Rijksuniversiteit Groningen

Persbericht

Rijksuniversiteit Groningen / nummer 142 / 5 november 2008

Gezamenlijk persbericht van de Rijksuniversiteit Groningen en SLO

'Cultuur in de Spiegel': doorlopende leerlijn cultuureducatie

Vierjarig samenwerkingsproject van Rijksuniversiteit Groningen en SLO

Hoe kan de jeugd via het onderwijs op de beste manier in aanraking komen met kunst en cultuur? Hoe kan het culturele (zelf)bewustzijn van jongeren worden versterkt? In het vierjarig onderzoek 'Cultuur in de Spiegel' zal de Rijksuniversiteit Groningen samen met SLO, het nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling, een theoretisch kader en een raamleerplan ontwikkelen voor cultuuronderwijs gericht op leerlingen van 4 tot 18 jaar. Vanuit het onderwijsveld is er een grote vraag naar zo'n goed onderbouwd en volwaardig curriculum voor cultuureducatie.

Het project 'Cultuur in de Spiegel', dat loopt van 2008 tot 2012, wordt mogelijk gemaakt door 2,5 miljoen euro subsidie van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en het VSB-fonds. Gedurende het project wordt samengewerkt met het onderwijsveld: docenten, onderwijskundigen, leerlingen, ouders, schoolleiders en ondersteunende instellingen. Het is voor het eerst dat in Nederland de rol van cultuureducatie in het onderwijs zo grootschalig en geïntegreerd vanuit een wetenschappelijke benadering wordt beschouwd.

Cultureel zelfbewustzijn

Het wetenschappelijke deel van het project wordt uitgevoerd onder leiding van dr. Barend van Heusden, hoofddocent bij de afdeling Kunsten, Cultuur en Media van de Rijksuniversiteit Groningen. Uitgangspunt van het onderzoek is dat cultuureducatie betrekking heeft op het culturele (zelf)bewustzijn van leerlingen. De ontwikkeling van cultureel zelfbewustzijn vindt onder meer plaats door kunst- en media-educatie, literatuuronderwijs, maatschappijleer, erfgoed¬educatie en filosofie. De doorlopende leerlijn overbrugt de gehele schoolperiode, is afgestemd op de ontwikkeling van leerlingen en sluit meer dan nu aan bij de hedendaagse veranderende cultuur.

Vertaling naar de praktijk

SLO neemt de vertaling van het wetenschappelijk onderzoek naar de praktijk voor haar rekening. Samen met een tiental scholen voor primair en voortgezet onderwijs in Rotterdam en Groningen wordt geëxperimenteerd met verschillende vormen van cultuuronderwijs. Hieruit vloeien leerplannen en voorbeeldlesmateriaal voort.