KPN NV

KPN Nieuws

Regionale televisie goed bekeken

Datum

28 oktober 2008

Nummer

091

Regionale televisie is populair in ons land: ruim acht op de tien Nederlanders (85 procent) kijkt ernaar. Slechts één op de zeven tv-bezitters kijkt nooit naar de regionale zenders. Men ziet op dit kanaal het liefst actuele berichtgeving: het nieuws en het weer zijn de populairste programma s, gevolgd door documentaires.

Ouderen kijken liever naar regionale televisie dan jongeren (31 procent van de 50-plussers tegenover 9 procent van de jongeren). Ook kijken mannen iets vaker dan vrouwen (29 versus 22 procent).

Liever geen dialect op landelijke televisie

Regionaal dialect op de nationale televisie is voor veel mensen nog een brug te ver: bijna de helft van de tv-bezitters zit hier niet op te wachten. Drie op de tien mensen zou graag meer regionaal georiënteerde programma s op de landelijke kanalen zien, maar dit mag niet ten koste gaan van andere zenders.

Regionale verschillen

Per regio blijken de televisievoorkeuren nogal te verschillen. Zo zou 37 procent van de inwoners van Drenthe juist wél graag meer dialect horen op de landelijke televisie. Zuid-Hollanders en Flevolanders denken hier met 3 en 5 procent heel anders over.

In het noorden kijkt men het meest naar de regionale zenders: 38 procent van de Groningers en 37 procent van de Friezen kijkt vaak . In Utrecht daarentegen ligt dit percentage slechts op 15.

Inwoners van Gelderland zijn het meest tevreden met hun regionale zender: 25 procent vindt de kwaliteit beter dan die van de landelijke televisie, tegenover 15 procent gemiddeld in Nederland.

Zeeuwen letten minder op de centen dan wordt gezegd: 35 procent weet niet goed wat ze maandelijks kwijt zijn aan het televisieabonnement, tegenover 8 procent gemiddeld in Nederland. Voor 37 procent van de Limburgers is het zeer onduidelijk waarvoor er wordt betaald, gemiddeld in Nederland is dit onduidelijk voor een kwart van de mensen.

Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van KPN Digitenne onder duizend Nederlandse televisiebezitters van 18 jaar en ouder. Het onderzoek is uitgevoerd door Blauw Research.