Regionale beeldverhalen stimuleren duurzaam toerisme

06/11/2008 14:49

Raad voor Ruimtelijk Milieu- en Natuuronderzoek

Den Haag, 6 november 2008- Door met nieuwe, duurzame product-marktcombinaties in te haken op de natuurlijke kracht van een regio ontstaan regionale beeldverhalen die toerisme en recreatie kunnen bevorderen. De aantrekkingskracht op toeristen wordt groter en de inwoners zullen liever in de eigen regio willen recreëren. Deze aanpak biedt kansen voor economische, natuurlijke en ruimtelijke ontwikkeling. Voor provincies is dit een unieke mogelijkheid om duurzame ontwikkeling gestalte te geven.

Dit concludeert de RMNO in zijn advies 'Werk maken van regionale beeldverhalen', dat in de vorm van een werkboek is verschenen. Provincies kunnen er direct mee aan de slag.

Aanbevelingen

Centraal in de aanbevelingen staat de noodzaak aan te sluiten bij energie in het gebied. De overheid kan ondernemers, maatschappelijke partijen en inwoners helpen de eigen regio een unieke uitstraling te geven. Bijvoorbeeld door mensen in te schakelen die knelpunten tussen bestuurders van verschillende organisaties oplossen en daarmee ruimte creëren voor nieuwe ideeën. Regionale beeldverhalen gaan namelijk over de ontwikkeling van een gebied en daar past geen verkokerde aanpak bij. De RMNO waarschuwt ook voor de valkuil dat elke provincie een eigen beeldverhaal ontwikkelt. Het moet gaan om echt onderscheidende beelden die verbonden zijn met het specifieke gebied. Liever 4 of 5 sterke beelden dan 12 of 13 zwakke.

Achtergrond

In 2006 noemde de VROM-raad in het advies "Groeten uit Holland" het concept regionale beeldverhalen een wenkend perspectief voor regionale ontwikkeling. In 2007 heeft het kabinet aangegeven de regio's te willen stimuleren en faciliteren om met dit concept aan de slag te gaan. Daarop heeft staatssecretaris Frank Heemskerk (EZ) de RMNO verzocht de vragen van provincies in kaart te brengen en suggesties voor vervolgstappen te doen.





http://www.rmno.nl