Ingezonden persbericht


2008 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
101 vragen door mevrouw G.A. Oskam
(ingekomen 16 september 2008
en antwoorden door het college verzonden op 28 oktober 2008)

Op deze Prinsjesdag, waarin het kabinet meer wijkagenten beloofd, is de D66-fractie een grote bezuinigingsoperatie ter ore gekomen van het politiekorps Utrecht. De oorzaak zou een grote overschrijding van het budget korps Utrecht. Er zou een tekort zijn van minimaal 4,3 miljoen euro. De problematiek zou veroorzaakt zijn door het duurder uitvallen van enkele posten dan begroot, het meer inhuren van externen dan begroot, maar zou uitdrukkelijk niet komen door de ernstige overschrijding van de herbouwkosten van de post Paardenveld zijn. De tekorten zouden bestreden moeten worden door het bevriezen van alle externe vacatures. Op dit moment doen de externen en ook werkstudenten erg veel administratief werk, maar ook het opnemen van aangiftes, waardoor agenten meer buiten op straat kunnen zijn. Dit administratief werk zou nu moeten worden gedaan door surveillanten, die voorheen veel op straat te vinden waren als ogen en oren van agenten in de buurten. D66 weet dat er nog immer tekorten zijn in het aantal wijkagenten. In uw collegeakkoord staat dat u vanaf 2007 voldoende wijkagenten in alle wijken zou hebben. Wat voldoende is, blijft D66 onduidelijk. Elk jaar hebben wij hier om gevraagd, maar ook nu nog staat een antwoord alweer vanaf afgelopen mei op de toezeggingenljst om te beantwoorden. Tegelijkertijd heeft de burgemeester grote plannen met de agenteninzet. Jongeren onder de 12 moeten worden thuisgebracht als het donker is. En ook in de wijkactieplannen staan vele prioriteiten voor de politie in de krachtwijken. Tegelijkertijd handhaaft politie niet op bv. te snel rijden bij basisscholen of door buurten waar veel kinderen spelen, omdat dit geen prioriteit is. Dit alles brengt D66 tot de volgende vragen:


1. Klopt de informatie van D66 over de tekorten en bezuinigingsoperatie bij het politiekorps Utrecht?

Het klopt dat er een bezuinigingsoperatie gaande is binnen de politie Utrecht. De burgemeester is daar als korpsbeheerder voor de vakantie over geïnformeerd en het Regionaal College heeft hiervan schriftelijk bericht gehad op vrijdag 29 aug. jl. De aanleiding voor deze bezuinigingsoperatie is een dreigende overschrijding op de door het Regionaal College vastgestelde begroting, dat dwingt tot bijsturing. Juist vanuit financiële sturing is tijdige signalering van belang waardoor het mogelijk is de ongewenste ontwikkeling bij te sturen. De totale omvang van de politiebegroting is zo'n 270 miljoen euro. Het geprognotiseerde tekort bedroeg zonder bijsturing circa 1,5% van de begroting.


2. Hoe zijn de tekorten ontstaan?

In bijgaande notitie van de korpschef aan de leden van het Regionaal College wordt inzicht gegeven in de achtergrond van het dreigende begrotingstekort (zie bijlage)

2. Waarom staat er uitdrukkelijk bij dat dit niet ligt aan de herbouw van het Paardenveld?

Dit is vermeld omdat er binnen het korps, onterecht, een link werd gelegd tussen de bezuinigingsmaatregelen en de kosten voor de verbouwing van het gebouw aan de Kroonstraat. De extra exploitatiekosten die zijn ontstaan als gevolg van de budgetoverschrijding van de verbouwing van de Kroonstraat zijn ten laste van de algemene reserve gegaan en hebben geen relatie met de dreigende budgetoverschrijding die de genoemde bezuinigingsmaatregelen tot gevolg heeft.

2. Hoeveel is voor deze herbouw begroot en hoe groot is de overschrijding hierbij?

Dit budget bedroeg in 2007 28,6 miljoen en werd eind 2007/begin 2008 overschreden met 5,6 miljoen. Het budget is uiteindelijk vastgesteld op 34,2 miljoen euro. De burgemeester heeft als korpsbeheerder besloten om een onafhankelijk onderzoek in te stellen naar de achtergronden van de budgetoverschrijding. Uit dit onderzoek is gebleken dat de overschrijding met name het gevolg is van een - kort samengevat - gebrekkige start van het project in 2004 en (met name aan het begin) onvoldoende projectsturing projectmanagement. Voorts zijn tijdens de bouw de eisen gewijzigd, zijn er extra eisen gesteld door de brandweer en heeft ook o.a de vertraging geleid tot prijsstijgingen. De bevindingen van het rapport zijn inmiddels overgenomen door de korpsbeheerder en het regionaal college. Daarbij is relevant dat de regiopolitie Utrecht in vergelijking met andere grootstedelijke politiekorpsen nog steeds efficiënt is gehuisvest en dat de verbouwing - overall gezien - qua prijs-/prestatieverhouding binnen de bandbreedte van marktconformiteit voor vergelijkbare renovatieprojecten is gebleven.


