Vlaamse Overheid

bewuste studiekeuze met "De wereld aan je voeten"

Leerlingen derde graad secundair maken bewuste studiekeuze met "De wereld aan je voeten"

Frank Vandenbroucke vice-minister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van Werk, Onderwijs en Vorming

maandag 3 november 2008
Persbericht Patricia Ceysens en Frank Vandenbroucke

"De wereld aan je voeten" laat leerlingen van de derde graad secundair onderwijs intensief werk maken van hun studiekeuze. Via levensechte informatie komen ze in contact met de wereld waarin ze later zullen werken als werknemer, ondernemer, wetenschapper of ingenieur. 31 scholen tekenden dit schooljaar al in voor één of meerdere deelprojecten. Ministers Ceysens en Vandenbroucke investeren samen
1.128.000 euro in het project "De wereld aan je voeten" dat loopt over drie schooljaren.

Minister van Economie, Wetenschap en Innovatie Ceysens: "Ik besteed veel aandacht aan het aantrekken en opbouwen van menselijk kapitaal. Als we onze economie in Vlaanderen op koers willen houden, zullen we nog meer moeten inzetten op technologische innovatie en ondernemen in een geglobaliseerde wereld. Daarvoor zijn mensen nodig met specifieke expertise. Ik vind het noodzakelijk dat onze arbeidsmarkt nauw aansluit bij deze uitdaging. De meerwaarde van het project "de wereld aan je voeten" zit in de ondersteuning vanuit twee beleidsdomeinen. Het is goed dat onderwijs en economie, wetenschap en innovatie samen investeren in de tewerkstelling van morgen. Een goede studiekeuze is immers de beste garantie voor een succesvolle, boeiende en uitdagende loopbaan."

Minister van Onderwijs Vandenbroucke: "Studiekeuze is belangrijk in mijn beleid omdat leerlingen die een goede studiekeuze maken meer kansen hebben op een succesvolle schoolloopbaan. Studiekeuze en beroepskeuze liggen vaak in één lijn. Daarom is het goed dat leerlingen via dit project gedurende een langere tijd laten werken aan hun studiekeuze. Zich goed informeren is de basisvoorwaarde voor een goede, doordachte studiekeuze. De meerwaarde van "de wereld aan je voeten" is dat ook de aspecten technologie, ondernemingszin en internationalisering daarbij meegenomen worden."

Het project "De wereld aan je voeten!" kadert in het sociaaleconomische plan `Vlaanderen in Actie'. De missie van het project is de instroom van jongeren voor een wetenschappelijke of technologische opleiding te verhogen en het (internationaal) ondernemerschap bij jongeren te stimuleren. Het project richt zich specifiek naar leerlingen uit de derde graad ASO/TSO en hun leerkrachten.

Het project bestaat uit vier onderdelen. Scholen bepalen zélf aan welke deelprojecten zij willen deelnemen. Indien een school de vier projecten uitvoert in één schooljaar, krijgen zij een financiële tegemoetkoming van 1.000 euro voor de gemaakte kosten. De vier deelprojecten zijn:

1. Seminarie
Het seminarie "De paradoxen van de mondialisering" is een oogopener voor de leerlingen over onze gemondialiseerde maatschappij en de nood aan meer opgeleiden met wetenschappelijke en technologische kennis. In een gesprek met een ondernemer discussiëren de leerlingen over vragen als:
- Waarom hebben de Nederlanders grotere multinationals gecreëerd dan wij Belgen?

- Gaan de Chinezen onze jobs afnemen?
- Leidt globalisering automatisch tot een hard sociaal model zoals in de Verenigde Staten?


2. Bedrijfscontact
In dit deelproject kunnen de leerlingen vragen stellen aan een ondernemer die ervaring heeft met de geglobaliseerde economie of aan een ingenieur of wetenschapper. De rolmodellen worden zo gekozen dat uit dit gesprek een boeiend, enthousiasmerend maar ook realistisch beeld geeft van het beroep. Het gaat niet om een klassiek bedrijfsbezoek met een rondleiding in de fabriek, wel om de studiekeuze, loopbaan en jobinhoud van de contactpersonen. De leerlingen brengen een gericht bedrijfsbezoek of nodigen een ingenieur uit op school. De Koninklijke Vlaamse ingenieursvereniging zorgt voor de contacten.


3. Webquest
Tijdens de webquest gaan leerlingen zelf aan de slag. Er wordt een simulatieactiviteit uitgewerkt in het ICT-lokaal van de eigen school. Tijdens dit groepswerk ontdekken leerlingen vaardigheden die nodig zijn bij wetenschappelijke en technologische processen en internationaal ondernemen: initiatief nemen, samenwerken, plannen, informatie vergaren en verwerken, strategieën bedenken en implementeren.


4. Studiekeuzebegeleiding
Op basis van de drie vorige deelprojecten kunnen leerlingen veel gerichter zoeken naar opleidingen die de brug maken tussen hun eigen talenten en hun gedroomde beroep. Eerst inventariseren ze de competenties, die zij tijdens de vorige projecten hebben waargenomen of ervaren. Daarna koppelen ze deze vaardigheden terug naar hun eigen talenten, hun ideeën over hun persoonlijke toekomst en de daarbij mogelijke studiekeuzes.

De coördinatie van "De wereld aan je voeten" werd toevertrouwd aan de Koninklijke Vlaamse Ingenieursvereniging (K VIV). Het netwerk van de KVIV en de VIK (Vlaamse ingenieurskamer) zorgt ervoor dat de contacten met de Vlaamse bedrijfswereld vlot verlopen. Karel Uyttendaele verzorgt de seminaries rond mondialisering en het belang van ondernemerschap. Dhr. Uyttendaele heeft meer dan 25 jaar ervaring als ingenieur in de ICT. Daarnaast was hij 10 jaar lang het gezicht van ICT bij Agoria en heeft hij ervaring met het leiden van debatten rond dit thema.

Meer informatie over het project vindt u op www.dewereldaanjevoeten.be. Contactpersoon bij K VIV: Chris.vandesande@kviv.be

In bijlage vindt u een lijst van de deelnemende scholen.

Voor meer persinformatie kunt u terecht bij:

Ward Verhaeghe, woordvoerder van minister Vandenbroucke Tel: 02 552 68 00
GSM: 0476 60 02 15
Email: persdienst.vandenbroucke@vlaanderen.be