Gemeente Oldebroek


Besluiten & Plannen uit het gemeentenieuws van dinsdag 4 november 2008


TIJDELIJKE VERKEERSMAATREGELEN

Het college van Burgemeester en Wethouders hebben besloten:
- een tweezijdig parkeerverbod vast te stellen voor de Stuivenzandsweg in 't Loo Oldebroek op de zaterdagen 8, 15, 22 en 29 november 2008 voor het houden van wedstrijden voor mountainbikers en veldrijders;
- het Meidoornplein (parkeerterrein tussen de Hema en Marskramer) in Wezep af te sluiten voor alle verkeer op zaterdag 15 november 2008 van 12.00 tot 17.00 uur voor het organiseren van de intocht van Sinterklaas;
- het parkeerterrein naast drogisterij Wermink aan de Zuiderzeestraatweg in Oldebroek af te sluiten voor alle verkeer op zaterdag 22 november 2008 van 09.30 tot 17.30 uur voor het houden van de intocht van Sinterklaas.

INGEKOMEN BOUW- EN SLOOPPLANNEN
BOUWAANVRAAG
Burgemeester en wethouders maken bekend dat een aanvraag om bouwvergunning is ingediend voor het:
- geheel plaatsen van 12 caravans en 1 was/droogunit, Bovendwarsweg 83BG te Oldebroek (20080362/RO - 22 oktober 2008);
- plaatsen van een schutting, Vogelzang Veldweg 20 te Hattemerbroek (20080364/RO - 22 oktober 2008);
- oprichten van een woning, Beltgravenweg 2 te 't Loo Oldebroek (20080357/RO - 23 oktober 2008);
- gedeeltelijk vergroten van de woning, Nachtegaalstraat 24 te Hattemerbroek (20080400/RO - 23 oktober 2008);
- plaatsen van een zeecontainer, Stationsweg 95 te Wezep (20080401/RO - 23 oktober 2008);
- plaatsen van een dakkapel, Zuiderzeestraatweg 51 te Oldebroek (20080402/RO - 24 oktober 2008);
- plaatsen van een tuinschuurtje, Vogelzang Veldweg 25 R77 te Hattemerbroek (20080403/RO - 24 oktober 2008);
- vergroten van een woning, Harm Aartsweg 18 te 't Loo Oldeboek (20080404/RO - 24 oktober 2008).

Het dossiernummer en de datum van binnenkomst staan tussen haakjes achter de aanvraag/melding vermeld. Deze bekendmaking is bedoeld als informatie over de nog te behandelen aanvragen. Be­langhebbenden worden hiermee in de gelegenheid gesteld kennis te nemen van de inhoud van de aanvragen. Voor meer informatie kunt u, op werkdagen tijdens openingsuren, contact opnemen met de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling.

VERGUNNINGEN
(besluiten waartegen bezwaar mogelijk is)


*van college B en W

VERGUNNINGEN/TOEKENNINGEN WONINGWET

BOUWVERGUNNING
Burgemeester en wethouders hebben bouwvergunning verleend voor het:
- oprichten van 21 woningen, Beltgravenweg 8 t/m 30 (even) en 27 t/m 43 (oneven) te 't Loo Oldebroek (20080356/RO - 24 oktober 2008);
- geheel plaatsen van een erker, Gerstakker 23 te Wezep (20080361/RO - 24 oktober 2008);
- gedeeltelijk vergroten van een garage/berging met kantoor, Saksen-Weimarstraat 1 te Wezep (onder vrijstelling op grond van artikel 19, lid 3 van de WRO) (20070402/RO - 24 oktober 2008);
- oprichten van een dubbele woning, Troelstrahof 11 en 13 te Wezep (onder vrijstelling op grond van artikel 19, lid 2 van de WRO) (20080237/RO - 27 oktober 2008).

Het dossiernummer en de datum van verzending staan tussen haakjes achter de aanvraag/melding vermeld. Voor meer informatie kunt u, op werkdagen tijdens openingsuren, contact opnemen met de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling.

VERGUNNING
De volgende vergunningen zijn verleend aan:

- mevrouw A. van Beek namens Ondernemersvereniging Oldebroek voor het houden van de intocht van Sinterklaas op zaterdag 22 november 2008 van 10.00 tot 17.00 uur op het parkeerterrein naast drogisterijWermink in Oldebroek. Ontheffing wordt verleend op het verbod om van 13.45 tot 14.15 uur een geluidsinstallatie te gebruiken;
- de heer W. van Dijk namens Ned. Gereformeerde Kerk uit Wezep voor het verkopen van kerststollen in de kernen Wezep, Oldebroek en 't Loo van maandag 8 tot en met zaterdag 13 december 2008;
- de heer B. Bonenberg uit Oosterwolde voor het huis aan huis verkopen van kerstbomen in de kern Oosterwolde in december 2008;
- mevrouw W.E. Westerduin namens Kuiper & Burger Milieumanagement BV uit Zoetemeer voor het uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden aan het spoor in de gemeente Oldebroek tijdens de nachtelijke uren voor het jaar 2009;
- mevrouw P.D. van Gaalen-Rens namens Chr. Muziekvereniging De Eendracht uit Wezep voor het verkopen van snert in de kernen Wezep en Hattemerbroek op zaterdag 7 februari 2009.

