Boekenverkoop stijgt met 4,6 procent in eerste negen maanden 2008

28/10/2008 16:46

Nederlands Uitgeversverbond

Goedkope én dure boeken doen het goed bij de boekenkoper

Boeken zijn onverminderd populair. In de eerste drie kwartalen van 2008 is de verkoop van algemene boeken gestegen met 4,6 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De omzet kwam uit op 448,3 miljoen euro. Dat blijkt uit onderzoek van GfK Marketingservices Benelux in opdracht van de Stichting Marktonderzoek Boekenvak.

In aantallen steeg de verkoop van algemene boeken gedurende de eerste negen maanden van 2008 met 7,2 procent tot 36,1 miljoen exemplaren. 22 procent van deze boeken was goedkoper dan vijf euro. Ook de dure segmenten zijn populair bij de boekenkopers: boeken duurder dan 30 euro zijn goed voor 9,9 procent van de totale omzet, ofwel 44,5 miljoen euro. Deze stijgingen gaan ten koste van de middensegmenten, de prijsklassen van 10 euro tot 14,99 euro en van 15 euro tot 19,99 euro.

Genres die het in de eerste negen maanden van 2008 goed hebben gedaan zijn fictie en literaire non-fictie: hun aandeel steeg met 1,2 procent tot 46,3 procent. Minder populair zijn dit jaar de niet-literaire non-fictietitels: vrijetijdsboeken, informatieve boeken en boeken voor professionals. Deze genres leverden samen 3 procent en kwamen uit op 30,1 procent. Fictie doet het goed gedurende grote acties als de Boekenweek en de Maand van het Spannende Boek en in de zomer. In mei, juni en juli bedroeg hun marktaandeel ruim 48 procent.

De boekhandel is de belangrijkste aankoopplaats voor boeken. Het marktaandeel van de boekhandel is stabiel en bedraagt, in omzet gemeten, 89 procent. In aantallen bedraagt het marktaandeel van de boekhandel 79 procent. De belangrijkste concurrentie komt van de mass-markets, waaronder ketens vallen als V?, De Bijenkorf en Albert Heijn. Deze groep is, in omzet gemeten, goed voor een marktaandeel van 10,2 procent.

De Bezige Bij is de meest succesvolle uitgeverij. Het sprookje van De Vliegeraar van Khaled Hosseini, een uitgave van Bezige Bij-imprint Cargo, duurt voort: het boek ging in de eerste negen maanden van 2008 het vaakst over toonbank. Eten, bidden, beminnen van Elizabeth Gilbert (Cargo) werd in augustus en september het best verkocht.

Of de goede omzetcijfers ook gedurende de rest van het jaar gehandhaafd kunnen worden, is onzeker. In de maand september is een kleine afname van de verkoop van algemene boeken geconstateerd (-0,8 procent). Ook ontbreekt het dit jaar aan een bestseller zoals het zevende deel van de Harry Potter-cyclus, dat vorig jaar verscheen.

Over dit kwartaalbericht

Het onderzoek naar de verkoop van algemene boeken wordt in opdracht van de Stichting Marktonderzoek Boekenvak uitgevoerd door GfK Marketingservices Benelux, dat zich baseert op de kassa-afslagen van de deelnemende winkels. Het onderzoekspanel beslaat 75 procent van de boekenmarkt. De cijfers zijn geëxtrapoleerd naar 100 procent (28 oktober 2008).

Voor meer informatie

GfK MS Benelux, Mirjam Hemker: 020-713.30.78

Coördinatie SMB, Joop van Dalen 050-535.02.51

Of email SMB: info@marktonderzoekboekenvak.nl