ChristenUnie




Reistijdwinst Hanzelijn teniet gedaan door capaciteitsprobleem

donderdag 30 oktober 2008 13:55 Snelle invoering van 160 kilometer per uur op het spoor is volgens de ChristenUnie op veel meer trajecten mogelijk dan alleen de vier trajecten die door de minister worden genoemd. Dat zei Kamerlid Ernst Cramer woensdag in het debat over reistijdverbetering. De partij is blij dat de minister heeft toegezegd dat er een haalbaarheidsonderzoek komt naar 160 km/uur via de ATB-groen, zoals voorgesteld in de onlangs verschenen ChristenUnie-notitie Slimmer, Sneller en Zuiniger op het spoor.

Hoewel de minister schrijft over een risico als treinen met deze voorziening gaan rijden op trajecten waar de maximum snelheid 140 km/uur is, is dit volgens Kamerlid Ernst Cramer geen probleem. ,,Neem bijvoorbeeld de ChristenUnie-vragen over de spoorboog bij Baarn, waar de situatie aantoont dat de veiligheidsmarges groot genoeg zijn. De veiligheid bij spoorwegovergangen moet natuurlijk goed worden onderzocht, maar dit valt waarschijnlijk ook mee." In de LMCA spoor staat letterlijk dat Utrecht-Woerden reeds geschikt is voor 160 km/uur en Utrecht-Den Bosch dat zal worden. Echter, de minister noemt deze trajecten niet in zijn brief.

De ChristenUnie wil ook dat er voortgang wordt geboekt ten aanzien van de ERTMS implementatie. ,,Ik krijg de indruk dat uitstel en onduidelijkheid over ERTMS zorgt voor onzekerheid op de markt en dat daardoor de prijzen nu nog hoog zijn. De partij wil weten welke bijdrage ERTMS kan leveren aan de capaciteit op het spoor.

Hanzelijn
Tot slot reageert de ChristenUnie op het capaciteitsprobleem op de Hanzelijn en Utrecht-Zwolle. De minister schrijft dat er geen reistijdverbetermogelijkheden zijn. ,,Ik heb de LMCA spoor er nog eens op nageslagen en daarin staat dat een intercity bij Zwolle, na realisatie van de Hanzelijn, in alle scenario's 8 minuten lang moet wachten. Daarmee is dus in één klap de reistijdwinst van de Hanzelijn teniet gedaan! Ik begrijp niet dat een nieuwe spoorlijn kennelijk bij de opening al een capaciteitstekort heeft en ben heel benieuwd hoe de minister dit gaat aanpakken."

(Foto: StudioSK in opdracht van ProRail)