KAPVERGUNNING
De volgende kapvergunningen zijn verleend aan:

- de heer J.H. Fidder namens Gemeente Oldebroek voor het kappen van achtendertig zilver esdoorns ter hoogte van de Eekhoornlaan 1 tot en met 47 in Wezep;
- de heer R. van der Wal namens deltaWonen uit Zwolle voor het kappen van een boom op het perceel Sneeuwbesstraat 37 in Wezep;
- de heer W. Souman uit Wezep voor het kappen van een boom op het perceel Koolzaadakker 9 in Wezep;
- de heer J. Duinkerken uit Wezep voor het kappen van een boom op het perceel Koolzaadakker 11 in Wezep;
- de heer A.G.H.G. Huijgen uit Oosterwolde voor het kappen van zes bomen op het perceel Oostendorperstraatweg 46 in Oosterwolde;
- de heer T.G. Verholt uit Wezep voor het kappen van vier bomen op het perceel De Riek 2 in Wezep;
- de heer G. Westerink uit 't Harde voor het kappen van een singel met diverse bomen op het perceel Zomderdijk 14 in Noordeinde;
- de heer W. de Groot uit Wezep voor het kappen van twee bomen op het perceel Zuiderzeestraatweg 598-1 in Wezep;
- de heer W.A. Versprille uit Wezep voor het kappen van een boom op het perceel Kon. Wilhelminalaan 22 in Wezep;
- de heer P.M.M. Graus uit Urmond voor het kappen van vijf bomen op het perceel De Hoogte 4 in Oldebroek;
- mevrouw H. Kloosterziel-ten Brinke uit Wezep voor het kappen van een boom op het perceel Oude Wapenveldseweg 35 in Wezep.

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedere belanghebbende tegen bovengenoemde besluiten binnen zes weken, nadat het besluit aan de aanvrager is toegezonden of anderszins bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen bij het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen. Het indienen van een bezwaar schorst de werking niet. Een voorlopige voorziening kan gevraagd worden bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank Zutphen, sector bestuursrecht, Postbus 205, 7200 AE, Zutphen. Hiervoor is in het algemeen griffierecht verschuldigd. Voor meer inlichtingen hierover: telefoon (0525) 638 200.

VRIJSTELLING BESTEMMINGSPLAN
OP GROND VAN DE WET OP DE RUIMTELIJKE ORDENING (OUD) Burgemeester en wethouders van Oldebroek maken bekend dat zij voornemens zijn om op basis van artikel 19, lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van het geldende bestemmingsplan:
- Wezep-Noord II; voor het vergroten van de berging en het plaatsen van een tuinmuur bij de woning Marga Klompéstraat 8 te Wezep (20070533/RO). Het ontwerp-besluit en de bijbehorende stukken liggen met ingang van 5 november 2008 gedurende zes weken voor een ieder tijdens de openingstijden ter inzage in het gemeentehuis te Oldebroek, bij het loket op de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling. Gedurende deze termijn kan een ieder schriftelijk zienswijzen omtrent het voornemen om vrijstelling te verlenen naar voren brengen. De zienswijze dient te worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oldebroek, Postbus 2, 8096 ZG Oldebroek. Gedurende deze termijn kan een ieder ook mondeling hun zienswijze naar voren brengen. Daartoe kan tijdens kantooruren een afspraak worden gemaakt met de heer J.W. van Hoorn van de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling (0525-638333).

RECTIFITACTIE VRIJSTELLING BESTEMMINGPSLAN
In de advertentie van dinsdag 28 oktober 2008 m.b.t. het verlenen van vrijstelling van het geldend bestemmingsplan: Wezep Oost; het vervangen van de woning op het perceel Molenweg 39 en het hierop realiseren van drie woningen is abusievelijk vermeld dat het hier gaat om het toepassen van artikel 19, lid 1 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening. Dit is niet correct. Het gaat hier om het toepassen van de vrijstellingsprocedure op basis van artikel 19, lid 2 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening. De termijn dat de stukken ter inzage liggen, te weten vanaf 29 oktober 2008, blijft ongewijzigd.

WET MILIEUBEHEER
BEKENDMAKING MELDING
Burgemeester en wethouders van Oldebroek maken, ingevolge artikel 8.41, vierde lid van de Wet milieubeheer en artikel 6.1 van het Inrichtingen- en vergunningenbesluit milieubeheer, bekend dat zij een melding hebben ontvangen van voor
Stal IJsselvliedt
Jan Boerswegje 3
8091 PD Wezep het uitbreiden van een stallencomplex De meldingen zijn ingevolge het Besluit Landbouw milieubeheer. De stukken die betrekking hebben op bovengenoemde melding liggen van 05 november 2008 tot en met 18 november 2008 ter inzage: a. in het gemeentehuis en de hulpsecretarie op werkdagen tijdens openingstijden; b. in het gemeentehuis na telefonische afspraak op woensdagen van 17.00 tot 20.00 uur gedurende de genoemde termijn van tervisielegging. Voor afspraken en informatie kunt u contact opnemen met de heer C. van der Graaf (0525) 638 333.

