Ingezonden persbericht


24 oktober 2008

PHILIPS START DE 'MAAND VAN DE SPAARLAMP'
'Minister Cramer: ondersteunt energiezuinige verlichting'

Den Haag, Nederland -- Vanmiddag geeft Philips het startsein voor de 'Maand van de Spaarlamp'*. Hiermee doet Philips een oproep aan de Nederlandse bevolking om het huis energiezuiniger te gaan verlichten. Minister Cramer: "Ik wil iedereen vragen zijn huis energiezuinig te verlichten. Het is zo simpel om op deze manier samen veel energie te besparen en tegelijkertijd iets voor het milieu te doen. Ik ben blij met dit initiatief van Philips".

Philips vervangt vandaag alle gloeilampen in onder meer de kroonluchters in de ruimtes van de voormalige Tweede Kamer. De 'Maand van de Spaarlamp' wordt georganiseerd omdat recent onderzoek van Philips** aantoonde dat consumenten meer voorlichting willen als het gaat om spaarlampen en zich nog niet bewust zijn van het huidige brede portfolio. Sinds Philips in maart de nieuwe range spaarlampen heeft geïntroduceerd, is deze te krijgen in allerlei vormen, wattages en dimbaarheid en is de spaarlamp allang niet meer het lelijke eendje in zijn categorie. De themamaand moet vooroordelen over de spaarlamp de wereld uithelpen en mensen wijzen op een sfeervolle manier om je huis energiezuinig en kostenbesparend te verlichten. "Er is geen enkele reden meer om thuis geen spaarlampen te gebruiken. Juist in deze tijd zijn spaarlampen een goede investering en leveren al snel en besparing van tien euro per jaar op," aldus Frank van der Vloed, General Manager Philips Lighting Benelux.

Sfeer
Consumenten weten dat een spaarlamp energiezuinig is, maar het beeld dat de spaarlamp lelijk is is nog niet veranderd in de afgelopen twintig jaar. Uit onderzoek blijkt dat 48% van de Nederlanders de spaarlamp er niet mooi uit vindt zien. De belangrijkste reden dat men geen spaarlampen in bepaalde ruimtes van het huis wil gebruiken, is de perceptie dat spaarlampen niet snel genoeg aangaan (34%) en dat ze niet sfeervol genoeg zijn (17%). Dit beeld is duidelijk achterhaald en Philips wil hier iets aan doen. De spaarlamp heeft een enorme ontwikkeling doorgemaakt en is met de introductie van de nieuwe Philips reeks dit jaar nu vooral meer lifestyle gericht. Deze nieuwe reeks biedt de consument kostenefficiënte, sfeervolle en milieuvriendelijke verlichting in huis.

Energie & besparing
Driekwart van de Nederlanders weet niet hoeveel van hun totale energiejaarrekening aan verlichting besteed wordt. Jaarlijks is dit gemiddeld 14%. Van alle ondervraagden heeft 60% geen idee wat men per jaar aan euro's kan besparen door één gloeilamp te vervangen door één spaarlamp. Gemiddeld is dit tien euro per lichtpunt per jaar. De aanschafkosten van een spaarlamp zijn doorgaans binnen tien maanden terugverdiend. Voor 81% van de ondervraagden is dit een positieve verrassing.

De 'Maand van de Spaarlamp' gaat van start bij het ingaan van de wintertijd. Door middel van diverse activiteiten wordt de consument de komende maand meer inzicht gegeven in de voordelen van de spaarlamp en het gebruik ervan. Zo wordt de consument door de retailer uitgebreid geïnformeerd over spaarlampen en informeert Philips de consument rechtstreeks via spots in de 'Tikkie Terug' Campagne op RTL , waarbij tips worden gegeven hoe je je huis energiezuiniger kunt verlichten. Ook is Philips partner van de Klimaatcampagne HIER, die de Tikkie Terug Campagne mede mogelijk maakt. HIER is ook blij met het initiatief van Philips. Volgens Sible Schöne van HIER: 'Deze campagne moet een einde brengen aan de vooroordelen over spaarlampen. Als elk bedrijf op deze manier zijn steentje bijdraagt kunnen we samen snel toe naar een beter klimaat.' De nieuwe reeks spaarlampen laat variëteit zien en toont de verschillende sfeereigenschappen. Zo zijn alle spaarlampen uit de EcoClassic en de EcoHalo range volledig dimbaar.


* Om het startsein voor Maand van de Spaarlamp te geven zullen minister Cramer en Frank van der Vloed in de oude Tweede kamer de laatste spaarlamp indraaien voor een fotomoment. Als u erbij wilt zijn zal dit plaats vinden tussen 14.30 en 15.30 (afhankelijk van het einde van de ministerraad). Locatie: De Oude kamer van de Tweede Kamer, Plein 2, Den Haag. U dient uw perskaart en uw legitimatiebewijs mee te nemen

Beeldmateriaal is vanaf 12.00 uur te downloaden op: http://www.philips.nl/about/news/press/20081024_philips_start_de_maand_van_de_spaarlamp.page. Vanaf 16.00 uur wordt meer beeldmateriaal beschikbaar gemaakt.

** In opdracht van Philips heeft Ruigrok | Netpanel in september 2008 onderzoek gedaan onder mannen en vrouwen in de leeftijdscategorie 18 t/m 55+ in Nederland

(See attached file: Vervangen lampen oude Tweede Kamer 1.jpg) Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Philips Nederland
Morven Mackinnon
Tel: +31 40 27 86157
Email: morven.mackinnon@philips.com