3. Waarom heeft u de gemeenteraad niet op de hoogte gesteld van het tekort op het budget van het politiekorps Utrecht?

Hiervoor was geen aanleiding. De getroffen maatregelen betreffen de interne bedrijfsvoering van de politie, zijn ingegeven door de wil om binnen de vastgestelde begroting te blijven en raken niet aan het gevoerde beleid en/of de operationele politieinzet.


4. Bent u het met D66 eens dat bij overschrijdingen van begrotingen en bezuinigingsoperaties (en zeker in een dergelijke existentiële taak als openbare orde en veiligheid) u terstond de gemeenteraad zou moeten inlichten?

Zie het antwoord op vraag 3.


5. Is het college het met D66 eens dat bij tekorten op het budget van het politiekorps Utrecht er in de gemeenteraad gesproken had kunnen worden over alternatieve financieringsmogelijkheden of prioriteiten?

Zie het antwoord op vraag 3. (Het betreft feitelijk dus geen tekort, maar maatregelen om 'gewoon' binnen de begroting te blijven. Overigens wordt de politie gefinancieerd door het Rijk)


6. Klopt het dat de wijkagenten nu zelf meer administratief werk moeten doen, waardoor ze minder op straat kunnen zijn in hun wijk?

Nee. De wijkagenten doen nog steeds dezelfde administratieve handelingen (welke ook tot hun takenpakket horen). Niets meer en niets minder.


7. Klopt het dat de wijkagenten meer ingezet worden in nooddiensten, waardoor ze nog minder in de wijk te vinden zijn?

Nee. Er hebben zich geen structurele wijzigingen in het dienstrooster voorgedaan sinds genoemde maatregelen. De wijkagenten worden gewoon volgens het normale dienstroosters ingeroosterd.


8. Hoeveel vacatures zijn er nog openstaand voor wijkagenten?

Op dit moment zijn er in de 4 stadsdistricten in totaal 8 wijkagentenvacatures.


9. Vindt u op dit moment het aantal wijkagenten "voldoende"? Wat houdt "voldoende" in?

Momenteel zijn er 8 vacatures voor wijkagent op een formatie van 90 wijkagenten in de stad. Uiteraard is dit niet gewenst tegen de achtergrond van een sterkte van 90. De politie stelt veel in het werk om te komen tot vervulling van de openstaande vacatures, maar dit is tot op heden niet gelukt. Wij hechten er wel aan op te merken, dat de kwaliteit van de gebiedsgebonden politiezorg geen gevaar loopt. Dit heeft vooral te maken met het feit dat de politie in de stad Utrecht sinds september 2007 werkt vanuit het wijkteammodel. Dit betekent dat de Utrechtse wijken elk een eigen wijkteam hebben. Daarbinnen is voorzien in een of meer wijkagenten in elke buurt. Naast wijkagenten zijn ook teamleden (surveillanten, agenten, groepschefs) werkzaam. Zij zijn belast met wijkgerichte politiezorg.


10. Hoe ziet u de prioriteitsstelling bij de inzet van de wijkagenten? Wilt u hier een notitie naar de gemeenteraad over sturen?

De prioriteitsstelling van wijkagenten is rechtstreeks afgeleid van het vastgestelde gemeentelijke veiligheidsbeleid, de regionale veiligheidsstrategie van de politie én de beleidsprioriteiten van het Openbaar Ministerie. Een (aanvullende) notitie daarover ljikt ons dan ook niet nodig.


---- --
Onderwerp: Financiële exploitatie politie Utrecht

Status: Ter informatie

Initiatiefnemer: De heer C.J Heijsman, korpschef


1. Aanleiding
Begin juli 2008 bleek uit de meest recente financiële rapportage en de analyse daarop dat de door het Regionaal College vastgestelde begroting 2008, zou worden overschreden met zo'n E 4 mln., tenzij er bijsturing plaats vindt. Hierover is het Regionaal College geïnformeerd door middel van een brief van de korpschef d.d. 29 augustus 2008.

Deze notitie voorziet in de daarin gedane toezegging tot nadere informatie.


2. Achtergronden
De achtergronden van de problematiek komen voort uit enerzijds zaken die duurder uitvallen dan begroot dan wel risico daarop. Voorbeelden hiervan zijn:

Tegenvallende kosten:

. inhuur externen

. verhoging brandstof- en energieprijzen

. kosten voortvloeiend uit de vergoeding voor zogenaamde verschuivingsuren van medewerkers in de onregelmatige dienst
. opleidingskosten

. middelen

Uit de ontvangen juni-circulaire van het Ministerie van BZK, die de bijgestelde financiële kaders voor 2008 bevat, bleek helaas dat geraamde inkomsten tegenvielen. Er was in de begroting 2008 al rekening gehouden met een BVS groei, die pas vanaf 2009 ontvangen zal worden.


3. Genomen maatregelen
Om het genoemde dreigende tekort teniet te doen is door de korpsleiding een taskforce ingericht om maatregelen voor te bereiden die tot gevolg moeten hebben dat eind 2008 binnen de door het Regionaal College vastgestelde begroting wordt gebleven.

