeelpagina's verschijnt, gaat in op de financiële onderwerpen uit de begroting. U kunt hierbij denken aan de bezuinigingen, de bedrijfsvoering, de lokale belastingen, de leges, het grondbeleid etc. In dat artikel omschrijven we hoe de gemeente Duiven er financieel voorstaat.

Na de besluitvorming in de gemeenteraad (op 10 november 2008) volgt nog een laatste artikel in deze Informeel over het genomen besluit. Daar komen de aangenomen amendementen en moties aan bod en wordt een overzicht gegeven van de vastgestelde leges en belastingen voor het jaar 2009.

» Programmabegroting 2009-2012.pdf

naar boven
---

Inleiding
`Duiven beweegt' is het centrale thema voor de begroting. Een toepasselijke naam omdat Duiven op verschillende terreinen in beweging is of beweging stimuleert. U kunt dan denken aan de bouw van een nieuwe sporthal en het realiseren van kunstgrasvelden. Duiven probeert ook steeds vaker inwoners ertoe te bewegen mee te praten over plannen en projecten, zoals bij het Vitaal Centrum Duiven. De begroting heeft als ondertitel `Samenhang in beleid' meegekregen. Het belang van kwaliteit van beleid en de samenhang van de verschillende taken en beleidsterreinen wordt daarmee onderstreept. Geen enkel beleid staat op zichzelf en dat is in deze begroting meer dan ooit zichtbaar geworden door onder meer de keuzes die zijn gemaakt.

Financiële positie
Net als in elk huishouden moeten de inkomsten en de uitgaven van de gemeente goed op elkaar afgestemd zijn. Ook is het noodzakelijk om reserves te hebben, bijvoorbeeld om onvoorziene - maar noodzakelijke - uitgaven te kunnen betalen. Maar ook om bijvoorbeeld een budget te hebben voor toekomstplannen.

De financiële positie van de gemeente Duiven was in de afgelopen jaren goed. Om deze positie te behouden is extra aandacht nodig. Deze begroting geeft aan dat de structurele lasten door structurele baten worden gedekt. Ook voor deze begroting geldt dat financiële duurzaamheid een grote uitdaging is. Uiteraard kunnen er altijd budgetverschuivingen ontstaan of risico's zich voordoen. Hierbij moet de kanttekening gemaakt worden dat de gemeente Duiven een robuust weerstandsvermogen heeft. Daarvoor is de algemene reserve weer verhoogd en op het maximale benodigde risicovermogen gebracht. De hoogte van de rijksuitkering blijkt elk jaar de grootste post in de risicoanalyses.

Om deze redelijke goede financiële positie te behouden, maakt Duiven in deze begroting enkele keuzes:

1. op bestaand beleid (en werkzaamheden) is bezuinigd. Structureel (dus over meerdere jaren) is voor ruim 750.000 euro bezuinigd. In het volgende begrotingsartikel (verschijnt binnenkort in deze Informeel) volgt meer informatie over waarom er wordt bezuinigd en welke bezuinigingen worden voorgesteld.

2. in de wensenlijst voor nieuw beleid zijn keuzes gemaakt. Voor een aantal nieuwe wensen en nieuw beleid is financiële ruimte in de begroting, maar niet alles kan uitgevoerd worden. Het college heeft dus keuzes moeten maken en prioriteiten moeten stellen over wat in 2009 opgepakt kan worden.

3. verder wordt in deze begroting voorgesteld om de lokale belastingen enigszins te verhogen.

Belastingdruk
In 2008 is in totaal een verhoging van de lastendruk van 4,2% doorgevoerd. In de begroting van 2009 wordt een lastendrukverhoging van 4,9% voorgesteld. Dit is dus de totale lastenstijging voor de onroerend zaakbelastingen (OZB), de afvalstoffenheffing en het rioolrecht samen.

Naast de inflatie (van 3,5%) is de voornaamste reden van deze stijging dat het college financiële ruimte wil creëren om op termijn nieuw beleid te realiseren. Voorbeelden zijn de nieuwe sporthal, het wijkhuis van Droo en investeringen voor het rioleringsstelsel.

Concreet betekent dit dat een gemiddeld huishouden in 2009 EUR 28,- meer gemeentelijke belastingen gaat betalen.

Uiteindelijk is het aan de gemeenteraad op 10 november om over deze begroting een integrale afweging te maken en een beslissing te nemen.


