Draagvlak onderwijsprofessionals voor aanpassing onderwijs

04/11/2008 11:00

COLO Vereniging Landelijke Organen

Meer ondersteuning voor scholen en leerbedrijven nodig

Het werkveld heeft gesproken. De invoering van competentiegericht onderwijs is op de goede weg. Er bestaat voldoende draagvlak onder onderwijsprofessionals voor modernisering van het onderwijs. Driekwart vindt dat competentiegericht onderwijs een betere aansluiting op de beroepspraktijk betekent. Maar er is nog werk aan de winkel. Zo hebben scholen en leerbedrijven behoefte aan betere ondersteuning tijdens de overgang naar het nieuwe onderwijssysteem.

Dat is de hoofdconclusie uit het landelijk representatieve onderzoek over de invoering van competentiegericht onderwijs in het mbo. Procesmanagement MBO2010 en Colo, de vereniging van samenwerkende kenniscentra, ondervroegen bijna duizend personen uit het onderwijsveld, bezoekers van CompetentCity, naar hun mening over de modernisering van het onderwijs.

Betere ondersteuning

Maar liefst vier van de vijf onderwijsvertegenwoordigers geven aan dat scholen beter ondersteund moeten worden tijdens de modernisering van het onderwijs. Drie van de vier respondenten is van mening dat de erkende leerbedrijven behoefte hebben aan meer ondersteuning van de kenniscentra. Een ruime meerderheid van de respondenten (70%) vindt dat de invoering van competentiegericht onderwijs nog niet soepel verloopt.

Meer samenwerking nodig onderwijs en bedrijfsleven

Opvallend is dat het merendeel van de onderwijsspecialisten aangeeft dat de opleidingen zelf onvoldoende investeren in de samenwerking met bedrijven. Bedrijven investeren volgens hen eveneens te weinig in de samenwerking met opleidingen.

Competentiegericht onderwijs = kwaliteitsverhoging

Tegelijkertijd zien onderwijsprofessionals ook de positieve kanten in van competentiegericht onderwijs. Zo meent het gros (75%) van de ondervraagden dat de implementatie bijdraagt aan een betere aansluiting bij de beroepspraktijk. Ruim de helft vindt zelfs dat de modernisering de kwaliteit van het onderwijs verhoogt.

Werkbare kwalificatiestructuur

Ook de competentiegerichte kwalificatiestructuur werkt goed. Volgens vier van de vijf ondervraagden biedt de andere opzet passende mogelijkheden voor een vrije keuze van didactische werkvormen. Over de nieuwe kwalificatiedossiers zijn de onderwijsvertegenwoordigers tevreden. Volgens een ruime meerderheid bevatten de stukken heldere beroepsomschrijvingen die een goede basis neerzetten voor het organiseren van onderwijs.

Samen goed op weg

De goede weg is dus ingeslagen, maar er moet nog veel gebeuren om de invoering van competentiegericht onderwijs vloeiend te laten verlopen. Procesmanagement MBO 2010 en Colo timmeren al hard aan de weg. Met hun gezamenlijke initiatief CompetentCity, hét evenement voor het (middelbaar) beroepsonderwijs in Nederland, stimuleren zij het onderwijs, het bedrijfsleven én de kenniscentra om de discussie aan te gaan en samen te werken aan succesvolle modernisering van het onderwijs.








Colo, vereniging kenniscentra beroepsonderwijs bedrijfsleven