CSM

Trading Update
CSM TRADING UPDATE DERDE KWARTAAL 2008
Diemen, 3 november 2008


· In onze halfjaarberichtgeving gaven wij aan dat onze Bakery Supplies-markten de recessiedruk begonnen te voelen en dat het gedrag van onze klanten werd beïnvloed door de prijsverhogingen die het gevolg waren van de ongekende stijgingen van de grondstofkosten.


· Deze trends zijn versterkt in het derde kwartaal en wij voorzien nu een uitdagende omgeving in het vierde kwartaal gezien de achterblijvende vraag in onze markten.


· Afnemende business en schaalverkleining beïnvloeden de Bakery Supplies volumes, met name in Europa waar de volumes met 6% zijn afgenomen in het derde kwartaal.


· CSM speelt in op de veranderende consumentenomgeving door versneld value-for-money producten te introduceren en aan te bieden.


· Wij verwachten dat PURAC substantiële voortgang zal boeken met haar resultaat over geheel 2008.


· Wij zetten nog meer vaart achter initiatieven gericht op verbetering van de efficiency, waaronder vermindering van arbeidsplaatsen.


· De omzet over de eerste negen maanden bedroeg op 1.886,7 miljoen (2007: 1.833,6 miljoen). De organische groei was 9,5%, als gevolg van gestegen prijzen (11,5%) en een daling van het volume (2%).


· De EBITA over de eerste negen maanden bedraagt 95,7 miljoen (2007: 104,8 miljoen), waarbij 27 miljoen is gegenereerd in het derde kwartaal (2007: 35 miljoen). Valutatranslatie heeft een belangrijk effect op de gerapporteerde resultaten. Bij constante wisselkoersen zou de EBITA over de eerste negen maanden zijn uitgekomen op 103,9 miljoen, waarvan 28,8 miljoen in het derde kwartaal.


· Wij verwachten dat de EBITA vóór bijzondere posten over geheel 2008 10-15% lager zal uitvallen dan de 153,7 miljoen in 2007. Ongeveer de helft van de EBITA-daling is toe te schrijven aan valutaschommelingen.


· CSM is voornemens in het vervolg elk kwartaal een trading update te publiceren.

2008/xx 1/4

Gerard Hoetmer, CEO van CSM, gaf de volgende toelichting op de resultaten van het derde kwartaal:

"In ons halfjaarbericht hebben wij aangegeven dat we geraakt zouden worden door de zich ontwikkelende recessie. Wij hebben aanwijzingen voor schaalverkleining en afnemende business bij onze klanten, naast de effecten van voorraadafbouw. Ons prijsbeleid heeft ons geholpen een organische omzetgroei te realiseren van 9,5% over de eerste negen maanden van het jaar. De prijzen van grondstoffen zijn in de afgelopen weken in belangrijke mate gedaald, wat gelet op timingverschillen met onze bestaande dekkingsposities naar alle waarschijnlijkheid een negatieve impact zal hebben op onze resultaten in het vierde kwartaal. Wij zijn ervan overtuigd dat CSM nog steeds haar aandeel vergroot in veel van haar markten, maar het is duidelijk dat we de negatieve economische ontwikkelingen het hoofd zullen moeten bieden. De Bakery Supplies businesses, met name die in Europa in Duitsland en het VK, zien zich geconfronteerd met moeilijke marktomstandigheden en een fors gedaald consumentenvertrouwen. Vandaar dat de winstgevendheid in het derde kwartaal is achtergebleven bij het niveau van dezelfde periode vorig jaar. In het vierde kwartaal verwachten wij een soortgelijk patroon. Wij treffen maatregelen die ons in staat stellen daadkrachtig op de huidige marktsituatie te reageren. Wij hebben extra vaart gezet achter introducties van innovatieve nieuwe producten om in te spelen op de veranderingen in het consumentengedrag. Wij passen ons productportfolio aan, onder andere met meer value-for-money producten, daarbij inspelend op veranderende trends. In de meeste van onze markten zullen wij naar verwachting ons marktaandeel verder vergroten als gevolg van onze meer klantgerichte organisatie en onze toegenomen innovatiekracht.
Wij gaan door op de weg van kostenbesparing met maatregelen die zullen leiden tot sluitingen en efficiencyverbeteringen. Dit zal resulteren in een FTE-reductie van 200 medewerkers op diverse locaties (Duitsland, Frankrijk en de VS) eind 2008. Wij zullen ons ook in 2009 laten leiden door dit commitment aan efficiencyverbetering. De inkoopbesparingsprogramma's zullen ook vrucht blijven afwerpen; deze kostenbesparingen zullen in 2009 en volgende jaren versneld hun beslag krijgen doordat we het proces van efficiencyverbeteringen een extra impuls geven."

