Ingezonden persbericht


Grootste deel bouwsector heeft nog geen last van kredietcrisis

Hoofdaannemers en ontwerpers meest overtuigd van eigen sterkte

Rotterdam - 4 november 2008. Ondanks alle berichten in de media over de gevolgen van de kredietcrisis, geeft de meerderheid van de marktpartijen uit de bouwsector aan hier nog geen last van te hebben. De bedrijven die al wel last hebben van de kredietcrisis merken dit met name door projecten die worden uitgesteld. Verder denkt de meerderheid van de bedrijven dat het bedrijf sterk genoeg is om zich door de gevolgen van de kredietcrisis heen te slaan. Dit blijkt uit onderzoek van USP Marketing Consultancy onder verschillende marktpartijen uit de bouwsector.

Van de verschillende marktpartijen in de bouw (ontwerpers, hoofdaannemers, installateurs en onderaannemers), geven de onderaannemers het meest aan al last te hebben van de kredietcrisis. Een deel van de onderaannemers merkt dit nu al in de omzet (18%), daarnaast merkt 27% het door de uitstel van projecten. Als we kijken naar alle marktpartijen, zien we dat de meerderheid van de bedrijven aangeeft nog geen last te hebben van de gevolgen van de kredietcrisis en dat de bedrijven die de gevolgen nu al merken, dit met name merken door uitstel van projecten.

©2008 USP MARKETING CONSULTANCY

Onderaannemers positief over gevolgen kredietcrisis voor de sector Ondanks dat de onderaannemers relatief vaak aangeven op dit moment al last te hebben van de kredietcrisis, zijn zij het meest positief over de uiteindelijke gevolgen voor de bouw- en installatiebranche; 40% denkt dat de gevolgen van de kredietcrisis uiteindelijk wel mee zullen vallen. De ontwerpers zijn het minst positief over de gevolgen; slechts 23% denkt dat gevolgen van de kredietcrisis uiteindelijk wel mee zullen vallen.

©2008 USP MARKETING CONSULTANCY

Hoofdaannemers en ontwerpers meest overtuigd van eigen sterkte Als het gaat om het 'eigen' bedrijf is men positief gestemd. De meerderheid van de marktpartijen denkt dat het bedrijf sterk genoeg is om zich door de gevolgen van de kredietcrisis heen te slaan. De hoofdaannemers en ontwerpers zijn het meest overtuigd van de mate waarin het 'eigen' bedrijf sterk genoeg is om zich door de gevolgen van de kredietcrisis heen te slaan.

©2008 USP MARKETING CONSULTANCY

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met: USP Marketing Consultancy
K. Joosten M.Sc.
Telefoon: 010-2066900
E-mail: joosten@usp-mc.nl Website: www.usp-mc.nl

Technische achtergrond/verantwoording:
Voor het onderzoek van USP Marketing Consultancy zijn 226 online enquêtes afgenomen, waarvan 61 ontwerpers, 45 hoofdaannemers, 47 installateurs en 73 onderaannemers. De enquêtes zijn afgenomen in de maand oktober 2008.

De stellingen die ten grondslag liggen aan dit persbericht zijn als volgt geweest:
- Wij merken de gevolgen van de kredietcrisis nu al door stagnerende omzetcijfers
- De omzet stagneert nog niet maar we merken wel dat toekomstige projecten bij klanten uitgesteld worden
- Ik denk dat de gevolgen van de kredietcrisis voor de bouw- en installatiebranche uiteindelijk wel mee zullen vallen
- Wij zijn als bedrijf sterk genoeg om ons door de gevolgen van de kredietcrisis heen te slaan


---- --