ProRail

Persbericht

28-10-2008

ProRail werkt aan oplossing knelpunt Vechtbrug Weesp

ProRail onderzoekt op dit moment samen met de belangrijkste belanghebbende organisaties een aantal oplossingen die het knelpunt Vechtbrug in Weesp voor de periode tussen 2012 en 2020 moeten oplossen. Dit is noodzakelijk om het toenemende treinverkeer op het traject Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad (SAAL) na de opening van de Hanzelijn in 2012 te kunnen verwerken.

Het project Knelpunt Vechtbrug maakt deel uit van het ProRail-programma Herstelplan spoor 2e fase. In dit programma is maximaal 70 miljoen euro beschikbaar voor een oplossing van het knelpunt.

Mede als gevolg van de indienststelling van de nieuwe spoorlijn Lelystad-Zwolle â de Hanzelijn - in 2012 zal het treinverkeer in de corridor Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad fors toenemen. In de periode 2012 tot ongeveer 2020 zal het totale aantal treinen oplopen tot ongeveer 23 treinen per uur per richting over de Vechtbrug. Een tijdige oplossing zal dus in 2012 operationeel moeten zijn. En moet een âhoudbaarheidâ hebben tot ongeveer 2020.

Een situatieschets van de Vechtbrug in Weesp

De passage van de rivier de Vecht in Weesp bestaat uit een spoorbrug. Twee delen van deze brug zijn vast. Eén deel ervan is beweegbaar. De brug vormt de kruising tussen de rivier de Vecht en de spoorlijnen Schiphol-Almere en Amsterdam-Hilversum.

De Vecht is in het zomerseizoen een druk bevaren route voor de pleziervaart. Het aandeel beroepsvaart is beperkt. Een beperkt deel van de plezierscheepvaart kan niet onder de vaste bruggen door. In de huidige situatie gaat het beweegbare deel van de brug buiten de spits eenmaal per uur open. Het lijkt niet meer mogelijk om na de indienststelling van de Hanzelijn het huidige patroon van brugopeningen te bieden. De vraag is dan ook: welke mogelijkheden zijn er om zowel het treinverkeer als het scheepvaartverkeer in de periode na indienststelling van de Hanzelijn te accommoderen?

Te onderzoeken oplossingen

Er zijn drie mogelijke oplossingen die nader zullen worden onderzocht:
1. Haalbaarheid aanpassen brugopeningen binnen de dienstregeling SAAL 2012 (of uiterlijk 2014) richting 2020 in relatie tot scheepvaartverkeer

2. Verkorten (bruto) brugopeningstijd en/of vergroten van de âdoorlaatbaarheidâ van de brug

3. Haalbaarheid van een âscheepsliftâ onderlangs of bovenlangs de huidige spoorbrug

Het onderzoek naar deze oplossingen moet leiden tot een voorkeursscenario.

Het aantal betrokken organisaties is groot. Onder regie van ProRail zijn al deze partners inmiddels nadrukkelijk betrokken bij het formuleren van de oplossingsscenarioâs en de beoordelingscriteria. Bovendien worden zij door ProRail uitgenodigd om informatie en gegevens aan te leveren.

Planning

ProRail besteedt de periode tot 1 november 2008 aan het betrekken van de belangrijkste partners bij het onderzoek. Half november dient het conceptrapport met het voorkeursscenario gereed te zijn voor een voorlopig akkoord binnen ProRail. Vervolgens wordt dit scenario met de belangrijkste partners tegen het licht gehouden. Het daarna door ProRail vast te stellen definitieve rapport met aanbeveling moet begin december beschikbaar zijn voor de âgerechtigdenâ (spoorwegondernemingen en regionale overheden) en minister Eurlings. De activiteiten na begin december 2008 hangen af van de reacties van deze gerechtigden en de minister.