Omzet
in miljoenen 2008 2007 2008 2007 Q1-Q3 Q1-Q3 Q3 Q3 Bakery Supplies North America (US$) 1.278,6 1.113,1 432,8 390,6 wijziging in % 14,9 10,8 Bakery Supplies North America () 840,5 828,5 287,2 284,6 wijziging in % 1,4 0,9 Bakery Supplies Europe () 801,2 770,5 269,9 265,4 wijziging in % 4,0 1,7 PURAC () 245,0 234,6 82,4 77,2 wijziging in % 4,4 6,7 Totale omzet () 1.886,7 1.833,6 639,5 627,2 wijziging in % 2,9 2,0

De organische omzetgroei over de eerste negen maanden van het jaar was 9,5% door enerzijds prijsverhogingen (11,5%) en anderzijds daling van het volume met 2%. Valutaschommelingen en desinvesteringen hadden een negatieve impact van 6,5%.

Organisch groeide de omzet van Bakery Supplies North America met 14,4% in de eerste negen maanden, door een combinatie van prijsverhogingen (15,4%) en daling van het volume met 1%. Schommelingen in 2/4

valuta en desinvesteringen hadden een negatieve impact van respectievelijk 12,6% en 0,3%.

De organische omzetgroei van Bakery Supplies Europe kwam over de eerste negen maanden uit op 4% door enerzijds prijsverhogingen (10%) en anderzijds een daling van het volume met 6%, beïnvloed door de geplande discontinuering van onrendabele activiteiten. Acquisities voegden 2,3% toe aan de omzet, terwijl valutaschommelingen een negatieve impact hadden van 2,4%.

De organische omzetgroei van onze voortgezette bedrijfsactiviteiten bij PURAC kwam uit op 11,6% over de eerste negen maanden en was min of meer in lijn met de performance over het eerste halfjaar. Deze groei was deels toe te schrijven aan volumegroei (6%) en deels aan prijsverhogingen (5,6%). Valutaschommelingen en desinvesteringen hadden een negatieve impact van respectievelijk 4,7% en 0,8%.

EBITA over de eerste negen maanden en het derde kwartaal 2008:

in miljoenen 2008 2007 2008 2007 Q1-Q3 Q1-Q3 Q3 Q3 Bakery Supplies North America (US$) 71,7 75,9 23,1 22,9 Bakery Supplies North America () 47,1 56,5 15,3 16,6 Bakery Supplies Europe () 37,7 44,5 10,1 18,3 PURAC () 23,2 15,0 5,9 4,1 Vennootschappelijke kosten () -12,3 -11,3 -4,3 -4,0 EBITA () 95,7 104,8 27,0 35,0

Bij constante wisselkoersen zou de EBITA over de eerste negen maanden en het derde kwartaal van 2008 respectievelijk 103,9 miljoen en 28,8 miljoen zijn geweest.

Bakery Supplies North America realiseerde een EBITA van US$23,1 miljoen in het derde kwartaal, een lichte verbetering ten opzichte van de US$22,9 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. De ingrepen bij Brill beginnen vrucht af te werpen: de EBITA over het derde kwartaal was in lijn met vorig jaar. Onze andere bedrijven in Noord-Amerika blijven zich goed ontwikkelen gegeven de uitdagende omgeving.

