Provincie Zuid-Holland

Reactie artikel Nieuwe Revu over gesuggereerde relatie Commissaris van de Koningin en bouw kolencentrale E.ON

In een artikel in Revu van 29 oktober suggereert Greenpeace bemoeienis van de commissaris van de Koningin (CdK), Jan Franssen, bij de bouw van een nieuwe kolencentrale van E.ON op de Maasvlakte in Rotterdam. De suggesties van Greenpeace zijn volledig uit de lucht gegrepen en berusten louter op goedkope aannames. Hieronder de reactie van de provincie Zuid-Holland.

De provincie is formeel eindverantwoordelijk ('bevoegd gezag') voor twee vergunningen van E.ON: de Natuurbeschermingswetvergunning (NBW-vergunning) en de Milieuvergunning. Besluitvorming voor de Milieuvergunning is met ambtelijk mandaat afgehandeld door de DCMR Milieudienst Rijnmond in Schiedam; besluitvorming voor de NBW-vergunning is met ambtelijk mandaat afgehandeld door de afdeling Vergunningen van de provincie Zuid-Holland.

Bij geen van beide vergunningen is de CdK betrokken geweest bij de besluitvorming. Van beïnvloeding van de kant van de CdK, van welke aard ook, is nooit sprake geweest.

De suggestie wordt gewekt dat E.ON met een enkele milieuvergunning van Zuid-Holland aan de slag kon. Dat klopt niet. E.ON had een bouwvergunning van de gemeente Rotterdam nodig en een NBW-vergunning van zowel Zuid-Holland als Zeeland. Met andere woorden: goedkeuring van Zeeland en Rotterdam waren eveneens nodig om de bouwwerkzaamheden van E.ON überhaupt mogelijk te maken. Verder is het zo - voor alle duidelijkheid - dat niet de provincie Zuid-Holland maar E.ON een bouwbedrijf aanzoekt.

Verder is het goed te melden dat het voornemen om een nevenfunctie bij de Van Gelder Groep te aanvaarden destijds is geaccordeerd door alle fractievoorzitters van Provinciale Staten, behoudens de fractievoorzitter van de SP. Dit commissariaat is dus democratisch gelegitimeerd.

'Truc'

Greenpeace beweert in het artikel dat de provincie een 'truc' heeft toegepast door het project van de kolencentrale in tweeën te knippen: de bouw en de bouwvoorbereiding. Er is geen 'truc' toegepast; hier speelt een juridisch verschil van opvatting tussen twee provincies en Greenpeace op dit punt. Aan de orde was een toets op grond van de Natuurbeschermingswet. Deze toets is uitgevoerd door de provincies Zuid-Holland en Zeeland.

Beide provincies hebben gemeend dat bij het verlenen van de vergunning de bouw van de centrale niet hoefde te worden meegenomen in verband met het ontbreken van effecten op de omliggende natuurgebieden. De Raad van State heeft hierover anders geoordeeld en Greenpeace in het gelijk gesteld.

'Haast'

Een andere bewering van Greenpeace luidt dat de NBW-vergunning 'in alle haast' is afgegeven. Dat is opnieuw onzin. De normale doorlooptijd van een vergunningprocedure is dertien weken. In dit geval heeft het bijna een jaar geduurd voordat de vergunning er was.

Tot slot volgt nog de uitspraak dat er een rapportage 'doelbewust' is achtergehouden. Er zijn geen stukken achtergehouden. Bedoeld rapport was in die periode nog niet beschikbaar. In de bezwaarprocedure die naar verwachting eind november wordt afgesloten, wordt het rapport keurig meegenomen.

Voorbeeldfunctie

De provincie heeft in 2006 een Beleidskader Energiecentrales vastgesteld met emissienormen voor alle nieuwe initiatieven voor energiecentrales. Richting E.ON heeft de provincie Zuid-Holland de strengste eisen opgelegd die juridisch mogelijk waren. Dit strenge beleidskader van de provincie Zuid-Holland is overgenomen door het ministerie van VROM als leidraad voor de vergunningverlening voor andere kolencentrales in Nederland.