Wat gaan we doen in 2009?

Doorlopende werkzaamheden, zoals onderhoud aan wegen, gebouwen, groen etc., moeten doorgaan. De gemeente Duiven heeft voor die werkzaamheden in 2009 voldoende financiële middelen beschikbaar. Daarnaast is er ook ruimte voor nieuwe werkzaamheden en (beleids)onderwerpen. De gemeente moet namelijk in ontwikkeling blijven, om nieuwe wettelijke verplichtingen en ontwikkelingen die op de gemeente afkomen, op te kunnen vangen.

Programma Bestuur
Burgers kunnen erop vertrouwen dat het gemeentebestuur besluiten neemt, beleid ontwikkelt en diensten verleent, die in het belang zijn van Duiven en de Duivense bevolking.

Intensivering intergemeentelijke samenwerking
Portefeuillehouder burgemeester Henk Zomerdijk
Samenwerken met andere gemeenten is voor Duiven belangrijk. De gedachte achter deze samenwerking is dat het de kwaliteit en efficiency van de dienstverlening verbetert. Bovendien door samen te werken is een individuele gemeente ook minder kwetsbaar. Samenwerking en overleg met de Liemerse gemeenten Rijnwaarden, Westervoort en Zevenaar wordt steeds intensiever. Inmiddels zijn de eerste belangrijke stappen voor samenwerking gezet op gebied van ICT (Informatie en Communicatie Technologie), de Regionale Sociale Dienst en Inkoop. In 2009 krijgt één en ander meer vorm.

Dienstverleningsconcept
Portefeuillehouder burgemeester Henk Zomerdijk
De digitale ontwikkelingen volgen elkaar in een rap tempo op. Zo kunnen inwoners van Duiven steeds meer diensten en producten van de gemeente via de website aanvragen. En hoewel we al goed op weg zijn, kan de (digitale) dienstverlening altijd beter. Vandaar dat er een werkgroep in het leven is geroepen die een zogenaamd Dienstverleningsconcept gaat opstellen. Daarin wordt omschreven aan welke (kwaliteits)eisen en normen we onze gemeentelijke dienstverlening willen laten voldoen. Afspraken dus over hoe we met onze klanten omgaan, zowel in direct persoonlijk contact als via de digitale weg.
Omdat op dit moment nog niet duidelijk is welke acties uiteindelijk concreet uit dit Dienstverleningsconcept voortvloeien, hebben we hiervoor een p.m. post opgenomen in de begroting.



P.M. posten
P.M. posten zijn posten waarvan zeker is dat er geld voor nodig is, maar waarvan op dit moment niet precies bekend is om hoeveel geld dat gaat. In deze begroting wordt voorgesteld om in totaal voor p.m. posten jaarlijks een bedrag van EUR 50.000,- vrij te maken.

Benchmark Staat van de gemeente
Portefeuillehouder burgemeester Henk Zomerdijk
In 2007 heeft de gemeente meegedaan aan een onderzoek `Staat van de gemeente.' Bij de Staat van de Gemeente draait het om de burger: hoe tevreden is de burger over de gemeente waarin hij woont? Aan dit onderzoek deden 152 gemeenten mee en in Duiven zijn 1200 enquêtes verstuurd. De resultaten van dit onderzoek zijn in 2008 bekend gemaakt en daaruit bleek dat de burgers van de gemeente Duiven over het algemeen bovengemiddeld tevreden zijn. Natuurlijk zijn er ook verbeterpunten en die worden op dit moment vertaald in een plan van aanpak. De concrete maatregelen die daaruit komen, moeten daarna uitgevoerd worden. Omdat echter nog niet duidelijk is om wat voor maatregelen dit gaat is voor dit project een p.m. post opgenomen in de begroting.



Programma openbare orde en veiligheid
Inwoners moeten zich binnen de gemeente Duiven veilig kunnen voelen. Een veilig gevoel wordt bepaald door sociale veiligheid, minder criminaliteit, grotere brandveiligheid en adequaat optreden bij rampen.

