Ingezonden persbericht


85 procent van alle Europese ondernemingen gebruikt notebooks

Flexibiliteit en draadloze capaciteit zijn de belangrijkste factoren voor de gebruikers van business notebooks, blijkt uit peiling van Fujitsu Siemens Computers en TNS/Infratest

Maarssen, 28 oktober 2008 - Uit een peiling van Fujitsu Siemens Computers en TNS/Infratest is gebleken dat in totaal 85 procent van alle ondernemingen in Europa momenteel notebooks gebruikt voor het dagelijkse werk*. Men kan het ook anders uitdrukken: 34 procent van alle pc's in de Europese ondernemingen zijn notebooks. Deze cijfers betekenen een buitengewone groei in vergelijking met 2005, toen het cijfer ver onder de 30 procent lag. Meer dan 78 procent van de ondervraagden was het ermee eens dat mobiele computing een belangrijke rol speelt in hun bedrijf. Het onderzoek werd uitgevoerd in Nederland, Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië, Spanje, Zweden en Rusland.

Omdat het moderne werkende leven niet langer een routine van negen tot vijf is, waarbij men vijf dagen per week acht uur aan hetzelfde bureau zit, is er een voortdurende vraag naar mobiliteit, vooral op het managementniveau. Nu mensen vandaag in München werken, morgen in Londen en volgende week in Parijs - van het vliegtuig naar de trein, wachtend in terminals, met een korte pauze in een coffeeshop - kan het werk niet wachten tot iedereen weer op kantoor is. De oplossing is mobiele apparatuur, van mobiele telefoons tot pda's en notebooks. Vooral die laatste spelen een steeds grotere rol.

Een interessante vaststelling is dat grote ondernemingen nog altijd de belangrijkste gebruikers van mobiele uitrusting zijn, maar dat kleine en middelgrote ondernemingen hun achterstand snel inlopen. In het verleden bleef mobiel werken beperkt tot het topmanagement, maar nu gebruikt meer dan 70 procent van de ondernemingen mobiele hulpmiddelen voor het dagelijkse werk. Mobiliteit verbetert de efficiëntie van allerlei departementen, zoals veldonderzoek, administratie, financiën en marketing.

Volgens de peiling is flexibiliteit de eerste motivatie voor de enorme toename van de mobiliteit, op de voet gevolgd door draadloze communicatie - en driekwart van de bedrijven gebruikt daar nu al notebooks voor. WLAN blijft de favoriete manier om toegang te krijgen tot het internet en de verschillende communicatiekanalen, zeker in het thuiskantoor. In de grotere ondernemingen vinden mobiele breedbanddiensten echter eveneens ingang, zoals ook uit de studie blijkt. Meer dan 50 procent van de ondernemingen met meer dan 100 werknemers maakt al gebruik van mobiele breedband diensten.

Voor werknemers die reizen is het voordeel evident: zij zijn niet langer afhankelijk van het WLAN op kantoor of van hotspots. De sleutel tot hun mobiliteit is de UMTS-dekking, die op veel plaatsen al sterk verspreid is, met goedkope forfaitaire tarieven die een volledige kostenbeheersing mogelijk maken en dus bijzonder aantrekkelijk zijn voor de onderneming.

De ontwikkeling van de moderne notebooks richt zich dus steeds meer op functies die een optimaal gebruik van mobiele breedband diensten mogelijk maken, zoals geïntegreerd 3G/UMTS. Een verbeterde ontvangst met ingebouwde antennes, batterijen die langer meegaan en een betere beveiliging tegen beschadiging of diefstal van de SIM-kaart, maken ingebouwd mobiel breedband nu al buitengewoon interessant voor 60 procent van alle Europese ondernemingen. Het kan dan ook niet verrassen dat 71 procent van de gebruikers van draadloze communicatie 3G/UMTS als een belangrijk aankoopcriterium voor hun business notebooks beschouwt. 68 procent van de mensen die ingebouwd mobiel breedband gebruiken, zou niet meer zonder willen.

