Interactief gamen zonder beeldscherm

28/10/2008 10:14

Bureau & Zo

Interactief "gamen" op openbare sport-, speel- en ontmoetingsplekken waar zowel jongens als meisjes zich thuis voelen en aangespoord worden om een sportieve prestatie neer te zetten is het antwoord op actuele maatschappelijke en politieke ambities.

ROTTERDAM - NEDERLAND

Dit najaar, is het laatste nieuws m.b.t. interactieve gaming niet te vinden voor het beeldscherm, maar buiten op de speelplaats. Speeltoestellen gaan high-tech. Het KOMPAN Play Institute presenteert tijdens het internationale congres 'Child in the City' haar visie op de toekomst van buitenspelen.

De conferentie, die dit jaar in Nederland is georganiseerd, vindt plaats van 3 tot 5 november 2008 in het Willem Burger Zaal Complex in Rotterdam. Het 'European Network for Child Friendly Cities' richt zich op de kwaliteit van publieke buitenruimte voor kinderen en jongeren en inspireert lokale beleidsverantwoordelijken, wetenschappers, politici, stedebouwkundigen, buurtwerkers en jeugdwerkers uit diverse Europese landen om te werken aan de integrale kindvriendelijkheid en leefbaarheid van buurten, wijken en gemeenten.

Direct na het plenaire ochtendprogramma, waarin Nederland vertegenwoordigd wordt door Leonard Geluk, loco-burgermeester van Rotterdam en Andre Rouvoet, minister voor Jeugd en Gezin, zullen leerlingen van Openbare Basisschool Willem Alexander uit Haaften als een van de eersten in de wereld spelen op de meest high-tech speeltoestellen in de wereld - ICON, een elektronische outdoor gaming platform voor jongeren.

"ICON combineert de positieve aspecten van gaming concentratie, strategie, vaardigheden en competitie met de voordelen van vrij buitenspelen', zegt Willem van Veenendaal, directeur KOMPAN Benelux/Duitsland. De verschillende ICON-games bepalen het tempo en de richting van het spel en stimuleert de lichamelijke beweging. Kinderen kunnen alleen, in koppels of in teams spelen door op een strategische en up-tempo manier door het speeltoestel te klimmen, springen, rennen of zwaaien.

KOMPAN ICON is in de loop van meerdere jaren, met voortdurende terugkoppeling aan kinderen, ontwikkeld in samenwerking met verschillende universiteiten, docenten en game-specialisten. Het ontwerp-proces was gericht op het waarborgen van een goede balans tussen fysieke stimulatie, geestelijke uitdaging, entertainment, materiaal kwaliteit en veiligheid van producten.

"We besteden veel tijd onderzoek naar sociale kwesties, zoals de toenemende inactiviteit van kinderen en het effect ervan op de gezondheid en lerend vermogen", zegt Jeanette Fich Jespersen van het KOMPAN Play-instituut. "Ons doel is oplossingen te vinden via onze producten en in onze visie op sport- en spelparticipatie voor iedereen toegankelijk te maken. Door ICON op te nemen in het stedelijk weefsel wordt een grote stap gezet in deze richting ".

Vrij en zelfontdekkend spelen is de basis van het ICON Platform. Deze waarden zijn van toepassing op alle KOMPAN innovaties maar uit onderzoek, onder 1040 jongeren in Europa, is gebleken dat dit juist de groep van 8-15 jarigen bijzonder aanspreekt. Om de games uitdagend te houden en de kinderen ook in de toekomst tot beweging uit te dagen zullen de ICON-Games regelmatig worden vernieuwd en aangepast.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl

Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet (www.anp-photo.com) en zichtbaar op www.perssupport.nl.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.icon.kompan.com


Noot voor de redactie:


Noot voor de redactie,