Open dag Brandweer
Portefeuillehouder Burgemeester Henk Zomerdijk
De brandweer wil in 2009 weer een open dag organiseren. Brandpreventie krijgt tijdens die dag veel aandacht. Ook moet de open dag een bijdrage leveren aan de werving van nieuwe vrijwilligers. Voor de organisatie van de open dag moeten eenmalige kosten gemaakt worden. Bijvoorbeeld voor autowrakken (demonstraties), huur van een tent, promotiematerialen en andere bijkomende kosten. De verwachting is dat hier eenmalig
EUR 4.000,- voor nodig is. Dit kan uit de bestaande budgetten van de brandweer bekostigd worden.
Overigens staat de datum voor de open dag nog niet vast. Zodra dit bekend is, wordt deze open dag uitgebreid gepubliceerd en onder de aandacht gebracht.

Veiligheidsmonitor
Portefeuillehouder Burgemeester Henk Zomerdijk
Eens in de vier jaar wordt de Veiligheidsmonitor in de regio Gelderland-Midden gehouden. In 2009 wordt de monitor weer uitgevoerd en Duiven doet hier ook weer aan mee. De Veiligheidsmonitor laat zien hoe mensen de veiligheid in Duiven ervaren. Dit gaat dus verder dan de objectieve politiecijfers. Het gaat ook om bijvoorbeeld het veiligheidsgevoel en waardoor het komt dat mensen zich in een bepaalde buurt onveilig voelen. Omdat deze gegevens belangrijk zijn voor het veiligheidsbeleid doet de gemeente in 2009 weer mee met deze monitor. De eenmalige kosten van ongeveer EUR 15.000,- worden gedekt uit de reserve integrale veiligheid.

naar boven

Programma openbare ruimte
De gemeente wil zorgen voor een schone, groene en veilige leefomgeving die moet voldoen aan de maatschappelijke en technische normen.

Openbare ruimte
Portefeuillehouder wethouder Nico Verlaan
Duiven heeft ongeveer 3 miljoen vierkante meter openbare ruimte. Daarvan bestaat ongeveer de helft uit wegen, straten en pleinen en de anderen helft uit openbaar groen en water, ongeveer 54 bruggen, viaducten en tunnels, 45 gebouwen en zo'n 5.000 lichtmasten. Al deze openbare voorzieningen moeten onderhouden worden.

Verlichting
In 2009 wordt een nieuw beleid- en beheerplan voor de openbare verlichting opgesteld. In dat plan wordt rekening gehouden met besparing op energie en onderhoud, het toepassen van duurzame energie en materialen maar ook bijvoorbeeld de mogelijkheden voor het uit- en voorschakelen van verlichting. De sociale- en verkeersveiligheid staat natuurlijk wel voorop. Dat mag niet in geding komen. Voor het onderhoud en de elektriciteit van de ruim 5000 lichtmasten en andere openbare verlichting is 334.000 euro in de begroting opgenomen.



Programma economische zaken
De bestaande economische structuur van bedrijventerreinen en winkelgebieden moet worden gehandhaafd en versterkt.

Afstemmen vraag en aanbod van de arbeidsmarkt
Portefeuillehouder wethouder Johannes Goossen
Het Platform Onderwijs Arbeidsmarkt dat in de Liemers actief is, is een samenwerkingsverband tussen overheid, onderwijs en bedrijfsleven. Het zet zich in om onderwijs, arbeid en markt beter op elkaar aan te laten sluiten. Eén van de projecten dat in 2009 concretere vormen gaat krijgen is het ontwikkelen van een kennis- en opleidingscentrum mobiliteit/transport en logistiek. Dit opleidingscentrum moet voor een betere afstemming zorgen tussen onderwijs en arbeidsmarkt in de Liemers.

Vitaal Centrum Duiven
Portefeuillehouder wethouder Nico Verlaan
In april van 2008 hebben Duivenaren via een referendum een duidelijke keuze gemaakt voor `plan B- een uitnodigend dorpshart' van bureau Wissing. De contouren van het nieuwe centrum van Duiven liggen er nu met een stedenbouwkundig plan. De details worden komende periode verder uitgewerkt. Het project is opgesplitst in 3 deelprojecten: het winkelcentrum, het woonpark en het cultuurhuis. Ook in dit proces blijven ondernemers, inwoners en maatschappelijke organisaties nauw betrokken.



Programma onderwijs en jeugd
Iedere jeugdige moet zich kunnen ontwikkelen tot een persoon die op zelfstandige en volwaardige wijze en op basis van eigen mogelijkheden en aanleg, kan deelnemen aan de samenleving en zijn leven vorm kan geven.