Eind augustus zijn ook alle medewerkers van de politie Utrecht geïnformeerd middels een brief van de korpsleiding. Hen is o.a. ook gevraagd mee te denken in bezuinigingsmogelijkheden. Inmiddels zijn er zo'n 600 reacties binnengekomen.

Genomen maatregelen zijn:

Een gedeeltelijke vacaturestop
Een aantal categorieën is uitgezonderd van deze tijdelijke bevriezing: Wijkagenten: Het openstellen van vacatures voor wijkagenten is toegestaan. Naast inhoudelijke argumenten speelt hier een extra rijksbijdrage die het aanstellen van meer wijkagenten het korps juist geld oplevert. Servicemedewerkers: Door P&O is een regionale wervingsactie voor servicemedewerkers opgezet. Kandidaten afkomstig uit deze wervingsactie zijn/worden aan districten aangeboden en mogen bij geschiktheid worden aangesteld. Bovenregionale Recherche: Vacatures voor de BR worden opengesteld conform bovenregionale verplichtingen (ook in deelnemende korpsen). De korpsleiding toetst bij sluiting van de vacaturetermijn of er geen 'onevenredige leegloop' vanuit bepaalde onderdelen ontstaat c.q. dat de opsporingscapaciteit in de districten op peil blijft. RAPT Voor het RAPT kan de werving van medewerkers doorgaan om zo de afbouw van de ingehuurde externen door te kunnen zetten. Initiële instroom De werving en selectie voor de initiële opleidingen vindt gewoon conform personeelsarrangement doorgang

Onhold zetten van opleidingsverzoeken
Op 2 september is aan alle districten en afdelingen aangegeven welke opleidingen in de wacht gezet zullen worden voor 2008. Het betreft hier opleidingen die nog niet zijn ingekocht of kosteloos geannuleerd kunnen worden. Uitzonderingen op deze bezuinigingsmaatregel zijn:
. functieverplichte opleidingen (anders onbevoegd om een taak uit te mogen voeren);
. TM-opleidingen;

. opleidingen die met andere gelden (exogene bekostiging) kunnen worden bekostigd.

Inhuur externen
Voor zover mogelijk zijn alle contracten met externen, die direct te ontbinden waren én die geen directe invloed hadden op het primaire politieproces, stopgezet. Daarnaast worden ook vooralsnog geen nieuwe contracten met externen aangegaan.

Overige maatregelen

. Strakke sturing op verschuivingsuren

. Middelen (gewijzigde afspraken omtrent het bestellen van kantoorbenodigdheden, drukwerk beperken, dubbelzijdig printen, temporiseren aanschaf dienstkleding en vervanging meubilair, etc.)
. Geen gebruik maken - voor zover mogelijk - van externe vergaderlocaties.
. Geen Utrechtse deelname aan de Landelijke Politiedag
. Uitstel korpsfeest tot 2010

. Niet uitbrengen van de huis-aan-huis publiekskrant Politie & U
. Tanken bij goedkopere tankstations

. Stopzetten/temporiseren bedrijfsvoeringsprojecten


4. Huidige stand van zaken
De taskforce bezuinigingen is nu ruim twee maanden operationeel. Bovengenoemde maatregelen zullen naar verwachting leiden tot een 'besparing' van: Vacaturestop E 0,6 mln.
Stoppen inhuur externen E 0,4 mln.
Overige maatregelen E 2,8 mln.
Onhold zetten opleidingen E 0,6 mln.
------------------------------
Te verwachten besparing E 4,4 mln.

Door deze besparingen wordt het mogelijk een 2e begrotingswijziging op te stellen waarvan het (verwachte) financiële resultaat van de Politie Utrecht weer teruggebracht is naar het niveau van de 1e begrotingswijziging 2008, terwijl met de financiële ontwikkelingen rekening is gehouden. Voor de politiezorg op straat hebben de genomen maatregelen geen directe consequenties. Zoals genoemd worden alle vacatures in het primaire politieproces - voor zover mogelijk - wel vervuld.


5. Vervolgtraject
De genomen maatregelen blijven vooralsnog tot minimaal eind 2008 van kracht. Daarnaast ligt het zwaartepunt voor de korpsleiding op:
1. De inrichting van het korps en de bezetting met elkaar in balans brengen, zodat een betaalbaar personeelsplan ook op lange termijn wordt gerealiseerd.
2. Kritisch bezien van voortzetten/opstarten van (langdurige) projecten.
3. Verkrijgen van betere sturingsinformatie en -tools voor personele aangelegenheden en middelen. De taskforce heeft geconstateerd dat de begrotingsproblemen zich met name bij personele aangelegenheden voordoen. Denk hierbij aan:
. het niet centraal en actueel inzichtelijk hebben van (de contracten van) P-derden;
. actualiteit van de inrichtingsplannen;

. grip op de feitelijke bezetting van onderdelen;
. het centraal sturen van het opleidingsbudget van decentrale opleidingen.


6. Tot slot
De begroting 2009 en meerjarenraming 2010-2012 zal ter besluitvorming op de agenda van de vergadering van het Regionaal College van 3 november 2008 worden aangeboden.


---- --