Ondanks al dat enthousiasme staan veel bedrijven nog altijd sceptisch tegenover mobiele apparatuur. De marktonderzoekers van TNS stelden vast dat de veiligheidsproblematiek voor managers een belangrijk aandachtspunt blijft. Het gevaar op verlies van gegevens staat bovenaan de lijst, gevolgd door ongeoorloofde toegang tot bedrijfsgegevens en het netwerk van de onderneming, de diefstal van toestellen en besmetting door virussen en worms op het internet. Vandaar dat Fujitsu Siemens Computers zijn business notebooks uitrust met een allesomvattend beveiligingspakket, met inbegrip van een facultatieve sensor voor vingerafdrukken of een SmartCard-lezer als optimale bescherming tegen dergelijke risico's.

Veel twijfels van potentiële klanten, zoals de angst voor hogere administratiekosten, zijn gemakkelijk weg te nemen. Wanneer een onderneming een specifieke mobiliteitsstrategie hanteert, zal ze de kosten van haar infrastructuurbeheer zien dalen. Volgens de peiling van TNS is dat al bij 65 procent van alle ondernemingen het geval. Milieuvriendelijkheid en design zijn eveneens belangrijke keuzecriteria. 70 procent van alle ondernemingen koopt al "groene" producten. Meer dan 50 procent let bovendien bij de keuze van de notebooks op de esthetiek van het ontwerp.

"De resultaten van de peiling zijn een duidelijke aanwijzing van de factoren die moderne bedrijven belangrijk vinden voor de keuze van hun notebooks - en van de eisen die ondernemingen met een specifieke mobiliteitsstrategie aan hun mobiele IT-infrastructuur stellen," zegt Andreas Thimmel, Senior Vice President Volume Business bij Fujitsu Siemens Computers. "Wij hebben het grootste gedeelte van deze bevindingen toegepast in de ontwikkeling van onze nieuwe generatie business notebooks. Wij beseffen dat onze klanten vooral flexibiliteit en gebruiksvriendelijke mobiele communicatie wensen. Daar spelen wij op in met het grootste assortiment van notebooks met ingebouwd mobiel breedband op de markt. Het nieuwe, universele design van al onze producten bewijst dat wij niet alleen sterk staan in technologie maar ook in esthetiek."

*"Mobility today - trends, opportunities, challenges. A Fujitsu Siemens Computers survey in eight countries" - uitgevoerd door TNS Infratest


- Einde -

Over Fujitsu Siemens Computers:

Fujitsu Siemens Computers is de toonaangevende Europese IT-fabrikant en de marktleider in Duitsland. Met zijn strategische nadruk op innovatieve mobiliteit en producten, diensten en oplossingen voor dynamische datacenters, levert het bedrijf een uniek assortiment van producten en diensten, van notebooks en desktops tot servers en oplossingen en diensten voor de IT-infrastructuur. Fujitsu Siemens Computers is aanwezig op alle belangrijke markten van Europa, Afrika en het Midden-Oosten. Zijn dienstendivisie is in 170 landen actief. Het bedrijf doet zijn voordeel met de globale samenwerking en het innovatievermogen van zijn twee aandeelhouders, Fujitsu Ltd. en Siemens AG. De nadruk ligt op de specifieke vereisten van de klanten, van grote tot kleine of middelgrote ondernemingen of privégebruikers. Fujitsu Siemens Computers is lid van het United Nations Global Compact Initiative.

Voor meer informatie over sociaal verantwoord ondernemen, bezoekt u: www.fujitsu-siemens.nl. Hier vindt u ook ons videoplatform met nieuws en achtergrondinformatie. Voor beeldmateriaal bezoekt u de fotoserver: http://www.fsc-mediaserver.com/fsc-photoserver. Afdrukbare grafieken kunnen gedownload worden op www.fsc-mediaserver.com.

Het rapport kunt opvragen bij Marenthe de Nijs, PRima! via marenthe@primacommunicatie.nl

PR-contactpersonen:

Christiene Bouwens

Manager Marketing Communicatie

Tel : +31 (0)346 - 598 794 / +31 (0)6-533 86 091

Telefax: +31 (0)346-550152

E-mail : christiene.bouwens@fujitsu-siemens.com

Marenthe de Nijs

PRima!

Tel:+31 (0)172 - 479913 / +31 (0)6-1850 1806

Telefax: +31 (0)172-479607

E-mail: marenthe@primacommunicatie.nl