Regionale aanpak alcohol en drugs gebruik
Portefeuillehouder wethouder Johannes Goossen
In 2008 is dit project opgestart met een aantal andere partijen: gemeenten Lingewaard, Overbetuwe, Westervoort, Zevenaar, Rijnwaarden, politiedistrict Rivierenland en IrisZorg. Het alcohol- en drugsgebruik onder jongeren neemt toe. Het project is erop gericht om dit alcohol- en drugsgebruik terug te dringen en daarmee ook de overlast die vaak door dit gebruik wordt veroorzaakt. De nadruk ligt op preventie en richt zich op jongeren van 10 tot 23 jaar. Maar ook ouders, sportverenigingen, scholen en supermarkten zijn een belangrijke doelgroep.
Voor de periode 2009 tot 2011 was al rekening gehouden met een jaarlijks bedrag van
EUR 15.000,-. Nu ligt er echter een concreet plan van aanpak en daaruit blijkt dat een extra jaarlijks bedrag nodig is van EUR 35.000 euro.

Centrum voor Jeugd en Gezin
Portefeuillehouder wethouder Kees van de Water
In 2011 moet elke gemeente een Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) hebben. Het CJG wordt een herkenbaar inlooppunt in de buurt voor alle ouders, kinderen en jongeren tot 23 jaar. Iedereen moet er makkelijk binnen kunnen lopen voor informatie, advies en lichte hulp. Ook professionals. Het CJG is gericht op preventie, signaleren en bij zwaardere problematiek het zonodig verwijzen en coördineren van hulp (één kind, één gezin, één plan). De eerste belangrijke stappen om te komen tot zo'n centrum zijn genomen. Het jaar 2009 staat in het teken van het vinden van geschikte huisvesting, het betrekken van eventuele zorgpartners en het maken van afspraken.

Elektronisch Kinddossier
Portefeuillehouder wethouder Kees van de Water
Ieder kind dat in Nederland geboren wordt, krijgt vanaf 2008 een elektronisch kinddossier (EKD). In dit elektronische dossier staat informatie over het kind, de gezinssituatie en de omgeving. Het motto is: `geen kind buiten beeld'.
Vanaf 1 januari 2009 is het gebruik van het EKD in de jeugdgezondheidszorg wettelijk verplicht. Artsen en verpleegkundigen houden het dossier bij. Verschillende instanties kunnen wel gegevens over een kind toevoegen, maar niet het dossier in zien. Zo blijft de privacy van het kind gewaarborgd.
De rijksoverheid stelt structureel geld beschikbaar om dit EKD in te voeren en bij te houden. Voor 2009 ontvangt Duiven waarschijnlijk EUR
18.000,-. De verwachte kosten voor 2009 zijn echter hoger, namelijk zo'n EUR 42.000,-. Vandaar dat het college voor komend jaar EUR 24.000 in de begroting opneemt (het verschil tussen 42.000 en 18.000).



Programma vrijetijdsbesteding
Iedere inwoner moet in de gelegenheid worden gesteld om - actief of passief - gebruik te maken van faciliteiten en voorzieningen die op gebied van kunst, cultuur, sport en recreatie in de gemeente worden geboden.

Subsidie Lokale Liemerse Omroep
Portefeuillehouder wethouder Bas Elfrink
Op 22 juli 2008 heeft het Commissariaat voor de Media Favoriet fm zendtijd toegewezen voor de gemeenten Duiven en Westervoort. Favoriet fm had al zendtijd voor de gemeenten Doesburg, Rijnwaarden en Zevenaar. Met de toewijzing van de zendtijd in ook Duiven en Westervoort is Favoriet fm een publieke lokale omroep geworden voor de hele Liemers. Vandaar dat de gemeente Duiven Favoriet fm een subsidie wil verstrekken van EUR 10.800,- in 2009. De gemeenten Doesburg, Rijnwaarden en Zevenaar verstrekken reeds subsidie. Het college van Westervoort stelt de raad ook voor om subsidie te verstrekken.

