Ingezonden persbericht

Online werkzoekende komt vaak bedrogen uit op vacaturesite

Bij het werven van personeel leunen werkgevers teveel op vacaturesites. In de veronderstelling dat deze vacaturesites 'het werk' wel zullen doen wordt het belang van een professioneel vacatureonderdeel op de eigen site onderschat. Dus investeren organisaties fors in het doorplaatsen van vacatures. Maar vergeten daarbij dat menig sollicitant liever een kijkje neemt op de site van de potentiële werkgever. Sterker nog, bij voorkeur solliciteert een kandidaat daar ook direct. Of zoals een respondent het verwoordt: "Je wordt steeds weer geleid naar die bureaus die ik niet wil. Ik kan beter gericht zoeken bij de bedrijven waar ik echt wil werken."

Dit is één van de belangrijkste conclusies uit een uitgebreid online kwalitatief onderzoek dat OnlineResults heeft uitgevoerd onder 121 respondenten die zich momenteel online oriënteren op een nieuwe baan.

Informatie vaak onjuist
Vacatures worden steeds vaker naar verschillende sites doorgeplaatst: algemene vacaturesites, gespecialiseerde vacaturesites, sites van uitzendbureaus en sites van werving- en selectiebureaus. Het gebeurt echter regelmatig dat een doorgeplaatste vacature al niet meer bestaat. Of dat men selecteert op een vacature in de regio, maar dat pas na het solliciteren blijkt dat het om een heel andere regio gaat. Ook de omschrijving van de organisatie waar men gaat solliciteren is bij doorgeplaatste vacatures vaak zeer miniem. Zeker als de opdrachtgever niet vermeld staat. Met als gevolg dat de sollicitant bedrogen uitkomt. En de voorkeur geeft aan rechtstreeks solliciteren: op corporate sites voor vaste banen en op sites van uitzendbureaus voor tijdelijke banen.

Meer informatie
Voor organisaties valt veel winst te behalen door het vacatureonderdeel van hun eigen website eens grondig onder de loep te nemen. Wilt u meer weten over de drijfveren van online sollicitanten? En leren hoe u meer gekwalificeerd personeel kunt werven via uw eigen website? Bezoek dan het seminar 'Online Recruitment - laat uw website het werk doen'.
Kijk op http://www.onlineresults.nl/uitnodiging_seminar_online_recruitment voor meer informatie en aanmelden.

Over OnlineResults
OnlineResults, bureau voor effectieve online marketing, draagt bij aan het verbeteren van úw online resultaten. Uitgangspunt is het behalen van uw online doelstellingen door deze te koppelen aan de wensen van uw doelgroep. U zult bij al uw online activiteiten immers de bezoeker moeten aanzetten tot interactie.

Noot voor de redactie,