AutoRai

De nieuwe Peugeot 107: sympathiek en milieuvriendelijk

(11/3/2008)
Al sinds het voorjaar van 2005 voelt deze auto zich in de stad als een vis in het water, maar ook voor een ritje op de snelweg draait hij zijn hand niet om. Met een productie van meer dan 322.000 exemplaren (eind september 2008) en even zovele enthousiaste gebruikers is de 107 een uiterst slimme en efficiënte stadsauto die garant staat voor veel rijplezier.

In Nederland zijn er sinds de introductie in februari 2006 al meer dan 14.000 geregistreerd, waarvan in dit jaar per eind oktober ruim 6.000!

De 107 heeft alles in huis.
Het wendbare en zuinige karakter van de auto - belangrijke keuzecriteria waarmee hij zich onderscheidt in zijn klasse - blijkt in combinatie met de uitstraling, de styling en de aantrekkelijke prijs van doorslaggevend belang te zijn voor de tevredenheid van de gebruikers. De auto scoort op deze vlakken veel hoger dan het gemiddelde in dit segment.

De 107 is jong en sprankelend.
Net als de meeste auto's uit deze categorie wordt de 107 vaak aangeschaft als tweede of zelfs derde auto binnen een gezin. Toch onderscheidt hij zich met zijn klanten duidelijk van de concurrentie. Zo wordt de 107 vaker gekocht door vrouwen (69% waarvan een kwart jonger dan 35) en vrijgezellen die nog bij hun ouders inwonen en juist minder vaak door gepensioneerden.

Binnenkort zorgt de nieuwe 107 voor nog meer verleiding: De sterke punten blijven natuurlijk behouden, maar ze zijn wel verder ontwikkeld.

Dus dit trendy model heeft voortaan nóg meer te bieden.

Een stijlvolle, maar vlotte stadsauto.
Er mocht natuurlijk niets veranderd worden aan het sprankelende en levenslustige karakter van de 107, zowel in drie- als in vijfdeurs uitvoering. Toch heeft de auto een stilistische metamorfose ondergaan, waarbij vooral de voorkant een scherpere en meer uitgesproken uitstraling heeft gekregen.

De nieuw vormgegeven voorkant maakt de auto tot een stevige en robuuste verschijning.

Net als bij de andere modellen van Peugeot is de kentekenplaat aan de onderzijde van de bumper gemonteerd; daarnaast is de nieuwe luchtinlaat voortaan voorzien van een honingraat grille.

Op de uithoeken van de nieuwe bumper zijn ventilatieopeningen met een rooster en een dubbele sierstrip aangebracht. Hierin kunnen de als accessoire verkrijgbare mistlampen geplaatst worden. Een brede chromen sierlijst in de luchtinlaat geeft het geheel een ongekend geraffineerde en trendy uitstraling.

Het typische dynamische karakter van de 107 wordt niet alleen versterkt door de vernieuwde voorzijde, maar ook door de nieuwe "Cordouan" 7-spaaks wieldoppen.

De achterkant van de 107 ziet er nog steeds eigenwijs uit met de gebobbelde achterlichten aan weerszijden van de geheel in glas uitgevoerde achterklep. En als echte stadsauto kan de 107 natuurlijk niet zonder een grote achterbumper met een zwarte stootstrip.

Carrosseriekleuren en bekledingen
Er is keuze uit acht kleuren waarbij twee nieuwe metaallakken, "Orange Mandaline" en "Bleu Electra", ter vervanging van de bestaande Bleu Damas en Bleu Linarite.

Het vrolijke en fantasierijke ontwerp van het interieur is perfect afgestemd op de carrosseriekleur. Het interieur van de 107 is eenvoudig en functioneel, maar tegelijkertijd ook heel origineel. Zo zijn de voorstoelen voorzien van geïntegreerde hoofdsteunen, het systeem voor verwarming/ventilatie of airco bestaat uit een centrale unit die is uitgevoerd in lichtdoorlatend materiaal die van achteren oranje wordt verlicht. Het instrumenten-paneel bestaat uit één grote klok met daarnaast een aparte, opvallende toerenteller.

De bekleding verandert samen met de ontwikkeling van de stijl en de carrosseriekleuren.

De XS-uitvoering krijgt een nieuwe bekleding "Stilada", waarbij de stoelen zijn afgezet met zilvergrijze biezen. Deze bekleding is er in twee varianten die beide gekoppeld kunnen worden aan de verschillende carrosseriekleuren, waardoor vele combinaties mogelijk zijn:


- zwarte basis met lichtgrijze accenten


- zwarte basis met roodoranje accenten

Voor het basismodel, de XR-uitvoering, blijft de grijze stof "Nokimate" gehandhaafd.

De 107 behoudt zijn stadse behendigheid.
Met een lengte van 3,43 m is de auto heel compact. De elektrische stuurbekrachtiging, de handgeschakelde of elektronisch bediende handgeschakelde versnellingsbak en de draaicirkel van slechts 9,46 m maken hem uiterst wendbaar. Daardoor is de 107 een comfortabele en plezierige auto om in te rijden en parkeren is al helemaal kinderspel.

Een file? De 107 glipt er moeiteloos doorheen ⦠en mocht dat niet lukken, dan is het prima uit te houden in de auto dankzij de optioneel verkrijgbare airco of de autoradio/CD-speler met extra MP3-aansluiting.

