KPN NV

KPN Nieuws

KPN en SpecialBite beginnen locatie gebonden SMS dienst

Datum

5 november 2008

Nummer

092

KPN begint samen met restaurantgids SpecialBite een sms-dienst waarmee klanten advies kunnen ontvangen over restaurants in de omgeving waar zij zich op dat moment bevinden. Door middel van SMS Location Based Services (LBS) kunnen mobiele telefoonklanten van KPN gericht en individueel restaurantadvies ontvangen. KPN is de eerste operator in Nederland die deze mogelijkheid biedt.

Een klant die in een onbekende stad op zoek is naar het restaurant van zijn voorkeur, stuurt een sms met bijvoorbeeld "Thais"of "Italiaans" naar nummer 7171. Via het netwerk van KPN wordt informatie over de locatie van de mobiele gebruiker geleverd aan SpecialBite. Deze haalt de bijpassende informatie uit haar database met restaurantgegevens en stuurt de informatie over de SpecialBite restaurants in de omgeving per sms naar de klant. KPN verzorgt de verrekening en de distributie van berichten van en naar deze klant via verhoogd tarief (Premium) SMS. De kosten voor de dienst van SpecialBite bedragen 1,50 per opgevraagd advies.

De restaurantadviesdienst is een goed voorbeeld van de nieuwe locatie gebonden dienst van KPN gebaseerd op SMS technologie. Deze service is geschikt voor bedrijven die hun klanten willen informeren over de specifieke mogelijkheden op de locatie waar de klant zich op dat moment bevindt. KPN biedt de dienst aan via SMS omdat hiermee gebruik wordt gemaakt van een bekende en bestaande service die eenvoudig door iedereen met een mobiele telefoon kan worden gebruikt. Er is bovendien geen speciaal toestel voor nodig.

De locatie gebonden SMS dienst past in de strategie van KPN om voortdurend mobiele diensten te ontwikkelen die mobiele telefoongebruikers meer gemak onderweg bieden.



KPN NV