Ingezonden persbericht


Met BLOG08 heeft navelstarend bloggespuis eindelijk zijn eigen feestje

Bloggers zijn tuig. Gefrustreerde loonslaven die de puberteit nooit echt ontgroeid zijn, vervuilen dagelijks het internet met smaad en laster. En als deze kwaadaardige geesten even rust nemen, pakken duizenden kattenbloggers de digitale pen op om hun laatste belevingen met Minoes - "ze laat nu zelfs de Whiskas staan" - met elkaar te delen. Nee, bloggen heb je niks aan. Het staat symbool voor het morele verval waar met plat entertainment doodgegooid Nederland zuchtend en kreunend onder lijdt.

Hoewel marketingles nummer 1 luidt dat je nooit vanuit een negatief standpunt je product moet aanprijzen, kunnen wij, Edial Dekker en Ernst-Jan Pfauth, het gewoonweg niet laten. Een groot aantal verjaardagsfeestjes waar hoon ons andermaal ten deel valt zodra blijkt dat wij talloze uren per dag aan bloggen besteden, hebben hun littekens achtergelaten. Bloggen is wel de moeite waard, potverdorie. De dingen die ons nu het meest gelukkig maken, hebben we te danken aan bloggen. Inclusief ons brood.

Om dat statement kracht bij te zetten, verzamelen wij als roepende twintigers in de woestijn 24 oktober een groep van 300 mensen om ons heen. Samen vormen we een oase van bloggeluk. Een feestje voor de rocksterren van het web. Die woestijn, dat begrijpt u, is een metafoor - daar houden wij bloggers immers van. In werkelijkheid is Pakhuis de Zwijger het toneel van deze orgie van bloginspiratie.

New Yorkse marketeer Hugh MacLeod tekende cartoons op visitekaartjes. Dankzij bloggen werd dat zijn werk. Pete Cashmore, 22 jaar, was een verveelde Schot die, ondanks zijn asociaal goede looks, een bovenmatige interesse voor internetbedrijven had. Nu runt hij vanuit San Fransisco een blogbedrijf dat miljoenen waard is. U leest het goed, er is meer dan een neqschot in de reacties op Geenstijl. MacLeod verlaat zijn fort in Alpine, Texas, Cashmore laat zijn assistentes alleen, en samen reizen ze af naar het ondeugende Amsterdam om het blogevangelie met de passie van een Amerikaanse tvdominee te verkondigen.

Om te voorkomen dat blogcritici deze twee heren afschrijven als uitzonderingen die de regel bevestigen, nodigen we alle bloggers ter wereld uit om mee te schrijven aan een boek. Het artikel waar ze het meest trots op zijn, inclusief een ronkende toelichting, dienen ze voor 10 oktober te mailen naar ons, aanstichters van dit bloggeluk. De twintig mooiste verhalen bundelen we in een gelikt boek, dat internetuitgeverij Blurb voor ons drukt. Dan kunnen we daar de zure late majority mee om de oren slaan.

Het einde van het persbericht nadert, maar niet voordat u nog eens citaat van ons krijgt. Dat hoort er immers bij. Hier gaan we, rechtermuisknop, copy/paste. "Alle frustratie die door dit bericht sijpelt, is nep. Sorry. We organiseren gewoon een mooi blogfeestje, waar we per ongeluk ook een hoop mensen mee hopen te inspireren. De opzet van dit persbericht leek ons de beste manier om u, afgezant van de traditionele media, te bereiken. Bedankt voor uw drie minuten," aldus Ernst-Jan Pfauth. BLOG08, Rockstars of the Web
24 oktober 2008
Pakhuis de Zwijger, Amsterdam
www.blog08.nl

Sprekers:
Pete Cashmore - Mashable
Hugh MacLeod - Gapingvoid
Tim Overdiek - NOS
Clo Willaerts - Sanoma België
Boris Veldhuijzen van Zanten - internetondernemer Nalden - muziekblogger
GabeMac - videoblogger
Voor bio's, zie www.blog08.nl/speakers

Tot 26 september kost een kaartje 150 euro, daarna 195 euro.