Gemeente Lelystad

Openbaar Primair Onderwijs zet in op verbetering onderwijskwaliteit

Het college van Burgemeester en Wethouders, het bestuur van het Openbaar Primair Onderwijs van de gemeente Lelystad, heeft kennisgenomen van de uitkomsten van het rapport van de Onderwijsinspectie, dat naar verwachting half november zal verschijnen.

Twee basisscholen worden in het rapport als zeer zwak betiteld. Het bestuur en de directies van de betreffende scholen hebben het afgelopen schooljaar al maatregelen genomen ter verbetering van het onderwijsklimaat en verdieping van de onderwijskwaliteit.

Vertrouwen

OBS De Tjalk en OBS De Meander zijn de scholen die op de landelijke lijst van zeer zwakke scholen vermeld worden. Voor beide scholen spreekt zowel het Bestuur van het Openbaar Primair Onderwijs als de Onderwijsinspectie het vertrouwen en de verwachting uit, dat bij de komende beoordeling van de Onderwijsinspectie de scholen uit de rode zone verdwijnen en na twee jaar het gewenste niveau behalen. Voor beide scholen is het afgelopen schooljaar al een stevig verbeterplan opgesteld en wordt er inmiddels volgens dit plan gewerkt.

Waarom staan deze scholen op de lijst van zeer zwakke scholen?

De Onderwijsinspectie beoordeelt basisscholen sinds kort op een andere manier. Ze kijkt nu alleen naar de resultaten van de Cito-eindtoets van leerlingen in groep 8. Door de nieuwe manier van beoordelen komen er landelijk meer scholen als zwak uit de bus, wat betekent dat deze scholen naar aanleiding van tegenvallende Cito-resultaten om aanvullende gegevens gevraagd worden.

De onderwijsinspectie analyseert deze gegevens en op basis daarvan worden soms bepaalde onderdelen als zwak aangemerkt. De zeer zwakke scholen komen op een landelijke lijst zeer zwakke scholen terecht. Bij de laatste inspectierapporten in Lelystad van 2005/2006 was er geen reden tot zorgen en daarmee geen reden tot nadere controle van specifieke scholen.

De Tjalk

OBS De Tjalk heeft de afgelopen drie jaar te maken gehad met veel instroom van leerlingen van andere scholen en is in de afgelopen jaren enorm gegroeid. Hierdoor was het nodig nieuwe leerkrachten aan te trekken, die nog moeten groeien in het Daltonconcept van de school. De Tjalk hecht veel waarde aan het sociale en pedagogische aspect. Zo is er bijvoorbeeld veel aandacht voor pestgedrag van leerlingen. De Tjalk is ook een school die probeert kinderen met bepaalde problematiek zelf te blijven opvangen.

Vanuit De Tjalk gaat een zeer klein percentage van de kinderen naar het speciaal onderwijs. De afgelopen jaren had de school te kampen met een hoog ziekteverzuim van leerkrachten. Een gedeelte van de school had te maken met slechte luchtkwaliteit (CO2) en slechte akoestiek. Dit is door het bestuur opgepakt door middel van aanpassingen aan het gebouw voor een bedrag van 200.000,-.

Met betrekking tot onderwijskwaliteit is de afgelopen jaren weinig geanticipeerd op resultaten uit analyses en is er op dat gebied weinig bijgestuurd. Omdat er geen reden was tot ongerustheid, gezien de resultaten van het vorige inspectierapport, heeft deze situatie kunnen voortbestaan. Ondanks het predikaat dat de onderwijsinspectie dit najaar aan De Tjalk geeft, heeft zowel de directie van de school als het bestuur en de Onderwijsinspectie het vertrouwen uitgesproken dat deze school er binnen een jaar bovenop komt en van de lijst verdwijnt.

De inzet van de directeur en zijn team en het schoolontwikkelplan dat begin oktober met behulp van het KPC (landelijk onderwijs adviesbureau) is gepresenteerd, geeft het bestuur ook hier voldoende vertrouwen in een verbeterd resultaat. De algemene directie zal blijven toezien op het behalen van die verbeterdoelen.

De Meander

De Meander is eveneens een sterk groeiende nieuwe school (4 jaar oud) in een nieuwe wijk. Ook hier zijn nieuwe leerkrachten aangetrokken, die moeten groeien in het Daltonconcept van de school. Kinderen uit groep 8 zitten doorgaans nog maar kort op school (van alle leerlingen zit 50% korter dan 3 jaar op De Meander).

Kinderen en leerkrachten hebben te maken gehad met (ver)bouwingen, noodlocaties en uiteindelijk een verhuizing naar de definitieve locatie. Mede om deze redenen is de aandacht vooral uitgegaan naar veiligheid en pedagogisch klimaat. Ook vanuit De Meander gaat een zeer klein percentage van de kinderen naar het speciaal onderwijs.

In voorgaande inspectieverslagen is de school door de onderwijsinspectie niet eerder zo nadrukkelijk geconfronteerd met de tegenvallende resultaten van de Cito-eindtoets en het daaraan gekoppelde inspectieoordeel. In het schooljaar 2006/2007 werden tegenvallende Cito-resultaten voor het eerst merkbaar. Er is hierop direct actie ondernomen in de vorm van een verbeterplan.

De inzet van de directeur en haar team en het schoolontwikkelplan dat begin oktober met behulp van het KPC (landelijk onderwijs adviesbureau) is gepresenteerd, geeft het bestuur voldoende vertrouwen in een verbeterd resultaat. De algemene directie zal blijven toezien op het behalen van die verbeterdoelen.

Goede verwachtingen

De kwaliteit van het Lelystadse openbaar basisonderwijs krijgt, mede doordat de onderwijsinspectie heeft gewezen op een paar zwakke onderdelen en kansen, nieuwe impulsen. De aandacht is en blijft scherp gericht op analyse van toetsresultaten en bijsturing waar dat nodig is. Op veel fronten wordt hard gewerkt aan de verbetering van het onderwijsklimaat en de verdieping van de onderwijskwaliteit. Deze uitdaging wordt zowel op de scholen als bij het bestuur opgepakt. Het openbaar basisonderwijs in Lelystad dient niet alleen veilig en vrolijk, maar ook uitstekend te zijn.

---