Ingezonden persbericht


Utrecht, 4 november 2008

GroenLinks: 'Kabinet doet te weinig voor schone lucht'

UTRECHT - De ministers Eurlings (verkeer) en Cramer (milieu) doen te weinig om de lucht in de gemeente Utrecht schoner te krijgen. ,,Het kabinet wil slechts mondjesmaat de uitstoot op de snelwegen rond de stad aanpakken, terwijl ze de lucht echt een stuk schoner kunnen maken", zegt fractievoorzitter Marry Mos van GroenLinks Utrecht. ,,Als ze maar willen."

Het kabinet heeft een aantal maatregelen bedacht om de lucht op de snelwegen schoner te krijgen, maar vanwege financiële redenen moet er gekozen worden voor slechts één van de maatregelen. Het kabinet kiest hoofdzakelijk voor het plaatsen van schermen. Verder gaat het om een tijdelijke snelheidsverlaging over slechts tien kilometer lengte in het hele land en om het overdekken van snelwegen en het reinigen van lucht bij de tunnelmonden in het geval dat het plaatsen van schermen niet aan de orde is.

,,Het zijn zinvolle maatregelen, maar niet als je maar één van de maatregelen neemt en ze niet combineert", zegt Marry Mos, fractievoorzitter van GroenLinks in de gemeenteraad van Utrecht. ,,Het plaatsen van schermen langs snelwegen is absoluut nodig om de luchtkwaliteit te verbeteren voor mensen die dichtbij de weg wonen. Maar daarmee spreidt je de vervuiling over een groter gebied en is de lucht per saldo niet schoner in Utrecht. Het verlagen van de snelheid helpt daarvoor wel en scheelt zo'n tien procent fijn stof en dertig procent uitstoot van stikstofoxide. Dus als je bewoners bij de snelweg wilt helpen en tegelijk de lucht voor de hele stad schoner wil maken, moet je dus tenminste deze beide maatregelen nemen."

De gemeente Utrecht neemt overigens een pakket maatregelen om in 2015 te kunnen voldoen aan de Europese normen voor luchtkwaliteit. Het kabinet heeft zelf ook een pakket bedacht voor het hele land, waaronder het verschonen van het wagenpark en financiële prikkels om mensen uit de auto te krijgen. Maar ondanks die inspanningen blijft er in Utrecht zonder extra maatregelen nog steeds teveel luchtvervuiling. ,,Als het kabinet te weinig doet blijft de luchtkwaliteit gewoon te slecht, wat we hier ook proberen om mensen binnen de stad minder te laten rijden", aldus Mos. ,,Het rijk mag daarom niet op de kleintjes gaan letten. Het gaat om de gezondheid van de inwoners."

GroenLinks Utrecht heeft het kabinet in een brief opgeroepen om een combinatiepakket aan maatregelen uit te voeren op de snelwegen; schermen plaatsen, het overkappen van de A27 bij Lunetten in combinatie met luchtfiltering en een snelheidsverlaging op de hele Ring Utrecht. ,,Er is geen enkele reden om niet te kiezen voor schonere lucht", aldus Mos. ,,Uit de vier snelheidsverlagingen die eerder zijn doorgevoerd in Nederland, is gebleken dat het aantal verkeersongelukken daalt en dat de doorstroming er niet onder te leiden heeft. Het enige punt zijn de kosten, die voor bijvoorbeeld een grootschalige snelheidsverlaging overigens best zijn te overzien. Het kabinet moet gewoon kiezen voor schone lucht."

Noot: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met fractievoorzitter Marry Mos op 06 18680097..


---- --
Van: GroenLinks Utrecht
Postbus 16200
3500 CE Utrecht
Aan: Inspraakpunt NSL

Postbus 30316

2500 GH Den Haag
Betreft: Inspraak ontwerp-NSL

Utrecht, 04 november 2008

Geachte mevrouw J.M. Cramer,

GroenLinks Utrecht wil graag gebruik maken van de mogelijk tot inspraak op het NSL. In deze reactie beperken wij ons tot de locatiespecifieke maatregelen op het hoofdwegennet, specifiek rond de stad Utrecht. Onze opmerkingen aangaande de te nemen maatregelen op het onderliggend wegennet op grondgebied van de gemeente Utrecht zullen wij kenbaar maken via de gebruikelijke weg die ons als lokale politieke partij gegeven is.

Het NSL constateert dat, na uitvoering van nationale generieke maatregelen, overschrijdingen resteren van grenswaarden voor PM10 (in 2010) en NO2 (in 2015) in de gemeente Utrecht. Deze overschrijdingen zijn met name het gevolg van de hoge concentratiebijdrage van de A27, de A12 en de A2.

Het kabinet heeft prioriteiten aangebracht ten aanzien van te nemen aanvullende maatregelen om in 2015 op het hoofdwegennet alsnog te kunnen voldoen aan de Europese normen voor luchtkwaliteit. In eerste instantie wordt gezocht naar doorstromingsmaatregelen en eventueel naar tijdelijke snelheidsbeperking. In de tweede plaats zijn schermen met diverse hoogten een optie en in de laatste plaats overkapping en luchtbehandeling. Het kabinet kiest ervoor om deze maatregelen niet te combineren uit financiële overwegingen. GroenLinks betreurt dit kabinetsstandpunt.

