Amsterdamse leerlingen aan het werk voor NASA


AMSTERDAM, 20081104 -- Het eerste contact met NASA legde de burgemeester van Amsterdam, Job Cohen. Tijdens een werkbezoek aan San Francisco zag hij hoe Amerikaanse leerlingen werkzaamheden verrichten voor de NASA. Omdat Amsterdamse scholen binnenkort beschikken over een breedbandverbinding ontstond het idee voor een project van Amsterdamse scholen en de NASA. Het IJburg College in Amsterdam heeft als eerste school met de ruimtetechnologie van NASA gewerkt. Met een speciale robot hebben ze panorama foto's gemaakt van IJburg. Tijdens de `Glas in de Klas' conferentie op 5 november presenteren deze leerlingen de resultaten. In een live verbinding reageert NASA op hun verhaal.

Amsterdamse leerlingen als `co-workers' van NASA
NASA gebruikt satellieten om foto's te maken van de aarde, onder andere ten behoeve van klimaatonderzoek en bevordering van landbouw. Deze beelden worden door computers bekeken, maar in de praktijk blijkt menselijke controle tot een beter resultaat te leiden. Veel van die controles vinden plaats door Amerikaanse scholieren in het voortgezet onderwijs. Dankzij het project `NASA in de Klas' krijgen middelbare scholieren in Amsterdam straks de gelegenheid om, net als deze Amerikaanse leerlingen, met NASA's educatieve applicaties te werken en NASA daarmee te helpen met hun onderzoek.

Een NASA robot in IJburg
Een van de eerste scholen die deelnam aan `NASA in de Klas' is het IJburg College. Met een NASA robot die ontworpen is om fotocamera's over Mars te laten rijden, maakten zij de afgelopen tijd speciale panorama foto's van de omgeving IJburg. De resultaten van dit project presenteren de leerlingen op 5 november op de BOA Glas in de Klas Conferentie, een inspiratiedag voor het Amsterdamse Onderwijs rond breedbandgebruik in de klas. Aansluitend geeft een NASA expert, in een live-verbinding met de VS, een reactie op de resultaten.

De `Glas in de Klas' conferentie
Op 5 november maken Amsterdamse leerkrachten kennis met de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van breedband, ICT & onderwijs, op de eerste Amsterdamse `Glas in de Klas' conferentie. Eerder dit jaar investeerde de gemeente Amsterdam samen met het primair en voortgezet onderwijs in de realisatie van een breedbandnetwerk. Op de conferentie leren docenten welke nieuwe mogelijkheden dit netwerk hen biedt voor de dagelijkse praktijk, zoals lesgeven met behulp van podcasts, nieuwe media voor peuters en kleuters, gebruik van film, wiki's en weblogs, etc.





Ingezonden persbericht