Technische Universiteit Delft

Product beleving
door M&C

Promotie van Mevrouw Ir. G.D.S. Ludden: "Sensorische incongruentie en verrassing in product ontwerpen"


04 november 2008 | 15:00 uur
plaats: Aula TU Delft

Mevrouw Ir. G.D.S. Ludden | ingenieur industrieel ontwerpen, Nederland promotor | Prof.dr. P.P.M. Hekkert (IO)
coprom. | Dr.ir. H.N.J. Schifferstein (UHD-IO)

Sensorische incongruentie en verrassing in product ontwerpen

Mensen ervaren de wereld en de objecten in deze wereld continu door al hun zintuigen. Product ontwerpers kunnen de manier waarop mensen producten beleven beïnvloeden door aandacht te besteden aan alle zintuiglijke aspecten van het product ontwerpen. Het ontwerpen van zintuiglijke ervaringen kan gericht zijn op het communiceren van een consistente boodschap via al de zintuigen, op deze manier kan deze boodschap als sterker ervaren worden.

Een aanpak die hier lijnrecht op staat, een product zo ontwerpen dat via verschillende zintuigen incongruente informatie gecommuniceerd wordt, kan gebruikt worden om verrassende producten te ontwerpen. Het waarnemen van bepaalde sensorische informatie kan verwachtingen creëren over wat door de overige zintuigen waargenomen kan worden. De vervolgens door de ovcerige zintuigen waargenomen informatie kan deze verwachtingen tegenspreken, wat kan leiden tot verrassing.

Het proefschrift `Sensory incongruity and surprise in product design' beschrijft onderzoek waarin producten met drie types sensorische incongruenties gebruikt zijn: visueel - tactiel, visueel - auditief en visueel - olfactorisch. Onze studies suggereren dat van deze drie, visueel - tactiele incongruenties het succesvolst zijn in het opwekken van verrassing. De verrassing lijkt op de lange termijn een effect te hebben op 3 andere emoties: interesse, fascinatie en verwarring. De onderzoeken waarin producten met visueel - auditieve en visueel - olfactorische incongruenties werden gebruikt wezen uit dat mensen minder vaak verrast zijn door deze types incongruenties. Niettemin kan het geluid van een product in sommige gevallen de waargenomen uitstraling van dat product beïnvloeden.

Ontwerpers moeten altijd goed overwegen of ze sensorische incongruenties willen ontwerpen of er juist voor willen zorgen dat een product een consistente boodschap levert aan alle zintuigen.

Meer informatie?
Voor inzage in proefschriften van de promovendi kunt kijken in de TU Delft Repository op: repository.tudelft.nl. TU Delft Repository is de digitale vindplaats van openbare publicaties van de TU Delft. Proefschriften zullen binnen een paar weken na de desbetreffende promotie in de Repository te vinden zijn.

Laatst gewijzigd: 29 oktober 2008