De Lucht Tankstations winnaar Retail Jaarprijs

06/11/2008 16:12

De Lucht Tankstations

6-11-2008

Nieuwe, innovatieve retailformule 'En Route' scoort

De Retail Jaarprijs ICT is gewonnen door de Lucht Tankstations. Met het unieke shopconcept 'En route' waarin ICT en persoonlijke service een belangrijke rol spelen, haalde het bedrijf overtuigend de prestigieuze prijs binnen.

In juni is de nieuwe shopformule gelanceerd bij tankstation De Lucht West aan de A2 bij Zaltbommel. Het is een innovatief en doordacht retailconcept dat bewezen effectief is in de impulsmarkt. Topservice, vers gemalen koffie, verse vruchtensappen, lekkere broodjes, leuke artikelen en goede acties voeren de boventoon in het concept. Het bedrijf biedt haar klanten een unieke klantenkaart waarmee men naar wens kan sparen voor korting, cadeaus of een goed doel. Ondernemer Clemens van Hulten: 'Hoe vaker een klant komt tanken, hoe groter de korting. Via onze internetsite www.deluchttankstations.nl kunnen klanten zich elektronisch aanmelden en kunnen ze 24 uur per dag zien wat hun spaarsaldo is.'

In de shop staat een openbare computer waar klanten gratis gebruik van kunnen maken, bijvoorbeeld om zich aan te melden voor de klantenkaart of om de mail te checken. De TipTopToiletten zijn een ook goed voorbeeld van topservice. Van Hulten: 'Om ervoor te zorgen dat de toiletten altijd schoon en fris zijn, hebben we gekozen voor volautomatische reiniging, bediening van de kranen met sensoren, een frisse geur en rustgevende muziek. Klanten betalen 0,50 euro per persoon en ontvangen daarvoor een waardebon die ze kunnen besteden in de shop. Het mes snijdt aan twee kanten: de klant is blij en wij ook.'

Verder is op piektijden is de Super Snelle Servicestraat geopend, waardoor klanten weer snel op weg zijn.

Electronische beprijzing

Sinds de invoering van het nieuwe shopconcept is ook het elektronisch beprijzen van de shopartikelen ingevoerd. Een enorme efficiencyslag voor het bedrijf. Van Hulten: 'De database bewaart de succeshistorie van actieartikelen. Zo weten we precies wat onze klanten willen en kunnen ons aanbod daar op af stemmen. Via de lcd-schermen in de shop communiceren we de acties en aanbiedingen.' Het systeem biedt bovendien de mogelijkheid om het assortiment variabel te prijzen. 'We kunnen sturen op cijfers en prijzen laten afhangen van het moment van de dag, de week en de rangorde in omzet en dekkingsbijdrage.' Met de combinatie van het unieke serviceconcept en de vergaande IT-oplossingen loopt de De Lucht ver vooruit in de branche.

Persoonlijke tint

Het nieuwe shopconcept en de verregaande automatisering binnen het bedrijf zorgen ervoor dat de medewerkers hun aandacht kunnen richten tot de klanten. 'Onze mensen worden voortdurend getraind op gastvrijheid en service want uiteindelijk zijn zij het visitekaartje van het leukste en lekkerste tankstations van Nederland', aldus de trotse ondernemer Van Hulten. Tijd om achterover te leunen heeft hij echter niet: 'We gaan dit concept verder uitrollen en zijn al druk bezig met de voorbereidingen voor de nieuwe vestiging.'

DEELPRIJS ICT

Retail en ICT hebben alles met elkaar te maken. Voor veel processen die zich intern, binnen de bedrijfsketen en in relatie tot de klant afspelen, speelt ICT een cruciale rol. Deze prijs komt toe aan retailers die ICT serieus nemen. Belangrijkste beoordelingscriteria zijn innovatie en bewezen succes in de praktijk. Ofwel een ICT-oplossing die de klantbeleving positief beïnvloed, een aantoonbaar positief effect heeft op een organisatie, tegen bestaande denkpatronen ingaat.

WINNAAR: Enroute de Lucht Tankstations

Enroute de Lucht tankstations werkt met dynamische prijzen door middel van elektronische schaplabels. Dit houdt in dat de prijzen zich aanpassen op basis van het verkoopmoment. In Nederland is deze techniek uniek. De ondernemer Clemens van Hulten is zeer creatief op alle aspecten van de winkel en de bedrijfsvoering, waardoor deze technologie zeer goed in past in het geheel. Uit diverse onderzoeken is al gebleken dat prijselasticiteit in Petrol voor wat betreft food laag is. Daarmee kan deze toepassing enorm veel opleveren. De klantbeleving in de winkel is beduidend onderscheidend van andere ketens. Er is sprake van een hoge mate van service, als onderdeel van het totaalconcept. Een groot voordeel is dat deze oplossing een hele lage investering vergt doordat leveranciers bereid zijn om mee te investeren en de oplossing daardoor relatief veel oplevert. www.deluchttankstations.nl

Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet (www.anp-photo.com) en zichtbaar op www.perssupport.nl.





http://www.deluchttankstations.nl