OPTA beboet verzender van eredivisie sms-spam

03/11/2008 10:16

Opta

Den Haag, 3 november 2008. Het college van OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, heeft een privépersoon boetes van in totaal 10.000 euro opgelegd voor het versturen van ongewenste smsjes, oftewel spam, aan consumenten. In de verzonden sms-berichten werd melding gemaakt van voetbaluitslagen onder de naam "sms-service EREDIVISIE". Consumenten werden om zich af te melden voor deze sms-service doorverwezen naar een 0909 nummer, waar zij vervolgens minutenlang in de wacht werden gezet zonder zich daadwerkelijk te kunnen afmelden. Op deze wijze heeft de privépersoon geld verdiend aan de sms-spam.

Onderzoek

OPTA kwam deze privépersoon op het spoor door klachten die consumenten indienden bij de website www.spamklacht.nl. Ten behoeve van het onderzoek hebben medewerkers van OPTA op 12 maart 2008 bij een bezoek aan het huisadres van deze persoon bewijsmateriaal in beslag genomen. Dit betrof onder andere een USB stick met een lijst van telefoonnummers, waaronder die van de bewuste klagers van spamklacht, en een laptop waarop de digitale rechercheurs van OPTA de verzending van de sms-berichten hebben kunnen reconstrueren. Tevens bleek uit het sofinummer en bankrekeningnummer dat deze persoon de gebruiker van het 0909 nummer was. Daaruit concludeert het college van OPTA dat deze privépersoon het spamverbod overtreden heeft.

Boete

De privépersoon wordt verweten dat hij zonder voorafgaande toestemming van de ontvanger, zonder zijn werkelijke identiteit te vermelden en zonder een geldige afmeldmogelijkheid elektronische berichten aan consumenten verstuurd heeft. Bij het vaststellen van de boetehoogte heeft het college de volgende feiten meegewogen:


- De materiële schade voor consumenten in de vorm van onnodige telefoonkosten van in totaal 2.624 euro.


- De immateriële schade namelijk ergernis en verlies van vertrouwen van de consument in elektronische communicatiemiddelen. Daarnaast is deze spam schadelijk geweest voor de reputatie van de mobiele providers en sms-aanbieders.


- OPTA heeft in twee dagen tijd 66 klachten ontvangen, wat een relatief groot aantal is.


- Er zijn 12.400 sms-spam berichten gestuurd, dit is niet een bijzonder hoog aantal.


- De overtreding heeft één dag geduurd, een relatief korte periode.

De privépersoon kan bezwaar indienen en daarna nog in beroep gaan tegen het boetebesluit.





http://www.opta.nl