Vrije Universiteit Amsterdam

Persbericht VU
4-11-2008

Website Amerikaanse verkiezingen wereldwijd succes

Kieskompas USA trekt 3,7 miljoen bezoekers

Van Afrika, Azië, tot Europa: over de gehele wereld worden de Amerikaanse verkiezingen intens gevolgd. De Vrije Universiteit ontwierp hiervoor een speciaal Kieskompas om vooral Amerikanen te helpen bij het maken van een keuze tussen de verschillende kandidaten. Bijna 2.5 miljoen Amerikanen bezochten die website en hebben kunnen zien op welke issues ze het eens zijn met Obama of McCain. In de voorronden konden zij hun voorkeuren met nog 8 andere belangrijke kandidaten vergelijken.

Ook burgers uit bijna alle andere landen van de wereld hebben de website bezocht: in totaal bijna 4 miljoen bezoekers. Met deze aantallen laat Kieskompas zijn concurrent Stemwijzer ver achter zich, deze site trok 350.00 bezoekers. De website is door een groot aantal mediapartners gebruikt om de verkiezingen voor het Amerikaanse presidentschap op de voet te volgen. In de VS werkte Kieskompas samen met de Wall Street Journal, in Nederland met de Volkskrant, DAG, Netwerk en Elsevier, in Ierland was de nationale omroep RTÉ de partner. Ook de Zweedse krant Aftonbladet maakte gebruik van Kieskompas.

Door middel van het beantwoorden van 36 vragen over belangrijke onderwerpen worden gebruikers geplaatst in het Amerikaanse politieke landschap. In totaal konden zij hun eigen politieke profiel vergelijken met tien kandidaten voor het presidentschap, waaronder de afvallers Hillary Clinton en Rudy Giuliani. Nu alleen Obama en McCain over zijn in de race voor het Witte Huis, kunnen gebruikers ook een test doen over het vertrouwen dat ze hebben in het leiderschap van beide kandidaten.

De Kieskompas USA is er in een Engelstalige- Zweedstalige- en Nederlandstalige versie en is onder meer te vinden via www.kieskompas.nl, www.netwerk.tv, www.wsj.com en www.electoralcompass.com.