Bakery Supplies Europe realiseerde een EBITA van 10,1 miljoen in het derde kwartaal tegenover 18,3 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Prijsverhogingen ter compensatie van gestegen grondstofkosten en snel veranderend consumentengedrag zetten de volumes onder druk. Een ongunstige productmix draagt eveneens bij aan de druk op de winstgevendheid. Alle drie business units ­ artisanaal, industrieel en diepgevroren ­ hebben te maken met volumedalingen hoewel de neerwaartse druk het grootst is bij artisanaal. Zoals verwacht en aangegeven bij de presentatie van de halfjaarresultaten is er duidelijk sprake zwakte in de winstgevendheid in Duitsland, met als gevolg een 4 miljoen lagere EBITA vergeleken met het derde kwartaal vorig jaar. De recessieomstandigheden in het VK, gepaard gaande met een forse daling van de consumentenbestedingen, hadden een belangrijke impact op ons resultaat in het derde kwartaal. Nationaal onderzoek in het VK wijst op een volumedaling van de in-store bakkerijmarkt met 3,9% in de afgelopen twaalf weken. CSM is marktleider in het in-store segment. Met een naar verwachting aanhoudende impact van de recessie op onze Europese activiteiten in het vierde kwartaal, verwachten wij dat onze EBITA over geheel 2008 aanzienlijk lager zal uitvallen dan vorig jaar.

3/4

PURAC realiseerde een EBITA van 5,9 miljoen in het derde kwartaal tegenover 4,1 miljoen vorig jaar. Zoals aangegeven in ons halfjaarbericht verwachtten wij dat het tweede halfjaar van 2008 een minder spectaculaire verbetering van het resultaat te zien zou geven als gevolg van gestegen grondstofkosten. Ook een staking bij een Canadese kaliummijn pakt negatief uit en beïnvloedt onze verkopen van kaliumlactaat. Wij verwachten dat deze staking een duidelijk negatieve impact zal hebben op PURAC's EBITA in het vierde kwartaal. Desalniettemin verwachten wij dat PURAC substantiële voortgang zal boeken met haar resultaat over geheel 2008.

Onze kasstroom blijft sterk gezien de onderliggende generering van cash, investeringen die in lijn zijn met de afschrijvingen en een verbetering van het werkkapitaal vergeleken met het eerste halfjaar van 2008. Ondanks de turbulentie in de financiële markten behouden wij een gezonde financieringspositie die ons de ruimte biedt voor de uitvoering van onze strategie. Wat ons dividend betreft, stelt de stabiliteit van onze kasstroom ons in staat onze commitment jegens onze aandeelhouders na te komen, overeenkomstig ons dividendbeleid.

Er zal om 14.00 uur CET een conference call plaatsvinden voor beleggers en analisten, tijdens welke de Raad van Bestuur vragen zal beantwoorden.

Inbelgegevens
Conference call title: Trading Update november 2008 Deelnemers code: 3939026
Telefoonnummers: Nederland +31 20 794 8507 Verenigd Koninkrijk +44 207 190 1492


---
For more information, please contact:
Press: Sonya Richardson, Director Communications, tel. +31 (0)20 5906216 Analysts: Ian Blackford, Investor Relations Manager, tel. +31 (0)20 5906349 / mobile +44 (0)7767 227506

Background information:
CSM is the largest supplier of bakery products worldwide and is global market leader in lactic acid and lactic acid derivatives. CSM produces and distributes an extensive range of bakery products and ingredients for artisan and industrial bakeries and for in-store as well as out-of-home markets. It also produces a variety of lactic acid applications for the food, chemical and pharmaceutical industries. CSM operates in business-to-business markets throughout Europe, North America, South America, and Asia, generates annual sales of 2.5 billion and has a workforce of around 8,700 employees in 24 countries. CSM is listed on Euronext Amsterdam. For more information: www.csm.nl.

CSM nv Corporate Communications

Postbus 349 1000 AH Amsterdam

Nienoord 13 1112 XE Diemen

T +31 (0)20 590 62 16 F +31 (0)20 590 62 17 E communications@csm.nl


---- --