GroenLinks Utrecht hecht eraan om in deze brief als belangrijke terzijde te vermelden dat er nog een aantal auto-infrastructurele maatregelen rond Utrecht in de planning staan en er daarnaast in het kader van de pakketstudies onderzoek wordt gedaan naar verdere uitbreidingen van het verkeersnetwerk. Een stevig pakket maatregelen op het hoofdwegennet om de luchtkwaliteit te verbeteren is ook om deze reden noodzakelijk.

Geen van de afzonderlijke maatregelen die het kabinet voorstelt voor de snelwegen rond de stad Utrecht laat naar onze mening een daadkrachtige aanpak zien die gegarandeerd zal leiden tot de gestelde doelen in 2015. De door het kabinet genoemde tijdelijke snelheidsverlagingen gaan gelden op slechts 10,3 kilometer van het totale aantal kilometers op het landelijke hoofdwegennet waar de restopgave aan overschrijdingen zich voordoet. Het plaatsen van schermen kan -als tweede optie- weliswaar formeel een oplossing bieden voor een lokaal knelpunt en geeft zeker ook verlichting voor bewoners die dichtbij het hoofdwegennet wonen, doch de uitstoot verspreidt zich over een groter deel van de stad Utrecht en maakt ook met schermen nog steeds deel uit van de achtergrondconcentratie. De optie om wegen te overkappen en de lucht te reinigen is een prima oplossing, maar zal om financiële redenen zeer waarschijnlijk niet over een flink aantal kilometers worden toegepast. Naast de gedeeltelijke overkapping van de A2 kan ook op andere snelweglokaties in Utrecht met overkapping een forse verbetering van de luchtkwaliteit bewerkstelligd worden. In het kader van het NSL worden langs de snelwegen in Utrecht hoofdzakelijk schermen geplaatst. Bij het nemen van alleen deze maatregel is het effect op de luchtkwaliteit op de totale Ring Utrecht te marginaal.

Wij pleiten daarom voor een combinatie van maatregelen. Robuuste snelheidsverlaging zorgt voor een daadwerkelijk lagere uitstoot. Uit onderzoek van de GGD Amsterdam is gebleken dat een snelheidsverlaging op de ring A10 tussen Nieuwe Meer en de Coentunnel heeft geleid tot verbetering van de luchtkwaliteit in de wijken langs de snelweg. Ook in Rotterdam, Den Haag en Utrecht zijn goede resultaten geboekt. Dat blijkt onder meer uit de 'Evaluatie 80 km zones' van Rijkswaterstaat van 6 september 2007. Op alle vier de wegvakken waar de snelheidsverlaging is doorgevoerd is de verkeersemissie fijn stof met circa 10 procent afgenomen en de verkeersemissie NOx is met 20 tot 30 procent afgenomen, terwijl tegelijk de verkeersveiligheid is verbeterd en de verkeersdoorstroming op vrijwel alle trajecten niet is verslechterd. Om te voorkomen dat snelheidsverlaging leidt tot doorstromingsproblemen is het naar onze mening wel noodzaak om de snelheid in een ruime straal rond Utrecht in etappes te verlagen naar tachtig kilometer per uur op de Ring Utrecht en is het noodzaak om deze snelheid vervolgens over een lang traject constant op 80 kilometer per uur te houden. Een abrupte verlaging gedurende een korte afstand leidt eerder tot filevorming, is gebleken op de A20 (noordbaan) in Rotterdam. De snelheidsverlaging op slechts tien kilometer van het hoofdwegennetwerk, die het kabinet voorstaat, zien wij derhalve niet als een serieuze poging om een dergelijk instrument succesvol te maken.

GroenLinks Utrecht pleit ervoor om de gezondheid van de inwoners voorop te stellen en roept het kabinet op om te streven naar een maximale verbetering van de luchtkwaliteit en roept op om financiële beperkingen daarbij niet de doorslag te laten geven. We willen daarom -kort gezegd- dat het kabinet streeft naar een combinatiepakket op het hoofdwegennet rond Utrecht, bestaande uit; schermen op plaatsen waar verlichting kan worden gebracht voor mensen die dichtbij de snelweg wonen; een verlaging van de snelheid op de gehele Ring Utrecht om de uitstoot te verminderen en daarnaast luchtbehandeling (in combinatie met overkapping waar mogelijk) om resterende luchtverontreiniging (deels) te neutraliseren. Overkapping en reiniging kan bijvoorbeeld goed worden toegepast op de A27 tussen knooppunt Lunetten en knooppunt Rijnsweerd, waarbij gebruik wordt gemaakt van de reeds aanwezige tunnelbak.

Met het nemen van slechts één maatregel uit het arsenaal zinvolle maatregelen dat het kabinet voorhanden heeft, kiest het kabinet er vooralsnog voor om net met de hakken over de sloot de normen te halen. Als het meezit tenminste. Wij hopen dat het kabinet de uitdaging aanneemt om in goede samenwerking met de gemeente Utrecht de lucht noemenswaardig schoner te maken. Zo schoon als maar mogelijk is.

Hoogachtend,

Marry Mos, Peter van Corler
Fractievoorzitter GroenLinks Utrecht Raadslid GroenLinks voor Verkeer


---- --