Gemeente Enkhuizen

Beurs Klassieke Schepen hijst de zeilen!

In twaalf jaar tijd is de Beurs Klassieke Schepen een klassieker geworden. Het is een monument van Varend Erfgoed waar inmiddels tienduizenden liefhebbers van hebben genoten. Het publiek vindt het prachtig om langs de ambachtslieden, bedrijven, botenbouwers en behoudsverenigingen te slenteren. Je kunt er heerlijk wegdromen bij prachtige oude en nieuwe (motor)schepen en zeilboten, maar ook heel efficiënt scheepsbenodigdheden kopen op de compacte overdekte markt waar werkelijk alles te krijgen is. De Beurs Klassieke Schepen staat bekend om zijn gezelligheid: hier kan je ongedwongen en vrijblijvend met vakmensen praten, maar ook een boek over schepenreizen lezen bij een slokje berenburg en traditioneel gerookte haring. Het evenement is daarom populair bij zowel dagjesmensen als ervaren zeebonken.

Borghouts opent Beurs Klassieke Schepen
Commissaris van de Koningin van Noord-Holland, de heer Harry Borghouts, verricht vrijdagochtend de officiële opening van de Beurs Klassieke Schepen. Noord-Holland is immers waterland bij uitstek. De provincie zet haar troeven in op water als economische drager. En dat is ook wel nodig want Noord-Holland verloor bijna tachtig miljoen euros aan de financiële crisis op IJsland. Daardoor werd de heer Borghouts de afgelopen week zelf even hot news. Borghouts poging om de miljoenen terug te vorderen, leidde in het tv programma Paul en Witteman tot een unieke aanvaring met Minister van Financiën Wouter Bos, die zich op eigen initiatief telefonisch met het interview bemoeide. De opening van de Beurs Klassieke Schepen verloopt minder stormachtig, waardoor de kans dat minister Bos zich ook hiermee gaat bemoeien, klein is.

Spiegel der Zeilvaart - Beurs Klassieke Schepen Wisselprijs Meteen na de opening van de beurs is de prijsuitreiking van de Spiegel der Zeilvaart - Beurs Klassieke Schepen wisselprijs. Een prijs voor een persoon die zich uitzonderlijk verdienstelijk heeft gemaakt voor varend erfgoed. Ed Kastelein is de eerste winnaar van deze nieuwe prijs. Ed Kastelein is een gepassioneerd liefhebber van klassieke schepen. Hij bouwde eerder de Zaca a Te Moana en de Eleonore en is momenteel druk bezig met de bouw van een replica van de legendarische driemastschoener Atlantic (70 meter). De Atlantic werd ontworpen door de bekende Amerikaanse ontwerper William Gardner. Het schip liep in 1903 van stapel bij Townsend & Downey in New York. Aan de drie torenhoge masten voerde het een onvoorstelbare 1720 m² zeil. In 1905 vestigde het schip bij de trans-Atlantische oversteek een recordtijd, dat bijna honderd jaar zou standhouden.

Kinderen kleien Kroatische klippertjes
Kunstenaars van de groep Art Workshop Trabakul uit Kroatië komen dit jaar naar de Beurs Klassieke Schepen. Ervaren modelbouwers, als Igor Hajdarhodic, kleien samen met de kinderen op de beurs modellen van traditionele houten scheepstypes van de Adriatische Kust. Zo ontstaat gedurende de beurs een terracotta vloot van batanas, braceras, falkusas of trabakuls. De groep Trabakul verspreidt op deze bijzondere manier de kennis van het varend erfgoed van de Kroatische kuststreek. De Trabakul is zeilend transportschip van ongeveer 20 meter, waarvan de naam afkomstig is van het woord trabacca dat tent betekent. Oorspronkelijk komt het scheepstype uit Venetië, maar de tweemaster met een typische bolle kop werd vanaf de 15e eeuw overal langs de Adriatische kust gebruikt. Er varen nog steeds enkele exemplaren.

Buitenlands varend erfgoed in film
Het dagelijkse filmprogramma van dit jaar herbergt een aantal bijzondere films over buitenlandse traditionele schepen en hun gebruik. In The Portuguese Ben-Hurs, filmde David Goddard in 1975 de Portugese visserij op zee. Deze strandvisserij in het Portugese Xavega gaat terug tot waarschijnlijk Phoenicische tijden. We zien hoe tientallen mannen, vrouwen en ossen de Barco del Mar het water inslepen. De film Kurenas (=Koerenboot) uit Litouwen verhaalt over een scheepstype uit een van de drie grote haffen - meren - in het Oostzeegebied: het Koerse Haf.
Een ander scheepstype staat centraal in Ljudi sa Neretve: punterachtige scheepjes vormden het transportmiddel in de delta van de rivier de Neretve. Uit het zuiden van Europa een heel andere film: Sardienen uit Kroatië. Van het eiland Vis in de Adriatische zee zeilde en roeide men om het hardst naar het vulkanische eiland Palagrua, om sardientjes te vangen. Exotisch varend erfgoed is te zien in Boatbuilding and the Lacco Family. In Zuid-Australië bouwde men vissersschepen met een kotterzeil en een midzwaard. Deze couta's hebben onmiskenbaar Engelse en Amerikaanse trekjes. Kijk op de website voor het hele filmprogramma.

Uitstekende Bereikbaarheid
De Beurs Klassieke Schepen is op de Gependam naast het NS-station Enkhuizen. Er is ieder half uur een directe treinverbinding tussen Amsterdam en Enkhuizen. De beurs is daarom uitstekend bereikbaar met openbaar vervoer. Voor wie toch met de auto komt, is de parkeerplaats van het Zuiderzeemuseum beschikbaar. Op de toegangswegen naar Enkhuizen staan borden met Zuiderzeemuseum en de Beurs Klassieke Schepen. Zij leiden naar het parkeerterrein. Bij het grote parkeerterrein vaart de veerboot elke 20 minuten gratis van en naar de Beurs. De afvaarten zijn van 9.30 uur tot 18.30 uur. Als u een navigatiesysteem in uw auto heeft, dan kunt u als adres Zijlweg of postcode 1601 MB invoeren.

Voor meer informatie en het programma verwijzen wij u graag naar www.klassieke-schepen.nl
Postbus 11
1600 AA Enkhuizen
T 0228 - 360 100
F 0228 - 313 312
stadhuis@enkhuizen.nl