Ingezonden persbericht


Utrechtenaar groenste Nederlander in zwaar economisch tij

Limburger kiest liever voor eigen portemonnee

Hilversum, 22 oktober 2008 - Nu het slechter gaat met de Nederlandse economie keren Limburgers het milieu als eerste de rug toe. Bij ruim 42% van de inwoners van deze provincie heerst momenteel geen enkele twijfel: de eigen portemonnee is belangrijker dan het behoud van groen. Dat blijkt uit een recent onderzoek dat interactief mediabedrijf Advance voor het platform Meer voor Minder onder ruim 2.500 Nederlanders deed. De provincie Utrecht heeft 'het groenste hart' in barre tijden: bij slechts 23% van de Utrechtenaren wint de eigen portemonnee het per definitie van het milieu.

Dat Nederlanders het milieu in deze economisch zware tijd minder hoog in het vaandel hebben staan is niet zo verwonderlijk. Wèl opvallend is dat men de eigen portemonnee in het zuiden van Nederland beduidend vaker boven het milieu verkiest dan in het midden en noorden van het land. Zo vindt 39% van de inwoners van Noord-Brabant de eigen portemonnee - net als Limburgers - per definitie belangrijker het milieu. In de provincie Noord-Holland is dit minder vanzelfsprekend en ligt het percentage met 24% aanzienlijk lager.

Als het niet te veel kost
Het onderzoek dat Advance deed, brengt nog meer opvallend nieuws aan het licht. Als namelijk wordt gekeken naar het landelijke gemiddelde scoort ons collectieve milieubewustzijn niet eens zo slecht. Hoewel 33% van alle Nederlanders de eigen portemonnee per definitie boven het milieu plaatst, verkiest ruim 55% van alle Nederlanders het milieu boven de portemonnee als het niet te veel geld kost. Toch geeft slechts 6% van alle Nederlanders blijk van een écht groen hart door het milieu altijd op nummer één te zetten.

Hoe ouder, hoe groener
Als wat dieper op de feiten wordt ingegaan, blijkt dat er een direct verband is tussen leeftijd, burgerlijke staat, opleidingsniveau en het hebben van een groen hart. Zo zijn 55-plussers, gezinnen met kinderen en hoogopgeleiden relatief gezien het milieuvriendelijkst. Alleenstaanden en werklozen hebben het minst op met het milieu, aldus het onderzoek.

Over Advance (http://www.advance.nl)
Advance is een interactief mediabedrijf gevestigd in Hilversum en opgericht in 1995. In korte tijd is Advance uitgegroeid tot marktleider op het gebied van interactieve media in Nederland. Advance is onder meer bekend van platforms als Je Echte Leeftijd, Verjaardagsalarm, Meer voor Minder en Waarde van je Woning en beschikt over een kwalitatief bereik van circa 2,5 miljoen consumenten.



Ingezonden persbericht