Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Kwartaalbericht EquaTerra Pulse Survey Recessie wakkert de vraag naar uitbesteding aan

- Volg de webcast van EquaTerra´s CEO Mark Toon op dinsdag 28 oktober om 15 uur

(28 oktober, 2008) ­ Ook nu organisaties wereldwijd hun uitgaven opschorten, blijft uitbesteden het belangrijkste middel om organisatieveranderingen door te voeren. Dit blijkt uit het door EquaTerra uitgevoerde Pulse-onderzoek* over het derde kwartaal van 2008. De resultaten laten zien dat de vraag naar uitbesteding prevaleert boven investeringen in hardware en software of in willekeurige projecten.

Meer dan veertig procent van de respondenten gaf aan dat er in het derde kwartaal sprake was van een stijging van de vraag naar uitbesteding, zij het, bezien over de verschillende marktsegmenten, in wisselende mate. Het onderzoek laat tevens zien dat het zwaartepunt verschuift van langetermijn- initiatieven gericht op de structurele verbetering van bedrijfsprocessen, naar initiatieven die zich op korte termijn terugverdienen; die zakelijke doelstellingen helpen realiseren die onmiddellijk tot kostenbesparingen leiden; die de kosten uit bedrijfsvoering in lijn brengen met de lagere omzet- en winstniveaus; en die het kapitaalsbeslag onmiddellijk verlagen.

Belangrijkste bevindingen

· Volgens EquaTerra-adviseurs steeg de vraag naar het uitbesteden van bedrijfsprocessen (BPO) en van IT (ITO) in het derde kwartaal van 2008 en was dat volgens de dienstverleners per markt aan veranderingen onderhevig. In Europa steeg de vraag naar uitbesteding sterker dan in de VS. In Europa meldt 64 procent van de adviseurs een gestegen vraag, in de Verenigde Staten is dat 25 procent. De gestegen vraag naar BPO volgens 58 procent van de adviseurs was iets hoger dan die naar ITO, volgens 39 procent van hen. Ondervraagde dienstverleners waren iets pessimistischer, maar zagen over de hele linie ook groei.
· Van 41 procent van de dienstverleners is de opdrachtportefeuille voor het vierde kwartaal dikker dan die voor het voorgaande kwartaal was, maar dat is wel 11 procent minder dan voor het derde kwartaal het geval was en beneden het onderzoeksgemiddelde van 55 procent.

· Economie beïnvloedt uitbesteden - Gemiddeld 38 procent van de respondenten (43 procent dienstverleners, 33 procent adviseurs) gaf aan dat organisaties onder invloed van economische omstandigheden uitbestedingen uitstellen, en dat is het hoogste percentage van


* EquaTerra´s Advisor and BPO/IT Service Provider Pulse Survey 3Q08 PublieksWerk / EquaTerra

de laatste drie kwartalen van het onderzoek. Daarentegen gaf 42 procent van de respondenten aan dat de economische omstandigheden juist een drijfveer zijn voor uitbesteding, ondanks slappe economie in bepaalde marktsegmenten.
· De helft van de ondervraagde dienstverleners gaf aan druk op de prijsstelling te ervaren, dat is 15 procent meer. Maar de winstgevendheid van de gesloten contracten blijft stabiel volgens 61 procent van de dienstverleners en 26 procent rapporteert een verbetering ten opzichte van verleden jaar. Toenemende prijsdruk is een gevolg van krappe marktvraag, verhoogde concurrentie en veeleisende kopers.

Aandachtspunten
Gedreven door de mondialisering, door technologische en financiële factoren, wint uitbesteding steeds meer terrein als middel voor strategische verandering. Door de bredere acceptatie en toepassing van uitbesteding, worstelen bedrijven nu met het leiden en besturen van meerdere uitbestedingen bij verschillende leveranciers. Hoewel veel uitbestedingscontracten nog steeds worden gesloten op afdelingsniveau of door bedrijfsonderdelen zelf, constateren zowel EquaTerra-adviseurs als wereldwijd opererende dienstverleners dat klanten aanvangen meervoudige uitbestedingsrelaties op bedrijfsniveau te organiseren, in een poging de commerciële doelstellingen beter te bewaken en het rendement van de investering te kunnen meten.

