Ford Focus 10 jaar lang toonaangevend in rijkwaliteit, design en innovatie
(10/28/2008)
In 1998 presenteerde Ford de eerste generatie van de Focus. Met zijn
opvallende uiterlijk en toonaangevende design vormde hij destijds een
radicale vernieuwing binnen het eentonige C-segment. Een schot in de
roos bleek achteraf, want met een totaal van 6,5 miljoen verkochte
exemplaren in een periode van 10 jaar is de Ford Focus een van de
meest succesvolle modellen in de rijke Ford-historie.
Toen in oktober 1998 de eerste generatie van de Ford Focus in Europa
zijn opwachting maakte, stond hem een zware taak te wachten. Hij was
de opvolger van de succesvolle Ford Escort, een legendarisch model
waarvan wereldwijd meer dan 20 miljoen exemplaren waren verkocht. Toch
wist de nieuwe Focus al snel alle aandacht naar zich toe te trekken.
Met zijn nieuwe naam, het revolutionaire âNew Edgeâ design en
vooruitstrevende technologieën stond hij symbool voor Fordâs nieuwe
manier van denken.
âNew Edgeâ
De eerste generatie van de Ford Focus werd gekenmerkt door het âNew
Edgeâ design, een zeer innovatief ontwerp waarmee Ford zich radicaal
onderscheidde van andere automerken. Dit kenmerkende design werd ook
doorgevoerd naar het interieur, dat niet alleen een opmerkelijk
aanzicht verschafte maar tevens een nieuwe kwaliteitsstandaard zette
in het segment van de Focus.
De Focus, die leverbaar was als 3- en 5-deurs hatchback, sedan en
Wagon, beschikte over de nieuwste technologieën op het gebied van
veiligheid, rijdynamiek en motoren. Hulpsystemen als ABS, ESP en TCS
zorgden in combinatie met een groot aantal airbags voor een optimale
veiligheid. De meeste van deze technologieën worden nog steeds
toegepast op de nieuwste modellen van Ford, waarbij veiligheid en
prestaties hoog in het vaandel staan. De toenmalige nieuwe
Zetec-motoren met 16-kleppen markeerden een sprong voorwaarts op het
gebied van prestaties en brandstofverbruik.
Ford Focus ST en RS
Ford heeft, onder andere met de Focus, een toonaangevende reputatie
opgebouwd als het gaat om rijdynamiek. De Ford Focus is volgens velen
nog steeds de benchmark in zijn segment op dit vlak.
Reden de 'normale' uitvoeringen al indrukwekkend dynamisch, de extra
sportieve Focus ST en RS deden daar nog een grote schep bovenop.
In 2001 lanceerde Ford de extra sportieve Focus ST met 170 pk
benzinemotor en in 2002 volgde de legendarische Focus RS. De Focus RS
was Fordâs nieuwste model in de iconische RS-reeks. Dat deze Focus RS
zeer uniek was blijkt wel uit het feit dat 70 procent van het
originele Focus-model werd vervangen door nieuwe onderdelen. Bovendien
beschikte de Focus RS over een 215 pk sterke 2.0-liter turbomotor.
Jaren na zijn introductie geniet de Focus RS nog steeds een ongekende
populariteit onder liefhebbers en enthousiastelingen.
Best verkochte model ter wereld
De eerste generatie van de Focus was een ongekend succes. In maart
1999, vijf maanden na zijn introductie, waren in Europa al 100.000
exemplaren van de Focus afgeleverd en stonden nog eens 200.000 orders
in bestelling. In 2001 werd de Focus met 917.000 stuks het
bestverkochte model ter wereld. In 2002 herhaalde de Focus dit succes
door opnieuw het best verkochte model ter wereld te zijn. Bovendien
wist de Focus I wereldwijd meer dan 75 prijzen in de wacht te slepen,
waaronder de prestigieuze titel âAuto van het Jaarâ in 1999.
De tweede generatie: een succesvol vervolg
In december 2004 maakte de tweede generatie van de Ford Focus zijn
opwachting. Deze opvolger stond bol van de technologische innovaties.
Hogere veiligheidsstandaarden, vernieuwde motoren, nóg betere
rijeigenschappen en een omvangrijke standaarduitrusting zorgden ervoor
dat de Focus II, net als zijn inmiddels legendarische voorganger, een
enorm succes werd. Bovendien werden op basis van deze tweede generatie
een MPV (Focus C-MAX) en een Coupé-Cabriolet versie geïntroduceerd.