Sporthal Spoorzone
Portefeuillehouder wethouder Bas Elfrink
Duiven is bezig met de voorbereidingen voor de bouw van een nieuwe sporthal. Deze nieuwe sporthal wordt geïntegreerd met de bestaande sporthal Endesprong en turnhal Mobilis. Daarmee ontstaat er een groot sportcomplex met een gezamenlijke ontvangsthal, vergaderruimten en horecavoorziening die voor iedereen toegankelijk moet zijn. Belangrijke accenten voor dit nieuwe sportcomplex zijn saamhorigheid, klantvriendelijkheid, servicegericht, hygiëne en kwaliteit. Het is de bedoeling dat de nieuwe sporthal in 2010 wordt opgeleverd. Rekening houdend met een afschrijving van de totale investering in 40 jaar, staat er vanaf 2010 een bedrag van EUR 441.725,- in de begroting.



Programma sociale voorziening en maatschappelijke dienstverlening Iedere inwoner van de gemeente Duiven moet de minimale kosten van het bestaan kunnen dragen en moet in gezondheid deel kunnen nemen aan de maatschappij door werk en maatschappelijke participatie.

Voortzetting project Zorgcoördinatie
Portefeuillehouder wethouder Johannes Goossen
Dit project heeft in eerste instantie als proef gelopen van juli 2006 tot juli 2008. Het houdt in feite in dat de coördinatie van complexe zorgsituaties (zoals bijvoorbeeld huislijk geweld) bij het gemeentelijke Algemeen Maatschappelijk Werk (AMV) komt te liggen. In dergelijke zorgsituaties zijn vaak meerdere hulpverleners betrokken (politie, ambulance, maatschappelijk werk). Het AMV fungeert nu als een soort vangnet dat eenvoudig, flexibel en snel inzetbaar is. Daarmee kan voorkomen worden dat mensen tussen de wal en het schip raken en alleen maar dieper in de problemen komen. Want voorkomen is beter dan genezen. Tot nu toe blijkt het project dermate goed te werken dat nu wordt voorgesteld om dit project voort te zetten. Structurele kosten die hiervoor begroot worden zijn EUR 10.000,-

Preventieve huisbezoeken bij ouderen
Portefeuillehouder wethouder Johannes Goossen
In 2008 is het project preventieve huisbezoeken bij ouderen afgerond. Deze huisbezoeken bij ouderen thuis worden vanaf nu op een andere manier opgepakt. Elke senior die 75 jaar wordt, ontvangt van Mikado een brief thuis. Daarin wordt het aanbod voor een informatief huisbezoek gedaan. Tijdens dat huisbezoek kunnen allerlei vragen aan bod komen over bijvoorbeeld de woon- en leefsituatie, mobiliteit, zorg en dienstverlening. Jaarlijks worden voor deze huisbezoeken een bedrag van EUR 13.074,- in de begroting opgenomen.

Wijkhuis van Droo
Portefeuillehouder wethouder Johannes Goossen
Het wijkhuis van Droo wordt in 2010 gerealiseerd. Het wijkhuis van Droo moet een multifunctioneel gebouw worden voor de hele wijk Droo Zuid. Een ontmoetingsplek voor bewoners: jong en oud, zorgvrager en geen zorgvrager, huurders en eigenaren, sporter en niet-sporter. Iedere Droo Zuidenaar moet zich er thuis kunnen voelen. Het gebouw moet alle doelgroepen iets bieden, dus de functies en diensten moeten zijn afgestemd op alle doelgroepen. Het moet vooral ook een gebouw worden dat bewoners zelf kunnen gebruiken voor 'eigen dingen' als feestjes, evenementen, verenigingen. Het gebouw wordt open, transparant, toegankelijk voor iedereen, gericht op ontmoeting, maar ook in staat om gezelligheid te creëren waar dat nodig is. Vanaf 2011 zijn de structurele jaarlasten bijna 200.000,-.

Mikado - Adviseur Zorg en Dienstverlening
Portefeuillehouder wethouder Johannes Goossen
De Stichting Mikado heeft voor 20 producten subsidie aangevraagd. Twee subsidies worden niet toegekend, de meeste andere worden via een ander budget gefinancierd.
Het college stelt voor om de bestaande budgetten voor de Adviseur Zorg en Dienstverlening en het project Aangenaam te verhogen. Voor deze producten stelt het college daarom voor om vanaf 2009 bijna EUR
25.000,- voor Mikado in de begroting op te nemen.



Programma milieu
Dit programma richt zich op het zorgdragen voor een veilige en schone leefomgeving, met aandacht voor behoud van de kwaliteit daarvan.

