Miljoenen Nederlanders steken kop in het zand als het om pensioen gaat

06/11/2008 11:14

R & M Matrix B.V.

Persberichten RenM Matrix

Maastricht, 6 november 2008

Miljoenen Nederlanders steken kop in het zand als het om pensioen gaat

Uit marktonderzoek van RenM Matrix blijkt dat 2,5 tot 3 miljoen werkende Nederlanders de kop in het zand steken als het om het pensioen gaat. Ondanks een zeer laag vertrouwen in een eigen goed pensioen zoekt de meerderheid van de Nederlanders niet uit wat hieraan te doen. Andere en meer doortastende communicatie is nodig om deze meerderheid te bereiken. Marktonderzoekbureau RenM Matrix heeft werkend Nederland verdeeld in vier duidelijk te onderscheiden groepen waarop effectieve communicatie gebaseerd kan worden. Dit is gebaseerd op het begin september via internet uitgevoerde onderzoek onder een representatieve steekproef van 430 werkzame Nederlanders.

Gedaald vertrouwen in een goed pensioen later

Het vertrouwen van werkend Nederland in het eigen pensioen dramatisch gedaald. Slechts 11 procent geeft in september 2008 aan veel vertrouwen te hebben in een goed pensioen later, in mei 2007 was dit nog 22 procent. Maar liefst 27 procent verwacht dat het vertrouwen in de toekomst (nog) kleiner gaat worden. Dit vertrouwen is gemeten nog vóór de berichtgeving dat de gevolgen van de economische crises ook bij de Nederlandse pensioenfondsen merkbaar zijn, en zal nu waarschijnlijk verder zijn gedaald.

Vier verschillende pensioengroepen

Desondanks is Nederland niet massaal op zoek naar manieren om het eigen pensioen te verbeteren of aan te vullen, een grote groep steekt liever het hoofd in het zand. Op basis van factoren als onder andere kennis, vertrouwen, betrokkenheid en risico-inschatting is werkend Nederland verdeeld in vier pensioengroepen.


1. Pensioendodo's

Dit is de groep die "help" roept. Zij weten dat ze weinig kennis over pensioenen hebben, maken zich wel ongerust en weten heel goed dat als ze het nu niet goed regelen, ze straks in de problemen zullen komen. Ze praten erover met anderen en zijn relatief actief op zoek naar informatie. De huidige pensioeninformatie wordt door hen wel gezien maar niet gewaardeerd (rapportcijfer 5,9). Tot deze groep behoort 14 procent van de Nederlandse beroepsbevolking. Hoger opgeleiden komen in deze groep vaak voor.


2. Pensioenstruisvogels

Deze groep omvat 38 procent van de werkzame Nederlanders. Zij beschouwen pensioen als een zorg voor later, vinden van zichzelf dat ze weinig kennis van zaken hebben en houden zich absoluut niet met pensioenen bezig. Tegelijkertijd hebben ze weinig vertrouwen in een goed pensioen later en relatief weinig vertrouwen in hun eigen sturingsmogelijkheden. Hun waardering voor de huidige pensioeninformatie is laag (rapportcijfer 5,9). Vrouwen, jongeren en beneden-modale inkomens komen in deze groep vaak voor.


3. Pensioenganzen

Deze volgen als het ware keurig de moedergans; goed voor 32 procent van de werkzame Nederlanders. Ze denken dat het allemaal vanzelf wel goed komt, kijken redelijk zorgeloos naar de toekomst, zijn vaak fulltime werkzaam en zeggen regelmatig aanvullende voorzieningen getroffen te hebben. Zij lezen de huidige pensioeninformatie wel en waarderen die met een 6,8.


4. Pensioenuilen

Deze Nederlanders lijken hun zaakjes goed op orde te hebben. Ze zeggen veel pensioenkennis te hebben, duwen het onderwerp pensionen niet van zich af, nemen hun eigen verantwoordelijkheid en vinden niet dat het pensioen een zorg voor later is. Zij begrijpen de huidige pensioeninformatie en waarderen die met een 7,0. Het gaat hier om 16 procent van de werkzame bevolking, vaak al wat ouder en met bovenmodale inkomens.

Communicatie

Het onderzoek toont aan dat een meer doortastende aanpak nodig is in de communicatie rond pensioenen. Max Cramwinckel, algemeen directeur RenM Matrix: "Het huidige overheidsbeleid leunt sterk op individuele verantwoordelijkheid. Maar mensen zijn helaas niet zo rationeel als we zouden willen. Om dat te doorbreken zullen nieuwe wegen moeten worden ingeslagen, een 'one size fits all' benadering past hier niet. Een segmentatie van de Nederlandse beroepsbevolking op basis van onder andere vertrouwen en bewustzijn biedt zo de mogelijkheid om veel effectiever over pensioenen te communiceren".

Whitepaper

Meer resultaten van het onderzoek naar pensioenbewustzijn- en gedrag in Nederland kunt u vinden in het hierop gebaseerde whitepaper "Uitgehold pensioenvertrouwen vraagt om een meer doortastende aanpak" op de website www.marktonderzoekers.nl

Wij stellen het uiteraard erg op prijs als u bij verspreiding of publicatie de bron RenM Matrix vermeldt.

RenM Matrix

marktonderzoekers voor dienstverleners

RenM Matrix voert als marktonderzoekbureau (lid van de Nederlandse Research Keurmerk Groep) regelmatig onderzoek uit voor diverse grote pensioenfondsen en uitvoeringsinstellingen.

Onderzoeksverantwoording:

Titel persbericht: Vier op de tien Nederlanders steken kop in het zand als het om pensioen gaat. Onderzoeksmethode: Internet enqu(ee)te. Veldwerkperiode: 27 augustus - 7 september 2008. Aantal respondenten: 430 werkzame Nederlanders, representatief voor de Nederlandse beroepsbevolking, afkomstig uit Matrixpanel.





http://www.marktonderzoekers.nl

http://www.randm.nl