In juni 2005, zes maanden na zijn introductie, waren al meer dan
100.000 exemplaren van de Focus II in Europa verkocht. Ook de Focus II
viel vaak in de prijzen. In Nederland werd hij in 2007 gekroond tot
âZakenauto van het jaarâ.
âkinetic Designâ
Begin dit jaar arriveerden de compleet vernieuwde Ford Focus
3-/5-deurs hatchback, 4-deurs sedan, Coupé-Cabriolet én de ruime
Wagon in de Ford-showrooms. Deze nieuwe Focus onderscheidt zich op
nadrukkelijke wijze van zijn voorganger dankzij het opvallende
âkinetic Designâ. Dit nieuwe design van Ford, dat al eerder werd
geïntroduceerd op de succesvolle S-MAX en Mondeo, kenmerkt zich door
een trapeziumvormige grille, naar achteren gebogen koplampen en fraaie
lijnen die resulteren in een krachtige uitstraling. Niet alleen het
exterieur werd ingrijpend vernieuwd, maar ook het interieur onderging
uitgebreide verbeteringen. Verder heeft Ford een aantal opvallende,
geavanceerde features en veiligheidssystemen in haar nieuwste Focus
verwerkt. Deze Ford is bijvoorbeeld voorzien van het Easyfuel Capless
Refuelling System, het veelgeprezen doploze tanksysteem van Ford dat
voorkomt dat de verkeerde brandstof wordt getankt. Nog zoân nieuwe
techniek is de optionele Ford Power-knop, waarmee de auto gemakkelijk
kan worden gestart, zonder gebruik van de contactsleutel. Ook op het
gebied van veiligheid maakt de Focus gebruik van de allernieuwste
technologieën.
Focus op het milieu: Flexifuel en ECOnetic
De Ford Focus is sinds zijn lancering in 1998 een van de meest schone
en zuinige auto's in zijn segment. Verreweg de meeste verkochte
Focussen in Nederland dragen een groen energielabel. Om Ford's
betrokkenheid bij het milieu extra te benadrukken, zijn er Flexifuel
en ECOnetic uitvoeringen geïntroduceerd.
De Ford Flexifuel modellen worden aangedreven door een aangepaste
benzinemotor die zowel op reguliere loodvrije benzine als op
bio-ethanol kan rijden. Op elke mengverhouding tot E85 (dat wil zeggen
maximaal 85% bio-ethanol en 15% benzine) kan gereden worden. Door de
gecombineerde toepassing van E85 en Fordâs Flexifuel-technologie kan
de CO2 -emissie, tijdens de gehele levensduur van de auto, met 30
tot 80 % afnemen1.
De Focus ECOnetic laat zien dat een gunstig brandstofverbruik en een
aanzienlijk verlaagde CO2 -uitstoot kunnen worden gerealiseerd met
beproefde dieseltechnologie gekoppeld aan slimme, brandstofbesparende
maatregelen. Aangedreven door een 109 pk (80 kW) 1.6-liter Duratorq
TDCi met een roetfilter (DPF) bedraagt het gemiddelde officiële
gemiddelde verbruik van deze auto slechts 4,3l/100 km en is de
gemiddelde CO2 -uitstoot slechts 115 g/km.
Al 10 jaar een enorm succes
Sinds zijn introductie in 1998 is de Ford Focus een enorm
verkoopsucces met wereldwijd in totaal meer dan 6,5 miljoen verkochte
exemplaren. In Europa zijn er in tot nu toe in totaal 4,5 miljoen
verkocht en in Nederland in totaal 160.000. Hiermee is de Focus een
van de bestverkopende modellen van de afgelopen tien jaar.
Ford kijkt niet alleen terug op 10 zeer succesvolle jaren, maar kijkt
ook vol vertrouwen naar de toekomst van de Ford Focus. Het zeer
uiteenlopende modellenprogramma, variërend van de ultrazuinige
ECOnetic tot de indrukwekkende RS, die begin 2009 wordt
geïntroduceerd, is en blijft een van de sterkste in het C-segment.
1 Afhankelijk van de gebruikte grondstoffen voor, en de
productie van, de brandstof E85.
Bron: EUCAR Concawe studie
AutoRai