Klimaatbeleid
Portefeuillehouder wethouder Bas Elfrink
In 2008 is het klimaatbeleidsplan Duiven vastgesteld. In dat beleidsplan staan onder meer enkele concrete acties en projecten voor het jaar 2009. De meeste acties en projecten kunnen gefinancierd worden uit reeds bestaande budgetten. Een aantal echter niet. Omdat het college echter veel waarde hecht aan ons klimaat, duurzaamheid en energiebesparing, stelt het voor om voor enkele acties in 2009 een aanvullend budget te vragen. Deze projecten zijn:

EUR 25.000,- voor onderzoek naar energie besparende maatregelen in gemeentelijke gebouwen (inclusief scholen);

EUR 25.000,- voor het project energieservice aan huis.

p.m. post voor de aanschaf van energiezuinige bedrijfswagens;

p.m. post voor het opstellen van een energievisie wij nieuwe woningbouwprojecten

p.m. post om openbaar vervoer en langzaam verkeer (bijvoorbeeld fietsen) te stimuleren.

Gemeentelijke Interne Milieuzorg
Portefeuillehouder wethouder Bas Elfrink
Tegelijk met het Klimaatbeleid is ook het beleid voor de Gemeentelijke Interne Milieuzorg (GIM) vastgesteld. Een beter klimaat begint bij jezelf. GIM gaat over acties en projecten in gemeentelijke gebouwen (waaronder het gemeentehuis en het Afvalaanbiedstation). Alle acties en projecten uit dit beleid zijn gericht op het tegengaan van verspilling. Ook hiervoor geldt dat een aantal acties en projecten uit bestaande budgetten kunnen worden gefinancierd, maar een aantal niet. Hieronder wordt er een aantal genoemd:

EUR 15.000,- voor een onderzoek naar de mogelijkheden van duurzame energievoorziening op de gemeentewerf;

EUR 15.000,- voor zonnepanelen

EUR 10.000,- voor het inventariseren van asbest in gemeentelijke gebouwen;

p.m. post voor de vervanging van TL-armaturen door meer duurzame lampen;

diverse p.m. posten voor verbetering van isolatie (bijvoorbeeld van de sporthallen Endesprong en Turnhal Mobilis; en het dak en de vloer van Regina Pacis tijdens de renovatie).



Programma ruimtelijke ordening en volkshuisvesting Dit programma richt zich op het scheppen van ruimtelijke condities voor een leefbare, aantrekkelijke en duurzame omgeving met woon-, werk-, verplaatsings- en recreatiemogelijkheden die aansluiten op de behoefte van de samenleving.

Woningbouwprogramma 2009
Portefeuillehouder wethouder Nico Verlaan
Hoewel de gemeente er in principe naar streeft om het inwoneraantal te stabiliseren (uit: Toekomstvisie Duiven), groeit het aantal huishoudens wel. En daarmee de behoefte aan woningen. De gemeente wil bijzondere aandacht blijven houden voor specifieke doelgroepen, zoals starters, zorgbehoevenden en senioren. De komende jaren staan diverse woningbouwprojecten op de planning. De volgende nieuwbouwprojecten worden in 2009-2010 opgeleverd:

Lombokstraat

Vergertlaan

De Ploen - Rijksweg 15

Diesfeldt (2e fase)

Kloosterkamp

Huize Thuvine

Tot slot
In dit artikel stipten we een aantal inhoudelijke aspecten uit de Programmabegroting 2009-2012 aan. Uiteraard is dit niet volledig. De volledige Programmabegroting ligt ter inzage in de Infohoek van het gemeentehuis maar is ook volledig terug te vinden op de website www.duiven.nl > BIS.

Binnenkort volgt in deze Informeel een tweede artikel over aanverwante financiële onderwerpen, zoals bedrijfsvoering, bezuinigingen, lokale belastingen, leges, grondbeleid etc..

In de komende periode buigen de politieke partijen in Duiven zich over de voorgestelde Programmabegroting van het college. Op maandag 10 november wordt deze begroting behandeld in de gemeenteraad. Deze raadsvergadering is openbaar en wordt in de Informeel aangekondigd. Op vrijdag 17 oktober jl. heeft het college aan de lokale pers een toelichting gegeven op haar plannen voor 2009-2012.