Ingezonden persbericht


1600 kilometer stadsrand komende jaren op de schop

Nirov: 'Stadsranden beter en mooier ontwerpen'

28 oktober 2008

De komende jaren gaat er 1600 kilometer stadsrand op de schop, zo blijkt uit de quickscan Bouwen aan de randen van de stad van het Nederlands Instituut voor Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting, het Nirov. Meer dan de helft van alle nieuwbouwwoningen en detailhandel zal aan de stadsranden worden gebouwd. Ondanks al deze bouwactiviteiten zullen steden en dorpen niet of nauwelijks aan elkaar groeien.

In de jaren negentig was het nog beleid om bedrijventerreinen op goed bereikbare locaties langs snelwegen te plannen. Nu worden deze terreinen veelal als voorbeeld genoemd als het gaat over de verrommeling langs de stadsranden. Met alle bouwplannen in het verschiet, is volgens het Nirov nu het uitgelezen moment om de stadsranden beter en vooral mooier te ontwerpen.

Nieuwe Kaart
Het Nirov heeft de analyse uitgevoerd met behulp van de Nieuwe Kaart van Nederland; een digitale kaart waarop nieuwbouwplannen worden bijgehouden. Hieruit komt naar voren dat vooral de stadsrandzones de bouwplaatsen van de toekomst zijn. Meer dan de helft van de nieuwbouwwoningen staat gepland in de stadsrandzones en ook iets meer dan de helft van alle detailhandel zal in de stadsrandzones terechtkomen.

Bedrijventerreinen
In totaal zal er volgens de plannen op de Nieuwe Kaart van Nederland in de stadsranden zo n 30.000 hectare nieuw bedrijventerrein bijkomen. Ter vergelijking: de huidige voorraad bedrijventerrein in Nederland telt bijna 100.000 hectare. Voor grootschalige detailhandel staan in of bij stadsrandzones 34 projecten of stapel. Dan gaat het onder meer om een IKEA-vestiging bij Leiderdorp of om boulevardachtige ontwikkelingen bij Spijkenisse, Roermond en Sittard.

Steden groeien niet aan elkaar
Uit de Nirov-analyse blijkt dat dorpen en steden niet of nauwelijks aan elkaar vast zullen groeien. Daar waar dit wel gebeurt, is dat ook echt de bedoeling. Een voorbeeld hiervan is de Zuidplaspolder: door de bebouwing daar zal Rotterdam uiteindelijk vastgroeien aan Zevenhuizen, Waddinxveen en Gouda. Ook voor Hendrik-Ido-Ambacht en Zwijndrecht is de keus gemaakt om het stedelijk gebied op elkaar te laten aansluiten.

Regionaal samenwerken voor mooiere stadsranden
Om toekomstige verrommelingsdiscussies te voorkomen, ligt er volgens het Nirov een taak voor ruimtelijk ontwerpers om de stadsranden beter en mooier te maken. Volgens het Nirov zal dit vooral regionaal georganiseerd moeten worden. Stedelijke regio s zullen hierbij eerst moeten inventariseren wat de landschappelijke karakteristieken en sterke punten van een gebied zijn, om daarop vervolgens af te stemmen of er wel of juist niet gebouwd moet worden, hoe er gebouwd moet worden en hoe er gebruik kan worden gemaakt van de landschappelijke kenmerken.

De Nirov-quickscan nr.7 Bouwen aan de randen van de stad is te downloaden op www.nirov.nl.

Voor vragen:

Patrick Rugebregt, PR & Communicatie, 070-3028 429 / 06-12365471, rugebregt@nirov.nl

Jan Kadijk, hoofd Communicatie Nirov, 070-302 84 27 / 06 25092206, kadijk@nirov.nl

Nirov Mauritskade 23
Postbus 30833
2500 GV Den Haag
T 070-3028484
F 070-3617422 info@nirov.nl