Ingezonden persbericht


---------PERSBERICHT-----------

CBL pleit voor 16 miljoen extra voor effectieve aanpak overgewicht

Leidschendam, 4 november 2008

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepelorganisatie van supermarkten, pleit in de aanloop op het debat in de Tweede Kamer over de begroting van het ministerie van VWS voor een versterking van de aanpak van overgewicht door hier 16 miljoen euro extra voor vrij te maken. Het CBL roept de Kamerleden op zich hard te maken voor een kwaliteitsinvestering in de aanpak van overgewicht.

Het CBL vindt dat het huidige Convenantbureau van het ministerie van VWS moet worden versterkt met actieve netwerkmanagers die alle partijen kennen en bij elkaar brengen. Dat zijn de aanbieders van voeding (supermarkten, horeca, cateraars, fabrikanten) maar ook de sportorganisaties, scholen, zorgverzekeraars, gemeenten en consumentenorganisaties. Het CBL stelt voor om in de professionalisering van het Convenantbureau de komende 4 jaar 2 miljoen euro per jaar te investeren.

Daarnaast pleit het CBL voor een 4-jarige publiciteitscampagne die zich strikt richt op gezond eten en een gezonde levensstijl, te beginnen bij de jeugd. Deze campagne moet de burger op een positieve manier aanzetten tot een gezonde levensstijl. Het CBL stelt voor om ook hier 8 miljoen euro voor te reserveren.

De totale investering voor het ministerie van VWS komt dan neer op nog geen 25 eurocent per Nederlander per jaar. Volgens het CBL de minimale investering in een gezondheidsprobleem dat door de Wereldgezondheidsorganisatie al als een epidemie wordt beschouwd. Tegenover die investering staat een veelvoud van miljoenen aan besparing in de gezondheidszorg omdat overgewicht veel gezondheidsproblemen veroorzaakt. Op een totale begroting van 14 miljard is 16 miljoen maar ongeveer 1 promille.

Overgewicht is een complex probleem dat vraagt om een meerjarenaanpak die sterk gefocust is. Het Kabinet stelt terecht dat een gezond leven een individuele verantwoordelijkheid is voor iedere burger. Het CBL heeft keuzevrijheid voor de consument hoog in het vaandel staan, maar vindt dat de overheid moet investeren in voorlichting om de consument te helpen bij die keuze.

De gevraagde investering van 16 miljoen voor 4 jaar komt dan naast de miljoeneninvesteringen die het bedrijfsleven de afgelopen jaren heeft gedaan in de strijd tegen overgewicht. Hiermee is al veel bereikt. Zo zijn de etiketten op huismerken allemaal voorzien van voedingswaardedeclaratie en wordt de hoeveelheid calorieën steevast vermeld op de verpakkingen. Veel reclame-uitingen van supermarkten gaan over gezondheid en een gezond eetpatroon voor de consument. En als klap op de vuurpijl hebben de logo's "Ik Kies Bewust" en "Gezonde Keuze Klavertje" ervoor gezorgd dat er nu al 150.000 ton minder suiker, 30.000 ton minder vet en 70.000 ton minder zout in levensmiddelen zit in vergelijking met 2 jaar geleden. Het CBL verwacht dat over twee jaar de helft van de producten in de supermarkt een gezondheidslogo heeft. Dit levert een reductie op van 500.000 ton minder vet, suiker en zout.

Met vragen kunt u contact opnemen met ondergetekende.

Met vriendelijke groet,
Miranda M.G. Boer
Hoofd PR en Voorlichting CBL

070-3376200
06-51502772

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) is de belangenbehartiger en spreekbuis van de supermarkten in Nederland. Lees meer over het CBL op www.cbl.nl

Supermarkten hebben Passie voor Food, u ook? Kijk op www.passievoorfood.nl