Verbruik!
De 107 blinkt uit door zijn lage verbruik en door zijn milieuvriendelijke karakter

Met een nog lager brandstofverbruik en dus een nog geringere uitstoot van broeikasgassen, benadrukt de 107 het sobere karakter van de 3-cilinder benzinemotor en de aandacht voor het milieu:

Benzinemotor 1.0-12v, 68pk (50 kW)

Verbruik: Handgeschakelde
Elektronisch bediende

vijfversnellingsbak
vijfversnellingsbak

ECE 5,5
5,5

EUDC
3,9 4,1

Gemengd verbruik 4,5 4,6

CO2 106 g
107 g

Mede dankzij deze milieuvriendelijke eigenschappen boekt Peugeot uitstekende resultaten voor wat betreft de uitstoot van broeikasgassen: Zo had Peugeot over heel 2007 in Europa het hoogste marktaandeel in de klasse autoâs met een uitstoot van minder dan 120 g CO2/km.

Ook het geluidsniveau van de 107 is nog verder verbeterd ⦠Voor meer comfort is het geluidsniveau in het interieur verder verbeterd met een betere geluidsisolatie en trillingsdemping:


- er werd meer geluidsisolerend materiaal aangebracht en de hoedenplank werd opnieuw vormgegeven, waardoor geluiden vanaf de achterkant van de auto nog beter gedempt worden.


- op het dashboard werd een nieuwe isolatielaag aangebracht en de poelie van de accessoireriem is voortaan voorzien van een demper, wat zorgt voor minder geluid.


- De 107 is nu nog praktischer

De 107 is compact en biedt ruimte aan vier personen. Toch beschikt de auto over een bagageruimte van 200 dm3 VDA tot aan de bovenzijde van de rugleuning

De hoedenplank heeft een nieuwe vormgeving gekregen en biedt een betere toegang tot de bagageruimte. Bovendien kan de ruimte van 477 mm tussen de laaddrempel en de rugleuning van de achterbank nu optimaal benut worden.

Verder kunnen de achterstoelen van de 107 worden neergeklapt, zodat een totaal volume van 751 dm3 ontstaat en een laadlengte van 1093 mm ... gewoon voor het geval dat ...

De 107 is uiterst betrouwbaar ...
De 107 behaalde 4 EuroNcap-sterren bij de test voor de bescherming van volwassenen en 3 sterren bij de test voor de bescherming van kinderen. Dit is te danken aan het ontwerp en de veiligheidsvoorzieningen van de auto (hij kan onder andere met wel zes airbags worden uitgerust), de prima wegligging en de grote wendbaarheid. De 107 staat garant voor een zorgeloze rit.

Als stadsauto bij uitstek heeft de 107 2 sterren gekregen van EuropNcap voor de bescherming van voetgangers.

Gamma en uitrusting van de 107

XR-uitvoering
Leverbaar als 3-deurs of 5-deurs, met de 68pk 1.0 l benzinemotor, handgeschakelde vijfversnellingsbak

Belangrijkste uitrustingen:

ABS, frontairbags, elektrische stuurbekrachtiging, ruitenwisser achter, in carrosseriekleur gespoten bumpers, in hoogte verstelbaar stuur, voorstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen, inklapbare achterbank, hoedenplank, 12V-aansluiting, radiovoorbereiding

XS-uitvoering
Leverbaar als 3-deurs of 5-deurs, met de 68pk 1.0 l benzinemotor, handgeschakelde vijfversnellingsbak of elektronisch bediende handgeschakelde vijfversnellingsbak.

Extra uitrusting ten opzichte van de XR:

Zijairbags, elektrisch bedienbare ruiten voor, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, in twee gelijke delen inklapbare achterbank, inschuifbare hoofdsteunen achterin, Isofix-bevestigingspunten op de achterbank, buitenspiegels en portiergrepen uitgevoerd in carrosseriekleur.

Levering en prijzen

De nieuwe 107 wordt in de loop van december in de Nederlandse showroom verwacht.

De prijslijst begint bij EUR 8.940,= voor de 3deurs XR. De meerprijs voor een vijfdeurs is EUR 350. Voor de veel verkochte XS moet EUR
1.000,= meer dan de vergelijkbare XR worden gerekend, terwijl de comfortabele 2Tronic 5versnellingsbak EUR 700 extra kost.

107 Sublime
Ter gelegenheid van de introductie van de nieuwe 107, wordt de 107 Sublime gelanceerd, een tijdelijk model op basis van de XS, met als extraâs de populaire opties toerenteller, radioCDspeler met MP3-aansluiting en airconditioning.

De meerprijs voor de Sublime bedraagt EUR 1.075,= , waarmee een voordeel voor de klant van EUR 320,= ontstaat. De 107 Sublime is leverbaar met de handgeschakelde vijfbak en kost als 3deursversie EUR 11.015,= De Sublime gaat, net als de overige versies van de 107, in december in productie.

Conclusie:
De kwaliteiten van de 107 zijn voor 2009 nog verder verbeterd en verfijnd:
Een echte auto, robuust en veilig;
Een kleine auto, praktisch en sprankelend;
Uiterst aantrekkelijk, betaalbaar, trendy, efficiënt en verrassend flexibel in de stad.