Recept voor farmaceuten: niet alleen pillen

03/11/2008 09:14

Roland Berger Strategy Consultants

Amsterdam, 3 november 2008 - Farmaceutische bedrijven moeten niet alleen pillen verkopen. Steeds meer nadruk moet liggen op het aanbieden van geïntegreerde diensten om op die manier meer toegevoegde waarde voor de patiënt te creëren. De industrie richt zich nog te veel op het ontwikkelen van medicijnen die voor vergoeding in aanmerking komen. Patiënten zijn bereid meer uit eigen portemonnee te betalen voor producten en diensten die daadwerkelijk bijdragen aan een hogere kwaliteit van leven. Dat is - naast expansie naar opkomende economieën - het recept voor de toekomstige groei in de farma-industrie, zo blijkt uit een studie van Roland Berger Strategy Consultants.

Een voorbeeld van zo'n product waarvoor patiënten bereid zijn meer te betalen is een 'diabetes management systeem'. Voor een 'out-of-pocket' bedrag verzekeren patiënten zich van superieure behandeling met de nieuwste diagnoseapparatuur en continue data monitoring met eigen specialisten. Voor farmaceutische bedrijven is het hierbij van belang zich te specialiseren en veel aandacht te geven aan 'branding'.

Een andere ontwikkeling die de onderzoekers signaleren is dat farmaceutische bedrijven veranderen in Life Sciences bedrijven. Traditionele bedrijven worden geïntegreerde bedrijven die farma, voeding, cosmetica en biotech samenvoegen en die meer verkopen dan pillen alleen. Bij deze bedrijven maakt 'branding' haar entree met focus op geïntegreerde producten en diensten en met patiënten als loyale klanten.

Noodzaak tot verandering

"In de farmaceutische industrie staan toekomstige inkomsten onder druk. Van oudsher leggen farmaceutische bedrijven teveel nadruk op de productie van pillen en hebben zij bovendien te maken met aflopende patenten en lege pijplijnen," zegt Benno van Dongen, partner en lid van het managementteam van Roland Berger. "Dit maakt dat innovatie een van de belangrijkste prioriteiten van de farmaceutische industrie zou moeten zijn. Niet alleen intern, maar juist ook extern. Met open innovatiestructuren over de grenzen heen, die de farmaceutische industrie traditioneel om zich heen heeft getekend," aldus Van Dongen.

Verschillende routes

De ondervraagde managers in het onderzoek zijn zich ervan bewust dat de farmaceutische industrie zal moeten veranderen om toekomstige uitdagingen het hoofd te bieden. Zij komen met verschillende suggesties. 22% van de ondervraagden ziet een oplossing in nieuwe bedrijfsmodellen door samenwerking tussen bedrijven uit verschillende sectoren. "Zo hebben Philips, Achmea en het Erasmus ziekenhuis telemedicine ontwikkeld, een nieuwe dienst voor patiënten met chronisch hartfalen," zegt Van Dongen. 22% van de managers verwacht ook veel van de opkomende markten als motor van toekomstige groei. De koopkracht in deze landen neemt toe en de kwaliteit van de gezondheidszorg wordt beter. Circa 20% van de ondervraagden ziet echter de meeste kansen in acquisities en overnames.

Directieagenda

Uit het onderzoek wordt duidelijk dat commerciële onderwerpen voorlopig hoog op de directieagenda van farmabedrijven blijven. Nieuwe bedrijfsmodellen moeten worden geïmplementeerd, gedwongen door veranderende omstandigheden. "Hoe groot de druk op de farma-industrie is, blijkt uit de toename van het aantal aankondigingen over kostenbesparingen," zegt Van Dongen. "Maar daar liggen hooguit de oplossingen voor de korte termijn. Farmabedrijven zullen naar de toekomst toe moeten onderzoeken wat hun kerncompetenties zijn en van daaruit hun rol bepalen. Organiseert het bedrijf zich rondom marketing & sales, wordt het een gespecialiseerd productieplatform of groeit het bedrijf in de richting van technologie-ontwikkelaar? In de beantwoording van die vragen ligt de sleutel voor succes verborgen en of de farmabedrijven tot de winaars of verliezers van morgen zullen behoren," is Van Dongen overtuigd.

Over het onderzoek

De studie Pharma at the crossroads, choosing directions in a transforming healthcare world,is gebaseerd op schriftelijk onderzoek onder een groot aantal managers van ondernemingen die samen meer dan de helft van de wereldwijde omzet in farma representeren. Daarnaast heeft Roland Berger 50 interviews gedaan met top managers, zoals CEO's, CFO's, managers Europa en marketing.

Roland Berger Strategy Consultants

Roland Berger Strategy Consultants is een internationaal strategisch adviesbureau met circa 2.000 medewerkers in 34 kantoren verspreid over 23 landen. In Europa behoort de firma tot de top-3 van strategieadviseurs, wereldwijd tot de top-5. In het Nederlandse kantoor werken ruim 60 mensen. Zie ook www.rolandberger.nl.





http://www.rolandberger.nl