INSPRAAK
TOESLAGENVERORDENING WET WERK EN BIJSTAND EN VERORDENING LANGDURIGHEIDSTOESLAG Vanaf januari 2004 is de Wet werk en bijstand (WWB) in werking getreden. Het gemeentelijk beleid als gevolg van de WWB is vastgelegd in verordeningen, waaronder de toeslagenverordening. De Toeslagenverordening Wet werk en bijstand 2004 is gewijzigd. Daarnaast is er door een (beoogde) wetswijziging de verplichting om de langdurigheidstoeslag vanaf 1 januari 2009 ook in een verordening te regelen, dit is gebeurd in de Verordening langdurigheidstoeslag. Iedere inwoner of natuurlijke rechtspersoon in de gemeente Oldebroek die een belang heeft bij deze verordeningen, kan zijn of haar zienswijze kenbaar maken bij de gemeente. De concepten van de verordeningen liggen tijdens openingstijden voor een ieder kosteloos ter inzage in het gemeentehuis in Oldebroek en in het dorpskantoor te Wezep. Tegen betaling van de kosten kan een afschrift van de concept verordeningen verkregen worden.

Toeslagenverordening Wet werk en bijstand
Vanaf 1 januari 2004 wordt gewerkt met de huidige Toeslagenverordening. In deze verordening is vastgelegd in welke situatie aan uitkeringsgerechtigden een toeslag wordt verleend op de basisnorm, dan wel een verlaging van de toeslag of basisnorm wordt toegepast. Een volledige toeslag wordt verleend indien belanghebbende de bestaanskosten volledig zelf moet dragen. Heeft men lagere kosten, omdat de kosten bijvoorbeeld met iemand gedeeld kunnen worden, of dat men gratis woont, dan wordt een verlaging toegepast. De huidige verordening is op een aantal punten (enigszins) gewijzigd (artikel 4, 5 en 8).

Verordening langdurigheidstoeslag
De langdurigheidstoeslag is momenteel een landelijke regeling die binnen wettelijke richtlijnen door gemeenten wordt uitgevoerd. Beoogd is om met ingang van 1 januari 2009 de bevoegdheid te decentraliseren. Dat betekent dat gemeenten een grotere mate van beleidsvrijheid krijgen. Volgens de huidige landelijke regeling bestaat er recht op langdurigheidstoeslag als iemand minimaal 23 jaar is en 5 jaar een inkomen heeft gehad dat niet hoger is dan de bijstandsnorm. Ook mag er geen sprake zijn van arbeidsmarktperspectief. Dit is in de gemeente Oldebroek nader geregeld in de Beleidsregels langdurigheidstoeslag 2007. Gemeenten mogen vanaf 1 januari 2009 eigen regelgeving maken. Het college stelt nu voor dat inwoners van de gemeente Oldebroek voor deze extra toeslag in aanmerking als iemand minimaal 21 jaar is en 3 jaar een inkomen heeft gehad dat niet hoger is dan 110% van de bijstandsnorm. Daarnaast mag er geen uitzicht zijn op een inkomensverbetering. De hoogte van de langdurigheidstoeslag wordt gekoppeld aan de huidige langdurigheidstoeslag en wordt per 1 januari 2009 geïndexeerd. Momenteel ontvangt een echtpaar ¤ 486,-, een alleenstaande ouder ¤ 436,- en een alleenstaande ¤ 341,-. Voor inwoners met een inkomen tussen 100 en 110% van de bijstandsnorm, bedraagt de langdurigheidstoeslag de helft van genoemde bedragen. U kunt uw zienswijze op de conceptverordeningen schriftelijk kenbaar maken bij het college van burgemeester en wethouders. Dat kan tot en met 2 december 2008. Ook kan de zienswijze mondeling naar voren worden gebracht op maandag 24 november 2008 van 9.00 uur tot 12.00 uur en op vrijdag 28 november 2008 van 13.00 uur tot 16:00 uur. Hiervoor dient u vooraf een afspraak te maken met mevrouw D. Mulderij van de afdeling Samenleving, telefoonnummer (0525) 638 235. Van elke mondelinge naar voren gebrachte zienswijze wordt een verslag opgemaakt. Ook kunt u uw zienswijze kenbaar maken via de Adviesraad sociale voorzieningen. In de Adviesraad sociale voorzieningen hebben vertegenwoordigers van diverse maatschappelijke instellingen en organisaties uit onze gemeente zitting, die het college van burgemeester en wethouders adviseren over het beleid op het terrein van de sociale voorzieningen. Hiervoor kunt u contact opnemen met de secretaris van de adviesraad, de heer J.W. Blokdijk, Zuiderzeestraatweg 581-2, 8091 CR Wezep, telefoonnummer (038) 3762 541 of de voorzitter van de Adviesraad, de heer B. Greveling, telefoonnummer (038) 3769 278.