Klanten onderkennen de mogelijke overlap- en integratieproblemen en nemen die mee wanneer ze mogelijke leveranciers in kaart brengen. Op de langere termijn kan dit leiden tot het samenbrengen van uitbestedingen bij minder leveranciers ter vereenvoudiging van de leidinggevende en bestuursproblemen. Samengevat zouden klanten vooraf rekenschap moeten nemen van de moeilijkheden die het uitbesteden aan meerdere leveranciers met zich meebrengt.

"Op den duur zullen klanten een mondiaal en functie-overstijgend, oftewel een portefeuille-gebaseerd bestuursmodel toepassen", zegt Stan Lepeak, onderzoeksdirecteur van EquaTerra. "Om de zakelijke doelstellingen te bereiken bij het uitbesteden aan meerdere partijen, is het ontwikkelen en toepassen van gestandaardiseerde uitbestedings-bestuursmodellen belangrijk. Maar ook het investeren in betere medewerkers. En het toepassen van softwarematige hulpmiddelen om de aansturing te automatiseren en te verbeteren."

Webcast, dinsdag 28 oktober 15 uur
Volg EquaTerra´s Pulse-webcast over de BPO- en ITO-resultaten in het onderzoek onder adviseurs en dienstverleners op dinsdag 28 oktober om 15 uur, na aanmelding. Sprekers zijn Mark Toon, CEO van PublieksWerk / EquaTerra 2/3

EquaTerra en Phil Morris, managing director van EquaTerra voor Europa en Zuidoost Azië. Aansluitend op de webcast, wordt het volledige Pulse-onderzoek op de EquaTerra website geplaatst.

Over EquaTerra´s Pulse Survey 3K08
EquaTerra doet voortdurend onderzoek naar onderwerpen die te maken hebben met opkomende economiën, veranderende marktomstandigheden en uitbesteden. Het bedrijf combineert relevant en recent onderzoek met trendgegevens. Gegevens voor het Pulse-onderzoek worden verkregen uit een driemaandelijkse enquête onder uitbestedingsdienstverleners en EquaTerra´s eigen adviseurs die aan de klantzijde werkzaam zijn. Voor meer informatie over dit onderzoek kunt u contact opnemen met Stan Lepeak.

Over EquaTerra
De consultants van EquaTerra helpen hun opdrachtgevers bij het blijvend toevoegen van waarde aan hun bedrijfs- en IT-processen op het gebied van finance & accounting (F&A), human resources (HR), procurement en customer care. Daarbinnen ondersteunt EquaTerra organisaties bij het inrichten en verbeteren van governance en regievoering (demand/supply). EquaTerra-adviseurs hebben gemiddeld meer dan twintig jaar ervaring op hun vakgebied en hebben te samen meer dan 2000 veranderings- en uitbestedingsprojecten ondersteund en begeleid in meer dan 60 landen in Amerika, Europa, het Midden-Oosten, Afrika en Zuidoost-Azië. De consultants hebben uitgebreide kennis en ervaring van en met uitbestedings-projecten in financiële administratie, personeelszaken, automatisering, inkoop en andere essentiële bedrijfsprocessen. EquaTerra helpt klanten bij het realiseren van significante kostenbesparingen en procesoptimalisering, door organisatieverandering, shared services en uitbesteding. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Melissa Gardiner, tel. 0044 (0) 845 838 7500 ; melissa.gardiner@equaterra.com; www.equaterra.com.

Meer informatie voor de pers
Voor de aanvraag van het volledige onderzoek, interviews en voor overige informatie, neemt u contact op met:

PublieksWerk B.V.
Mirja van Baggem
t: (020) 486 21 39
e: equaterra@publiekswerk.nl
PublieksWerk / EquaTerra 3/3


---- --