Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport


4. Chauffeursdiploma's taxivervoer Valys

Chauffeursdiploma's taxivervoer Valys

Kamerstuk, 4 november 2008

De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

DMO-PO-2886449

3 november 2008

Naar aanleiding van het persbericht van FNV-Bondgenoten van 9 oktober 2008, waarin wordt gesteld dat slechts 10 procent van de taxi-chauffeurs over de juiste opleiding beschikt, heeft u de Staatssecretaris van V&W en mij verzocht om een reactie. Mede namens de Staatssecretaris van V&W treft u deze bijgaand aan.

Direct na het verschijnen van het persbericht is contact gelegd met de betrokken bestuurder bij FNV-Bondgenoten. Desgevraagd gaf betrokkene aan dat er 10 taxibedrijven waren benaderd met vragen over diploma's van chauffeurs. Het ging daarbij alleen om chauffeurs die voor Valys rijden, zo bleek. Mijn herhaalde verzoek om nadere onderbouwing van de steekproef zijn onbeantwoord gebleven.

In het persbericht wordt verder gesproken over vervoer van zieken en gehandicapten. Valys is géén ziekenvervoer, maar taxivervoer voor ouderen en gehandicapten om zogenaamde bovenregionale reizen te maken.

Het signaal van FNV-Bondgenoten is een serieuze zaak. Daarom heb ik de uitvoerder van Valys, Connexxion, per direct gevraagd een extra controle-ronde uit te voeren om te bezien in hoeverre voldaan wordt aan de contractbepalingen rond de chauffeursdiploma's. In het u toegezonden bestek (TK, vergaderjaar 2005-2006, 25847, nr. 38) en de overeenkomst tussen Connexxion en VWS staat namelijk opgenomen dat chauffeurs die voor Valys rijden de volgende diploma's bezitten:


1. het CCV chauffeursdiploma Taxi;

2. het CVV diploma Sociale Vaardigheden Taxi;
3. het CVV diploma Doelgroepenvervoer.

De diploma-eisen die in de overeenkomst worden gesteld, gaan verder dan de wettelijke eisen die uit het Besluit personenvervoer 2000 voortvloeien. Daarin wordt voor alle taxivervoer, dus ook het Valys-vervoer, het chauffeursdiploma Taxi (nr. 1) verplicht gesteld. Ik vind het van belang om vast te stellen dat, op grond van de opgave van Connexxion, alle chauffeurs die voor Valys rijden tenminste het wettelijk verplichte diploma bezitten. Dit beeld wordt ondersteund door controles van de Inspectie Verkeer en Waterstaat.

Daarnaast zijn in de overeenkomst tussen VWS en Connexxion een tweetal aanvullende -niet wettelijk verplichte- diploma's (nr. 2 en nr. 3) opgenomen om de dienstverlening aan de klant te verbeteren. Deze beide diploma-eisen zijn met opzet strenger gesteld dan hetgeen gebruikelijk is in bestekken voor vergelijkbare vervoerscontracten. Connexxion heeft deze bepalingen één op één doorvertaald in contracten met haar onderaannemers. Connexxion heeft aangegeven dat, op dit moment, nog niet alle chauffeurs over de aanvullende diploma's beschikken. 41% van de chauffeurs beschikt over het diploma Sociale Vaardigheden en 32% over het diploma Doelgroepenvervoer. Hiermee voldoet Connexxion op dit moment, volgens de letter, (nog) niet aan het gestelde in de overeenkomst. Connexxion heeft verzuimd dit aan mij te melden. Deze informatie geeft op zich aanleiding tot grote zorg. Ik vind het ernstig dat Connexxion mij dat niet eerder heeft gemeld. Mijn streven is om tot 100% te komen. Ik zal daar afspraken met Connexxion over maken. Uit het overleg dat ik met Connexxion heb gevoerd blijkt echter, dat op een andere wijze wel aan de verplichting van de diploma-eisen (nr. 2 en nr. 3) wordt voldaan.

Connexxion werkt met het Taxi keurmerk (TX), waarbij ook onderaannemers gehouden worden aan het voldoen aan de in dit kader gestelde kwaliteitseisen voor personeel en materieel. In de eigen kwaliteitscontroles van Connexxion wordt naleving hiervan bij onderaannemers gecontroleerd. Ten tijde van het sluiten van de overeenkomst tussen VWS en Connexxion vormden het CCV diploma Sociale Vaardigheden en Doelgroepenvervoer een verplicht onderdeel van het opleidingsprogramma voor chauffeurs binnen het TX-keurmerk. In de taxibranche is sindsdien echter een ontwikkeling gaande waarin deze verplichting plaatsmaakt voor (bedrijfs)cursussen die inhoudelijk ten minste gelijk zijn aan de genoemde CCV diploma's. Dat geldt ook voor de eisen vastgelegd in de overeenkomst voor het Valys-Vervoer. Binnen het TX-keurmerk gelden de volgende opleidingseisen: